یک‌شنبه 8 مهر 1403

قلعه نظامی تاریخی در منطقه سدچم شیر گچساران کشف شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
قلعه نظامی تاریخی در منطقه سدچم شیر گچساران کشف شد

گچساران - ایرنا - معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:: در پی کاوش در منطقه سد چمشیر گچساران, باستان شناسان یک قلعه نظامی و تعدادی اشیای سفالی کشف کردند.

مسعود شفیعی روز چهارشنبه در گفت و گو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: این قلعه احتمالا مربوط به دوره پیش از اسلام یا اوایل دوره اسلامی است.

وی بیان کرد: در این کاوش باستان شناسی که از فروردین امسال به مدت 2 ماه انجام شد تعداد ظروف سفالی غذاخوری کشف شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: عملیات فصل اول کاوش باستان‌شناسی محوطه تاریخی نزدیک سد چم شیر با هدف نجات‌بخشی آثار تاریخی در کنار محل اجرای پروژه سد چم شیر انجام شده است.

شفیعی با بیان اینکه اعتبار اجرای این طرح از طریق وزارت نیرو تامین شده است، عنوان کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وزارت نیرو برای عملیات نجات‌بخشی آثار تاریخی در کنار پروژه‌های سدهای آبی تفاهم‌نامه منعقد کرده است.

وی گفت:136 اثر تاریخی در شهرستان های گچساران و باشت در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی اظهار داشت: پل بریم، دوگور دوپا، روستاهای تاریخی مانند شاه بهرام، چهارطاقه خیرآباد و گنبد لیشتر از مهمترین آثار این شهرستان هاست که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

عملیات احداث سد مخزنی چم شیر گچساران هم اکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است این طرح امسال آبگیری شود.

آبگیری سد چم شیر امسال برای تأمین آب بخش های مختلف از جمله گردشگری و کشاورزی آغاز خواهد شد.

تاکنون بیش از 18 هزار میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است.

مرحله بعدی این سد چم شیر در قالب تولید برق در سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.

حجم کل مخزن این سد را 3/2 میلیارد متر مکعب با مساحت 51 کیلومتر مربع، طول دریاچه 48 کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا را 598 متراست.

تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به 560 متر خواهد رسید.

سد چم شیر دارای یک میلیون و 100 متر مکعب حجم بدنه،604 متر طول تاج، 151 متر ارتفاع، 75 متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

انجام هفت کیلومتر تونل زیرزمینی، اجرای یک میلیون و 200 هزار متر مکعب بتن بدنه، 30 کیلومتر جاده دسترسی و هفت میلیون متر مکعب حفاری رو باز از مهمترین کارهای انجام شده در این طرح است.

تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن 110 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب، تولید 282 مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.

سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.

مطالعه احداث سد چم شیر در سال 73 از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

نیروگاه و سد چم شیر در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*