شنبه 7 مهر 1403

معاون استاندار فارس: ترددهای غیرضروری مردم در شرایط خطر ابتلا به کرونا معنا ندارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون استاندار فارس: ترددهای غیرضروری مردم در شرایط خطر ابتلا به کرونا معنا ندارد

شیراز - ایرنا - جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه خطر ابتلا به این بیماری همچنان در استان وجود دارد، گفت: مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی را همواره رعایت کنند و بدانند ترددهای غیرضروری آنان در این شرایط معنا ندارد.

عبدالرضا قاسم‌پور، سه‌شنبه پس از پایان نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر چه وضعیت استان فارس از نظر بیماری کرونا در مقایسه با سایر استان‌ها بهتر است اما اگر در فارس مردم رعایت نکنند با چالش مواجه خواهیم شد.

کرونا جدی‌تر شده است وی ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت کرونا در استان‌های همجوار فارس قرمز است و مردم این استان‌ها با اهالی فارس مراوده دارند اگر مردم رعایت نکنند و موضوع را عادی جلوه دهند با مشکل و چالش جدی و جدید مواجه می‌شویم. معاون استاندار فارس گفت: بیماری کرونا جدی‌تر شده است بنابراین مردم باید بیشتر رعایت کنند و بدانند عادی‌سازی شرایط خطرناک است و باید از دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کنند.

ناگزیرشویم، محدودیت‌های شدیدتری اعمال می‌کنیم قاسم‌پور بیان داشت: اگر آمار مبتلایان به کرونا افزایش یابد چه بسا محدودیت‌ها را بازگردانیم و اگر ناگزیر شویم، محدودیت‌های شدیدتری را اعمال می‌کنیم. وی، به مردم توصیه کرد از برگزاری مجالس ختم، عروسی و اجتماعاتی که باعث شیوع ویروس می‌شود خودداری کنند.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: استفاده از ماسک برای مسافران مترو اجباری است و شهرداری شیراز نیز موظف است ایستگاه‌های توزیع و عرضه ماسک را در مترو راه‌اندازی کند. قاسم‌پور افزود: در شهرستان‌هایی که آمار ابتلا به کرونا و شمار افراد بستری در ظرف این چند روز اخیر افزایش یافته، اجازه دادیم محدودیت‌های شدیدتری اعمال کنند و شرایط سخت‌گیرانه تری داشته باشند، حتی در مورد تعطیلی صنوف می‌توانند با توافق اتحادیه صنفی و اتاق اصناف، تصمیم‌گیری کنند. وی ادامه داد: همچنین تاکید کردیم برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد تا نتایج آزمایش‌های کرونا سریع‌تر اعلام شود. به گفته قاسم‌پور، ضدعفونی اماکن و معابر پر تردد نیز باید در دستور کار شهرداری‌ها و دهیاری‌های این استان قرار داشته باشد.

بررسی طرح بهداشتی ویژه مناطق حاشیه نشین معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس همچنین با اشاره به برگزاری مستمر نشست‌های ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اظهار داشت: در نشست امروز (بیستم خرداد 99) این ستاد طرح بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی برای اجرا در مناطق حاشیه نشین بررسی شد. قاسم‌پور افزود: این طرح با توجه به تراکم بالای جمعیت و جو حاکم بر مناطق حاشیه نشین مورد بررسی قرار گرفت تا مردم بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. وی ادامه داد: برای اجرای این طرح، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف می‌توانند به دانشگاه علوم پزشکی کمک کنند.

اجرای مرحله سوم غربالگری کرونا در فارس جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا همچنین گفت: در حال حاضر مرحله سوم غربالگری کرونا در این استان در حال انجام است، در این مرحله مشاغل پر خطر شامل، پزشکان، پرستاران، کارکنان داروخانه‌ها، کارکنان حمل و نقل عمومی، کارگران سوپر مارکت‌ها، متولیان رستوران‌ها و کارکنان کاروان‌های زیارتی غربالگری می‌شوند. وی، با بیان اینکه تاکید این ستاد، تقویت و تشدید نظارت‌ها، بازرسی‌ها و کنترل‌های بهداشتی است، اظهار داشت: نظارت‌ها بر نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در دستگاه‌های اجرایی، بخش حمل و نقل و واحدهای صنفی، صنعتی، تولیدی، هتل‌ها و مراکز اقامتی باید بیشتر شود و با متخلفان، قاطعانه‌تر و جدی‌تر برخوردهای لازم صورت گیرد. معاون استاندار فارس اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که این ستاد بر آن تاکید فراوان دارد، اعمال نظارت و کنترل‌های بهداشتی در بخش حمل و نقل و مسافران خارجی و همچنین کاهش تردد از استان‌های آلوده به فارس است.

قاسم‌پور بیان داشت: همچنین این ستاد بر لزوم رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی تاکید دارد و اینکه ارائه آموزش در ارتباط با پیشگیری از بیماری کرونا باید همچنان در دستور کار باشد.

فعال شدن ستاد پاییز برای مقابله احتمالی با کرونا و آنفولانزا وی، در بخش دیگری از مطالب خود با اشاره به شکل‌گیری ستاد پاییز برای مقابله با شیوع احتمالی کرونا و آنفولانزا در استان فارس بیان کرد: این ستاد هم اینک فعال شده و پیش‌بینی های لازم در این زمینه صورت گرفته و تاکید کردیم دستگاه‌های اجرایی، برای پاییز آمادگی داشته باشند تا اگر کرونا و آنفولانزا توام با یکدیگر شد با مشکل خاصی مواجه نشویم.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*