پنج‌شنبه 19 مهر 1403

مبارزه با آفت سن گندم در 135 هزار هکتار از مزارع زنجان انجام می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مبارزه با آفت سن گندم در 135 هزار هکتار از مزارع زنجان انجام می‌شود

زنجان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در سال زراعی جاری عملیات مبارزه با آفت "سن" گندم در سطح 135 هزار هکتار از مزارع این استان انجام می‌شود.

جواد تارسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مبارزه با آفت 'سن مادر' در سطح 20 هزار هکتار و مبارزه با 'سن پوره' نیز در 115 هزار از مزارع گندم استان در دستور کار است.

وی با بیان اینکه عملیات های مورد نظر برای مبارزه با افت سن گندم در استان، از اواخر سال گذشته آغاز شده است، اظهار داشت: 50 اکیپ به منظور پایش مزارع استان تشکیل شده است.

تاراسی با بیان اینکه اطلاع رسانی های لازم به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم از طریق صدا و سیما ورسانه های مختلف انجام شده است، گفت: از نظر تجهیزات و سم مورد نیاز برای سم پاشی مزارع مشکل و کمبودی در استان وجود ندارد.

وی اظهار داشت: سال گذشته در سطح 106 هزار مبارزه با آفت سن گندم در استان انجام شد.

گفتنی است سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در ایران است که اقدام به تغذیه از مواد درون گندم یا جو می کند و در نهایت محصولی که عاید کشاورز می شود، خوشه خشک و سیاه شده گندم و جو است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان همچنین گفت: در سال زراعی جاری حدود 308 هزار هکتار میزان سهم استان برای کشت گندم ابلاغ شده بود که 100 درصد آن تحقق پیدا کرد.

وی افزود: 18 هزار هکتار از گندم کشت شده در استان به صورت آبی و 290 هزار هکتار به صورت دیم است.

تاراسی با بیان اینکه به واسطه مطلوب بودن بارش هاو کشت به موقع گندم در استان، سطح سبز مزارع گندم نیز 100 درصد تحقق پید کرده است، خاطرنشان کرد: در صورت ادامه داشتن بارش های مناسب، پیش بینی می شود، در سال زراعی جاری 430 هزار تن گندم در استان تولید شود.

*س_برچسب‌ها_س*