یک‌شنبه 15 مهر 1403

مبارزه با پوره و سن گندم در 75 هزار هکتار از اراضی زراعی استان مرکزی انجام شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مبارزه با پوره و سن گندم در 75 هزار هکتار از اراضی زراعی استان مرکزی انجام شد

اراک - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: مبارزه با سن مادر از ابتدای امسال تا کنون در 65 هزار هکتار از اراضی گندم و جو و پوره سن در 10 هزار هکتار از اراضی گندم دیم استان انجام شد.

قاسم قدمی روز یک‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مبارزه با پوره سن به تازگی در استان مرکزی آغاز شده به طوری که ابتدا در اراضی گندم دیم بخش مرکزی ساوه انجام شده و در شهرستان‌های استان در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و زودرس شدن گندم دیم در شهرستان‌های استان، نیاز است کشاورزان با مراجعه به کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان در صورت نیاز ظرف 2 تا سه روز آینده نسبت به مبارزه با پوره سن در اراضی دیم اقدام کنند.

قدمی افزود: 196 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی زیر کشت گندم دیم قرار دارد که مبارزه با پوره سن باید در 50 درصد این اراضی انجام شود.

وی با بیان اینکه مشکلی در تامین سم برای مبارزه با پوره سن در استان وجود ندارد، اظهار داشت: مبارزه با این آفت در تمامی مزارع گندم دیم استان به جز مناطق سردسیر که اکنون گندم در خوشه وجود ندارد و جمعیت سن در آنها در حد مبارزه نیست، توصیه می شود.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است و 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند. 670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد و یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*