سه‌شنبه 19 تیر 1403

مسئولان همه‌چیزدان

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
مسئولان همه‌چیزدان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا از تعبیری درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی استفاده کرده که خیلی‌ها را به شگفتی و البته ناراحتی فرو برده است.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ویدئویی که در روزهای گذشته منتشر شده از امام خمینی (ره) با عنوان "فرزند ناخلف آمریکا" یاد کرده است.

کلانتری که پیش از این هم در برخی موارد اظهارات و خاطرات عجیبی درباره برخی وقایع انقلاب داشته است، در این ویدئو که بخش‌هایی از آن منتشر شده ابتدا مدعی می‌شود که "خالی کردن پشت شاه در خارج از کشور، عامل سقوط رژیم پهلوی شد" و پس از آن در پاسخ به این سؤال که "یعنی فکر می‌کنید بین آمریکایی‌ها و امام مذاکره‌ای صورت گرفت؟" می‌گوید: «نمی‌دانم، من خبر ندارم». وی پس از مکث و لبخندی کوتاه عنوان می‌کند: «شاید به این صورت بشود راحت‌تر گفت که حضرت امام، فرزند ناخلفی برای آن‌ها بود. آن‌ها پشت شاه را خالی کردند و از این فرصت هم انقلابی‌ها با فرماندهی و رهبریت امام حداکثر استفاده را کردند».

این اظهارات عجیب رئیس سازمان محیط زیست درباره رهبر فقید انقلاب اسلامی پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند:

1. آیا کلانتری به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، باید به سوالاتی که مربوط به حوزه کاری او نیست به هر نحوی پاسخ دهد و بهتر نیست به جای پرداختن به تاریخ، به وظایف اصلی خود عمل کند؟

2. بهتر نیست مسئولان در هر سمتی که هستند با رسانه‌ها درباره حیطه وظایف خود گفت‌وگو کرده و پاسخ دادن به موضوعات خارج از حوزه مسئولیتشان را به زمان دیگری موکول کنند؟

3. اساسا چرا بسیاری از مسئولان، همه‌چیزدان هستند و درباره هر موضوع باربط و بی‌ربطی بدون آن که به تبعات یا درست و غلط بودن آن فکر کنند سخن می‌گویند؟

4. آیا بهتر نیست مسئولان قبل از هر اظهار نظری، کمی به کلمات و عباراتی که به کار می‌برند دقت بیشتری کنند؟

5. آیا کلانتری واقعا متوجه توهینی که با این تعابیر نسبت به امام خمینی (ره) صورت داده نشده است؟

6. اگر کلانتری متوجه این توهین بوده چرا آن را به کار برده و اگر در آن لحظه متوجه نبوده چرا پس از آن اصلاحش نکرده است؟

7. به فرض که کلانتری در آن موقعیت متوجه نشده که عباراتش به نوعی توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی به حساب می‌آید و یک اشتباه سهوی مرتکب شده است. در این صورت مشاوران رسانه‌ای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای چه حقوق می‌گیرند؟ چرا وقتی مشاوران کلانتری این سخنان را شنیدند به دلیل سهوی بودن آن، از پخش شدن فیلمش جلوگیری نکردند؟

8. بهتر نیست کلانتری پس از آن که متوجه اشتباهش در به کار بردن آن عبارات درباره رهبر فقید انقلاب اسلامی شد، دست‌کم عذرخواهی کند؟

*شما مخاطبان ایسنا هم می‌توانید پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این موضوع در بخش نظرات مطرح کنید.

انتهای پیام