پنج‌شنبه 7 تیر 1403

منابع دولت باید هدفمند تقسیم شود

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، دومین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با حضور 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری و با موضوع «اقتصادی و سرفصل خدمات رسانی عدالت محور دولت» آغاز شد.

سوالات کارشناسان در بخش اول مناظره به شرح زیر است:

پرسش مردمی: برنامه شما برای منصفانه سازی یارانه سوخت چیست؟

مهدی امیدوار (سخنگوی اتاق اصناف ایران): امسال 450 هزار میلیارد به ارز 28500 تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

پرسش مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری (رئیس کمیته امداد): با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

جلیل بشارتی (معاون اسبق مناطق محروم ریاست جمهوری): شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان 30 درصد روستا و 70 درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول دومین مناظره تلویزیونی گفت: ما در قدم اول باید بدانیم کجا هستیم. آنچه که آمارها نشان می‌دهد این است که اختلاف مصرف دهک‌های پایین و دهک‌های بالا در رابطه با بنزین وحشتناک است. به کسانی که بیشترین پول را دارند بیشترین امکانات را می‌دهیم و برعکس به کسانی که کمترین پول را دارند، کمترین امکانات داده می‌شود. بنابراین ما اول باید بدانیم که کجا هستیم تا ببینیم چطور عمل کنیم.

وی افزود: اینکه ما بخواهیم این بی‌عدالتی را اصلاح کنیم باید ببینیم کجا را نگاه می‌کنیم. آمار و ارقام کاملا گویا است که کجاییم. قدم اول برای حل مشکلات داشتن یک زبان و نگاه مشترک است. دولت منابعی را که تخصیص می‌دهد باید هدفمند باشد. این مسئله چه در رابطه با بنزین و یارانه و چه در مسائل دیگر صدق می‌کند.

.

پزشکیان گفت: بانکها 55 درصد تسهیلات خود را به تهران می‌دهند و مابقی را به سایر شهرهای کشور که این مسئله موجب آن می‌شود که بیشتر توسعه در تهران و اطراف آن صورت گیرد. جمعیت زیر خط فقط ما در سالهای متمادی بدتر شده است و بهتر نشده است. وضعیت استانهای ما هم اینطور است؛ مرزها و حاشیه ها وضعشان به شدت خراب است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: تئوری خیلی ساده است ولی این‌ها واقعیتی است که در طول زمان اتفاق افتاده است و آمار و ارقام کاملا گویاست که کجاییم. متاسفانه اختلافات باعث می شود که به هدف نرسیم. باید اختلافات را کنار بگذاریم.

وی افزود: دولت منابعی که تقسیم می‌کند باید هدفمند باشد و اگر بخواهد قیمتها درست شود باید زیرساخت‌ها و حمل و نقل درست شود. ما می‌توانیم با هماهنگی کارشناسان و مدیران و مردم نسخه‌ای را بنویسیم که قابل اجرا باشد وگرنه یک قسمتی را درست می‌کنیم و بقیه جاها را تخریب. البته نسخه‌ای که باید داد به این سادگی نیست ولی باید یارانه‌ها را هدفمند کرد و به دهکهای پایین داد و نگذاشت دهکهای بالا منتفع شوند.

هرکه به ستاد من بیاید او را می‌پذیرم چون می‌خواهم رای بگیرم

مسعود پزشکیان در بخش دوم اظهاراتش طی سخنانی با بیان اینکه مشکلات ما با دعوا حل نمی‌شود، گفت: خیلی از تئوری‌هایی که دوستان می‌گویند مشکلات را حل نمی‌کند. وضعیت سفره مردم در دوران آقای رئیسی روز به روز بدتر شده است. من وزیر دولت آقای خاتمی بودم. از نظر شاخص اقتصادی دولت ایشان بالاترین ثبات را داشته است.

وی افزود: هر که بیاید ستاد من او را می‌پذیرم برای اینکه می‌خواهم رای بگیرم اما آنچه که به آن عمل می‌کنیم سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و چارچوب‌هایی است که مشخص شده است و برای ما خط قرمز به شمار می‌رود. وقتی پول‌ها و منابع در جاهایی که پولدار هستند خرج می‌کنیم و چابهار، خوزستان، بلوچستان و کردستان را نمی‌بینیم مشکل حل نمی‌شود.

.

پزشکیان با بیان اینکه لازمه حل مسائل کشور، انسجام داخلی است، عنوان کرد: بلوچستان و سیستان و مشهد و تمام مملکت وضعیت خرابی دارد. خوزستانی که نفت و گاز دارد امکانات معمولی از جمله مدرسه و زیرساخت‌ها را ندارد و اگر ما شغل را درست نکنیم و با دنیا مشکلات‌مان را حل نکنیم، به جایی نمی‌رسیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: همین الان بالای چند هزار میلیارد بخاطر تصمیمات ناصواب ما از بودجه مملکت هدر می‌رود و در میادین مشترک، نفت و گاز ما را می‌برند و ما نمی‌توانیم ببریم. شما قطر را ببینید که در چه وضعیتی است و ما در چه وضعیتی هستیم.

وی افزود: چرا ما طبق قانون، حقوق بازنشستگی و فرهنگیان را به آنها نمی‌دهیم. چه دولت شهید رئیسی و چه در دولت روحانی طبق تورم حقوق‌ها را اضافه نکردند. بازنشسته‌ها از ما می خواهند که طبق تورم به آنها حقوق بدهیم. اینها واقعیت‌هایی است که وجود دارد. ما اگر می‌خواهیم مشکلات‌مان حل شود باید با مردم صادق باشیم. شعار دادن که کاری ندارد.

پزشکیان گفت: در دولت شهید رئیسی چرا وزیر کشاورزی را گرفتند و چرا چای دبش درست شد. مشکل ما اختلافات خودمان و سیاست‌های خارجی ما است.