پنج‌شنبه 12 مهر 1403

مرز بازرگان بازگشایی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مرز بازرگان بازگشایی شد

ارومیه - ایرنا - مدیرکل گمرک بازرگان گفت: این مرز که مهمترین مبدا تجارت زمینی کشور ایران با ترکیه به شمار می‌رود، از ساعت یازده صبح امروز پنجشنبه با اجرای پروتکل های بهداشتی بازگشایی شد.

صادق نامدار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با بازگشایی این مرز که پس از حدود سه ماه و نیم صورت گرفته، کامیون‌های ایرانی و ترکیه‌ای برای تعامل تجاری بین 2 کشور تردد خواهند کرد.

وی اضافه کرد: همزمان با بازگشایی مرز بازرگان، ملاقات مرزی با مدیر گمرک گوربولاغ ترکیه برای اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی و سرعت بخشی برای عبور محموله های تجاری انجام شده است.

وی بیان کرد: به دنبال شیوع بیماری کرونا اکثر مرزهای زمینی در بسیاری از کشورهای دنیا بسته شده بود و عملیات تجاری و تردد مسافر نیز از سوم اسفند گذشته در مرز بازرگان در استان آذربایجان غربی به حالت تعطیل درآمده بود.

مدیر گمرک بازرگان گفت: بازگشایی امروز مرز فقط برای تردد کامیون‌ها بوده و زمان تردد مسافران نیز طی روزهای آینده اطلاع رسانی می‌شود.

گمرک بازرگان و شهرستان ماکو در مجاورت مرز ایران با کشورهای ترکیه و جمهوری‌آذربایجان قرار دارد؛ مرزهای جمهوری اسلامی در این منطقه و با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.

این گمرک در سال 1305 شمسی تاسیس شد و تنها مرز بین‌المللی بین 2 کشور ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت 24 ساعته در حال فعالیت است.

ایران سه مرز رسمی با ترکیه دارد که همه آنها شامل بازرگان ماکو، سرو ارومیه و رازی خوی در آذربایجان غربی قرار دارد؛ سرو نیز پس از شیوع بیماری کرونا به طور کامل بسته شده ولی تردد محدود ریلی از مرز رازی در این مدت بین 2 کشور ایران و ترکیه صورت گرفته است.

*س_برچسب‌ها_س*