پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

معمای مانور آذربایجان در قره‌باغ / زنگزور اهرم یارگیری باکو

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
معمای مانور آذربایجان در قره‌باغ / زنگزور اهرم یارگیری باکو

ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز هم اکنون به دلیل مواضعشان در ارتباط با ارمنستان، پیامدهای مشابهی را تجربه می‌کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، بازیگران غربی براین باورند که امکان عبور مسیر اقتصادی و تجاری اروپا و آسیا از ایران تهدید ژئواستراتژیک برای این گروه از بازیگران است. در پاسخ، محافل سیاسی غربی بر اهمیت باز کردن کریدور زنگزور جهت اجتناب از این تهدید (ادعایی) تاکید کرده اند. توسعه این کریدور بخشی از نظم ژئوپلیتیکی جدید در قفقاز جنوبی است، جایی که آذربایجان به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مسلط ظاهر شده است.

به نوشته اوراسیا ریویو، پویایی‌های ژئوپلیتیکی در قفقاز جنوبی دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. آذربایجان خود را به عنوان یک بازیگر مرکزی قرار داده و باکو کانون اراده سیاسی در منطقه است. در نتیجه، قدرت‌های بزرگ جهانی باید استراتژی‌های خود را با منافع آذربایجان برای مشارکت در منطقه هماهنگ کنند. در چنین قابی نه آمریکا، نه غرب، نه روسیه و نه ایران نمی‌توانند به طور مؤثر برنامه‌هایی را که در تقابل با منافع آذربایجان است، بدون مواجهه با موانع مهم اجرا کنند. به عنوان مثال، فرانسه برای مدت طولانی رهبری ژئوپلیتیک آذربایجان در قفقاز جنوبی را به رسمیت شناخت. پاریس که از حامیان ارمنستان بود، تلاش داشت تا از با حمایت ایروان، موقعیتی هژمونیک در منطقه ایجاد کند. با این حال، این استراتژی نتیجه معکوس داشت و منجر به حذف فرانسه از فرآیندهای منطقه‌ای شد. به بیانی دیگر باکو مسیر فرانسه را برای مشارکت در فعالیت‌های ژئوپلیتیک، ژئواکونومیک یا ژئواستراتژیک در قفقاز جنوبی مسدود کرد و از نفوذ این کشور در این منطقه کاست.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «زنگزور؛ کارت برنده باکو برای تغییر معادلات قفقاز؟/ معمای هم‌صدایی آمریکا و اروپا با آذربایجان» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.