سه‌شنبه 10 مهر 1403

معرفی نامزدهای نهایی سومین دوره جایزه ادبی احمد محمود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معرفی نامزدهای نهایی سومین دوره جایزه ادبی احمد محمود

تهران - ایرنا - داوران سومین دوره جایزه ادبی احمد محمود سه مجموعه داستان را به عنوان نامزدهای نهایی این دوره معرفی کردند.

سومین دوره جایزه ادبی احمد محمود که بنا بود در زمستان گذشته برگزار شود به دلیل وقایع متعدد و سپس همه گیری ویروس کرونا به تعویق افتاد.

پیش از این نامزدهای دهگانه این جایزه در دو بخش رمان و داستان کوتاه بنا بر نظرسنجی گسترده اعلام شده بودند اما شرایط جوری پیش رفت که تصمیم برآن شد نامزدهای اصلی و برگزیدگان کتاب های سال 1397 به صورت خبری اعلام شوند و جوایز آنها همزمان با چهارمین دوره در زمستان امسال به برگزیدگان اهدا شود. چه این جایزه معتقد است حضور اهالی ادبیات و کتاب بخشی از جذابیت و تاثیرگذاری یک جایزه است، اگر در زمستان امسال نیز همه گیری این ویروس افول نکرد آن وقت جوایز به شکل خصوصی یا در مراسمی بسیار محدود به برندگان اهدا میشود.

بنابراین و با توجه به رای داوران نهایی سومین دوره جایزه ادبی احمد محمود این سه مجموعه داستان به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب شدند:

مخلوقات غریب نوشته حسین سناپور، نشر چشمه

متغیر منصور نوشته یعقوب یادعلی، نشر چشمه

هفت گنبد نوشته محمد طلوعی، نشر افق

داوران این بخش عبارتند از حمیدرضا نجفی، مریم حسینیان، عالیه عطایی و کاوه فولادینسب.

این جایزه به دبیری مهدی یزدانی خرم برگزار میشود و نتایج نهایی تا پایان خرداد اعلام خواهندشد.

جایزه احمد محمود، نخستین بار در سال 1396، توسط محمد کامرانی و محمدحسن شهسواری نویسنده و مهدی یزدانی‌خرم نویسنده و منتقد ادبی، پایه‌گذاری شد. احمد اعطا با نام ادبی احمد محمود نویسنده معاصر ایرانی بود. او را پیرو مکتب رئالیسم اجتماعی می‌دانند. معروف‌ترین رمان او همسایه‌ها در زمره آثار برجسته ادبیات معاصر ایران شمرده می‌شود. در سال 1333 نخستین داستان کوتاهش به نام صب می‌شه در مجله امید ایران منتشر شد و در سال 1338 توانست اولین مجموعه داستانش به نام مول را با سرمایه شخصی به چاپ رساند. احمد محمود چهارم دی 1310 در شهر اهواز از پدر و مادری دزفولی الاصل به دنیا آمد و شاید به همین دلیل بیشتر خود را دزفولی می‌دانست. او 12 مهر سال 1381 به دنبال یک دوره بیماری ریوی در بیمارستانی در تهران درگذشت و در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد. از آثار او می‌توان به همسایه‌ها، زمین سوخته، مدار صفر درجه، درخت انجیر معابد و داستان یک شهر اشاره کرد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*