یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

مصوبات سازمان بورس به کاهش التهابات بازار کمک کرد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مصوبات سازمان بورس به کاهش التهابات بازار کمک کرد

در این هفته کاری شاخص کل بورس با افزایش 1.92 درصدی در ارتفاع 2 میلیون و 321 هزار واحد ایستاد.

در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با افزایش 0.06 درصدی در پله 765 هزار و 87 واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 0.9 درصدی در تراز 29 هزار و 82 واحدی ایستاد. آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت محصولات چرمی با افزایش 23.68 درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت فرآورده‌های نفتی با افزایش 5.30 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت ذغال استخراج نفت جزء کشف با کاهش 22.36 درصد بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

در هفته کاری قبل شاخص صنعت محصولات چرمی با افزایش 24.97 درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری 51 هزار و 80 میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه 12 هزار و 37 میلیارد تومان، یکشنبه 15 هزار و 597 میلیارد تومان، دوشنبه 12 هزار و 338 میلیارد تومان و چهارشنبه 11 هزار و 108 میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

هفته قبل مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها 87 هزار و 672 میلیارد تومان بود. هزار و 429 میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار خارج شد به گفته او، در این هفته کاری دو روز ورود نقدینگی به بازار ثبت شد و دو روز دیگر بازار شاهد خروج نقدینگی بود. به طوری که یکشنبه هزار و 358 میلیارد تومان و چهارشنبه 895 ورود نقدینگی به بازار رقم خورد و شنبه 3 هزار و 466 میلیارد تومان و دوشنبه 217 میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار ثبت شد و در مجموع هزار و 430 میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد.

هفته کاری قبلی در مجموع 9 هزار و 740 میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده بود. آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری 29 میلیون و 300 هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها 28 میلیون و 600 هزار تومان بوده است.

هفته کاری گذشته سرانه خرید افراد حقیقی 26 میلیون و 880 هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها 33 میلیون و 440 هزار تومان بود.

ورود نقدینگی هزار و 281 میلیارد تومانی به صندوق‌های با درآمد ثابت او در ادامه در خصوص فعالیت صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: این صندوق‌ها در این هفته کاری سه روز ورود نقدینگی و یک روز خروج نقدینگی را ثبت کردند، به طوری که این صندوق‌ها در مجموع هزار و 281 میلیارد تومان در این هفته کاری شاهد ورود نقدینگی بودند.

با فروکش شدن هیجانات تقاضا در بازار افزایش یافت

در ادامه نیز دیگر کارشناس بازار سرمایه خانم رباب وفایی گفت: علیرغم اینکه در اولین روز کاری شاهد منفی بودن اکثریت بازار بودیم، اما به مرور اوضاع بهتر و صف فروش نماد‌ها جمع آوری شد و با فروکش شدن هیجانات فروشنده‌ها، شاهد افزایش سمت تقاضا بودیم.

کاهش فشار عرضه با مصوبات سازمان بورس

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، از سویی شاهد مصوباتی در خصوص حمایت از بازار سرمایه بودیم؛ یکی از اتفاقات مهم افزایش زمان رعایت حد نصاب سهام در صندوق‌های با درآمد ثابت بوده که خبر خوبی در جهت کاهش فشار عرضه از جانب حقوقی‌ها بود. از سویی ضریب تعدیل اوراق بهادار مندرج در حساب تضمین مشتریان اعتباری در مورد سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با افزایش 10 درصدی، 60 درصد قیمت پایانی تعیین شد. از طرف دیگر گزارش‌های عملکرد خوب شرکت‌ها در فصل زمستان محرک خوبی برای بهتر شدن معاملات و نوسانات مثبت است.

 بخشی از اُفت سهام با اخبار خوب جبران شد

وفایی می‌گوید: روند خوب فروش ماهانه شرکت‌ها و امید به افزایش یا تکرار سودآوری در سال 1402 می‌تواند افزایش تقاضا برای کوتاه مدت را به همراه داشته باشد. گزارش اردیبهشت، احتمال تقسیم سود بالا در مجمع سالیانه، اخبار بنیادی تحولاتی مانند طرح توسعه برخی نمادها، افزایش سرمایه شرکت‌ها و.. باعث شد که بخشی از اُفت شدید سهام جبران شود. شروع این اتفاق با گزارش خوب پالایشی‌ها همراه بود که به بقیه بازار نیز سرایت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس