شنبه 14 مهر 1403

معاون استاندار زنجان: جایگاه تکنسین در کشور افول کرده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون استاندار زنجان: جایگاه تکنسین در کشور افول کرده است

زنجان - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان به ضرورت تلفیق مهارت با تخصص علمی اشاره کرد و گفت: متاسفانه جایگاه تکنسین‌ها در جامعه و دانشگاهها افول کرده و بیشترین آسیب وارد شده از این جهت، در حوزه صنعت قابل مشاهده است.

سمانه شاددل روز سه شنبه در سومین جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان افزود: در زمان حاضر نبود تکنسین‌ها خلاء مهمی در کشور محسوب می‌شود و این در حالی است که طی سال‌های گذشته به مدرک گرایی و ایجاد رشته های نظری مختلف در رشته‌های کارشناسی تا دکترا توجه بیشتری شده است.

این مسؤول با اشاره به ضرورت و اهمیت تدوین سند توسعه مهارت استان خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرایی شدن این سند خلاءهای احصا شده برطرف و برای تحقق این امر مهم در استان نیز ضمانت اجرایی لحاظ شود.

وی اظهار داشت: مهارت‌هایی در این سند در بخش‌های اقتصاد و صنعت در نظر گرفته شده است و افردی که وارد این بخش ها خواهند شد با ضمانت هایی از قبیل دریافت تسهیلات و یا منابع دیگر فرآیند آن را طی خواهند کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان ادامه داد: با نگاهی به مطالعات سال های گذشته می توان آسیب ها، محاسن و حتی نتیجه بخش بودن آن را بررسی و مسیر بهتری را برای فرآیندهای مطالعات بعدی و تصمیم گیری های این سند انتخاب کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه کشورهای در حال توسعه برای به کارگیری تکنسین و کارگر ماهر توجه جدی دارند، ادامه داد: بر این اساس این مهم در کشورمان و استان نیاز بوده و بر این مبنا نقشه راه مهارت استان به 2 بخش شهری و روستایی تقسیم بندی شود.

رامین میرزایی افزود: هر چند تدوین سند آمایش سرزمین استان 2 حوزه شهری و روستایی را پوشش می دهد اما در این ارتباط بخش روستایی سند مهارت استان باید تفکیک شود به دلیل آنکه در قانون برنامه ششم توسعه استانها ملزم به طرح مطالعاتی منظومه روستایی شده اند که این مهم در استان به پایان رسیده و جزو اولین های کشور در این خصوص هستیم.

وی اضافه کرد: موضوع مطالعه این است که در قانون یاد شده 70 درصد روستاها لحاظ شود که خوشبختانه با اقدامات لازم در تمامی روستاهای بالای 20 خانوار این مهم انجام شده است و در این میان محوریت مطالعه و پایه و اساس آن اشتغال روستایی بوده که در این راستا نیز اداره کل فنی و حرفه ای در سند تدوین شده، بخش روستایی را جداگانه لحاظ کند.

میرزایی خاطرنشان کرد: موضوع اشتغال روستایی توسط دستگاه‌های متولی امر به ویژه بنیاد مسکن، جهاد کشاوری و بحث بومگردی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با برگزاری جلسه و تعاملات بین بخشی انجام و این مهم از سوی اداره کل فنی و حرفه ای نیز لحاظ شود.

وی نقش فنی حرفه ای و بهره گیری از سند توسعه مهارت را در ایجاد اشتغال روستایی مهم عنوان کرد و گفت: این موضوع باید در روستاها بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

*س_برچسب‌ها_س*