چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

مدیر مرکز هنرهای نمایشی چه راه حلی برای جبران خسارت تئاتری ها دارد؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مدیر مرکز هنرهای نمایشی چه راه حلی برای جبران خسارت تئاتری ها دارد؟

الهام شعبانی گفت: اجراهای گروه های تئاتری به دلیل شیوع کرونا عقب افتاده و خسارت های زیادی متحمل شده اند که باید دید مرکز هنرهای نمایشی راه حلی برای این کار دارد یا خیر.

الهام شعبانی بازیگر و طراح لباس که قرار بود نخستین تجربه کارگردانی خود را روی صحنه ببرد، در گفت و گو با خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قرار بود نمایش «به وقت تهران» را از تاریخ 19 فروردین ماه در تئاتر شهر به اجرا ببریم، اما شیوع بیماری کرونا مانع از اجرا شد، با بازگشایی سالن‌های تئاتر قرار شد مرداد و شهریور ماه نمایش را روی صحنه ببریم، اما متاسفانه موج دوم شیوع بیماری کرونا مانع از این کار می شود از طرفی شیوه اجرایی نمایش به گونه‌ای است که نمی‌توانم میزانسن‌ها را تغییر بدهم و تمام بازیگران زیر حریر بازی می‌کنند، ما به تمام شیوه‌های اجرایی فکر کردیم، اما در نهایت به شیوه‌ای می‌رسیدیم که بازیگران بسیار به هم نزدیک می‌شدند؛ بنابراین امکان تغییر در شیوه اجرایی نمایش وجود نداشت.

او ادامه داد: برای حفظ جان بازیگران و عوامل نمایش نمی‌توانیم نمایش را به صحنه ببریم. به همین سبب از اجرا انصراف دادیم و در حال صحبت برای فرصت دیگری برای اجرا هستیم. نزدیک به 6 ماه برای نمایش «به وقت تهران» تمرین شد. این نمایش به نویسندگی لیلی عاج موضوعی اجتماعی را روایت می‌کند؛ 7 زن که بر اثر یک اتفاق یک جا جمع شده و اتفاقی را رقم می‌زنند.

شعبانی درخصوص بازگشایی سالن‌های تئاتر و جبران خسارت گروه‌های نمایشی بیان کرد: من برای نمایش «به وقت تهران» 6 ماه تمرین کردم و قرار بود نمایش را آذر ماه 98 در ایرانشهر به اجرا ببرم، اما به دلایلی نشد و قرار شد مرکز هنر‌های نمایشی خسارتی را به گروه پرداخت کند. حالا برای اجرا در تئاتر شهر مجدد تمرین و هزینه کردیم و اگر با نصف ظرفیت، نمایش را روی صحنه ببریم، برای ما جبران خسارت نخواهد کرد. بسیاری از هنرمندان از طریق تئاتر زندگی را می‌گذرانند آیا از سوی مدیران تدبیری اندیشیده شده است؟ در شرایط پیش آمده فقط حرف می‌شنویم، اما عمل نمی‌بینیم و تا جایی که می‌دانم هنوز خسارت گروه‌ها پرداخت نشده است.

وی افزود: از زمان شیوع بیماری تا کنون کاری از سوی مرکز هنر‌های نمایشی برای هنرمندان تئاتر صورت نگرفته است. اگر چنین چیزی رخ داده به ما هم بگویند که خسارت گروه را بابت تاخیر در اجرای نمایش پرداخت می‌کنند. در تمام این دوره خانه تئاتر فعالیت‌هایی برای هنرمندان انجام داد و شهرام گیل آبادی کم یا زیاد تمام تلاش خود را به کار بست و به حرف‌های خود عمل کرد. در این روز‌ها دبیر جشنواره تئاتر فجر مشخص شده، آیا قرار است دبیر جشنواره فجر کاری را ببیند؟ چه کار‌هایی تولید شده که قرار است بازتولید شود یا در بخش مرور قرار گیرد و اجرایی از ابتدای سال نداشتیم.

شعبانی با اشاره به اینکه قرار بود نمایش «به وقت تهران» را برای جشنواره تئاتر فجر ارسال کنم، اظهار کرد: شیوه اجرایی نمایش به گونه‌ای است که بازیگران زیر حریر بازی می‌کنند پس نمی‌توانم نمایش را اجرا کنم در نتیجه در فجر هم نمی‌توانم شرکت کنم. اگر بخواهم شیوه اجرایی را تغییر دهم، نویسنده دوباره باید متن را بازنویسی کند، طراح صحنه، صحنه‌ای جدید طراحی کند و بازیگران متون جدید را بازی کنند و در نهایت یک اثر از ابتدا تولید شود. این روش برای ما که ضرر کردیم مناسب نیست. می‌خواهم بدانم مدیر مرکز هنر‌های نمایشی چه راه حلی برای این موضوع دارد؟

انتهای پیام /