سه‌شنبه 10 مهر 1403

مسئولیت روحانیت در روزهای کرونازده ایران

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
مسئولیت روحانیت در روزهای کرونازده ایران

ویروس کرونا نزدیک به 2 ماه است که مهمان ناخوانده ایران شده و زندگی اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و... مردم را با دشواری هایی همراه کرده است.

اما در همین شرایط سخت نباید از ایفای مسئولیت فرار کرد یا آن را کنار گذاشت. از زمان شیوع این بیماری که مساجد، اماکن متبرکه و... تعطیل شدند دو وظیفه فردی و جمعی بر دوش روحانیت گذاشته شده است؛ وظیفه فردی که شامل همه مردم نیز می شود، دربرگیرنده موضوعاتی چون انجام واجبات دین، مطالعات کتب هایی چون نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و... می‌باشد.

در وظیفه جمعی، روحانیون باید ارتبااط خود را با مردم حفظ کنند. در فضای مجازی فعالیت داشته و به سوالات مردم به صورت تلفنی پاسخ بدهند. از زمان شیوع این ویروس منحوس بازار شایعات و خرافات رونق گرفته است. گاهی احادیثی را بیان می کنند که این بیماری به ظهور امام زمان (عج) یا به پایان رسیدن دنیا مرتبط می کنند.

برای من هم از این احادیث می فرستند که پیشتر این بیماری پیش بینی شده و نام چینی بر روی آن گذاشته اند. توصیه می کنم که اگر این احادیث را می بینید و از منبع آن آگاهی نداشته‌اید؛ تا هنگامی که از صحت حدیث مطلع نشده اید، آن را نپذیرید.

طلاب نیز باید مواظب سخنان خود باشند تا مواردی که برای آینده دین خطر و بدبینی داشته و کذب است را بیان نکنند. به همین دلیل روحانیون عاقل و عالم نباید مردم را در این شرایط سخت که هم سلامت جسمی و هم سلامت روحی آن ها مورد تهدید قرار گرفته تنها بگذارند.

* عضو جامعه روحانیت و امام جمعه موقت اصفهان

27215

کد خبر 1377378