پنج‌شنبه 12 مهر 1403

قیام 15 خرداد در قاب کتاب‌

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
قیام 15 خرداد در قاب کتاب‌

تهران - ایرنا - در سالروز قیام 15 خردادماه سال 1342 به عنوان سرچشمه انقلاب اسلامی، کتاب‌هایی درباره این رخداد تاریخی، کنشگران آن و پیامدهایش بخوانید.

تاریخ معاصر سرشار از سوال است و شاید نخسین سوال این باشد که انقلاب اسلامی از کجا آغاز شد؟ بسیاری از نظریه پردازان، واقعه 15 خرداد را، مبدا تاریخ انقلاب اسلامی می‌دانند، رویدادی که با اعتراض مردم قم و ورامین آغاز شد و تمام ایران را به تحرک واداشت. برای دانستن نسبت این تاریخ و انقلاب می‌توانید کتاب بخوانید. کتاب‌هایی که از نسبت امام خمینی (ره) با قیام 15 خرداد و از رویدادهای این قیام صحبت می‌کنند و شاید بگویند که چگونه انقلاب اسلامی را برای کودکان توضیح بدهید.

از زبان یاران انقلاب

حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی، از تاریخ نگاران نهضت‌های اسلامی به شمار می‌آید، او که در سال‌های انقلاب یکی از مبارزان فعال و از نزدیکان به امام خمینی (ره) بود، حرف‌های زیادی درباره انقلاب اسلامی دارد.

کتاب درباره امام خمینی (ره) که به موضوع 15 خرداد و موضوع انقلاب می‌پردازد، در بخش نخست تحلیلی تاریخی از رفتارهای امام خمینی پس از قیام 15 خرداد و بخش دوم مجموعه خاطرات خسروشاهی است در طول سال‌ها فعالیت انقلابی، به دست آمده است. در بخش اول این کتاب بخش، مطالبی چون پیام امام به علمای آذربایجان، ویژگی مهم امام در رهبری نهضت، علت عقب نشینی رژیم در ماجرای انجمن‌های ایالتی و ولایتی، علت مقاومت رژیم در ماجرای رفراندوم، برخورد حوزه با فدائیان اسلام و غیره و در بخش دوم، خاطرات سیدهادی خسروشاهی از امام خمینی در تبریز، ارتباط امام خمینی و آیت الله کاشانی، بازداشت امام، و... منتشر شده است. در بخش پایانی کتاب نیز اسناد، نامه‌ها، عکس‌های مربوط به این وقایع آورده شده است.

درباره امام خمینی (ره)، خرداد و مسئله انقلاب، خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی، در 508 صفحه، توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به چاپ رسیده است.

از زبان مردم شهر

پل باقرآباد شهرستان قرچک ورامین جایی است که هفت شهید قیام خونین 15 خرداد، با گلوله‌های نیروهای شاهنشاهی به شهادت رسیدند. ورامین مرکز این رویداد است که شاید باید بیشتر درباره آن بخوانیم.

کتاب خاطره طلوع خرداد، مجموعه داستان‌های کوتاه برگزیده جشنواره سراسری طلوع خرداد به میزبانی شهر ورامین، مبدا قیام خونین پانزده خرداد 1342 است. این جشنواره هنری در قالب یادواره ملی فرهنگی، هنری طلوع خرداد به بررسی آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی در آیینه فرهنگ و ادب و هنر، نقش حماسه عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی، نقش زنان در قیام 15 خرداد و پیروزی انقلاب اسلامی، توجه ویژه به جایگاه قیام 15 خرداد در شکل گیری انقلاب اسلامی، نقش مردم ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت در قیام 15 خرداد و انقلاب اسلامی و نقش مرجعیت و روحانیت در قیام 15 خرداد و شخصیت‌های برجسته تاریخ انقلاب اسلامی می‌پردازد.

در این کتاب 11 داستان برگزیده از نویسندگان نوقلم به انتخاب هیات داوران جشنواره گردآوری شده است. کتاب خاطره طلوع خرداد، به کوشش محمدتقی قشقایی در 176 صفحه، از سوی انتشارات نظری روانه بازار نشر شده است.

از زبان بزرگترها

بازگو کردن قصه‌های انقلاب برای کودکان و نوجوانان کار سختی است، شاید درک این واقعه بزرگ که مسیر انقلاب‌های جهان را تغییر داد، آسان نباشد اما کتابی هست که می‌تواند برای توضیح این موضوع به خانواده کمک کند.

کتاب دانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران برای کودکان و نوجوانان، با هدف آشنایی با شخصیت‌ها، حوادث و مفاهیم انقلاب اسلامی، به صورت مصور به چاپ رسیده و مطالب آن به ترتیب الفبایی آمده است.

این کتاب مرجعی جذاب و گیرا درباره دانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران برای کودکان و نوجوانان است؛ دانستنی‌هایی شامل شخصیت‌ها، حوادث و مفاهیم مرتبط با آن. امید است این اثر، انگیزه کاوش، تفکر و روحیه جست و جوگری مخاطبان را در کشف اسرار و شناخت جاده‌های پر پیچ و خم تاریخ انقلاب اسلامی تقویت کند. این کتاب فرهنگ نامه انقلاب برای نوجوانان به شمار می‌آید.

کتاب دانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران برای کودکان و نوجوانان، نوشته ناصر نادری، با تصویرگری فرهاد جمشیدی، امیر نساجی و میثم موسوی، توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
قیام 15 خرداد در قاب کتاب‌ 2
قیام 15 خرداد در قاب کتاب‌ 3
قیام 15 خرداد در قاب کتاب‌ 4