پنج‌شنبه 19 مهر 1403

موانع نرم‌افزاری کوپن قرن پانزدهمی

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اخیرا اعلام کرد که اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در سه استان اجرا شده و بعد از دریافت نتایج آن، به زودی در کل کشور اجرا می‌شود. از سوی دیگر مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان از اجرای این طرح در یک استان خبر داد و گفت در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. پس از اجرای طرح کالا‌برگ الکترونیک به صورت پایلوت و مشخص...

طرح کالا‌برگ چه زمانی در کل کشور اجرا می‌شود؟

مهدی طغیانی، نماینده اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در خصوص زمان اجرای طرح کالا‌برگ الکترونیکی در کشور، گفت: بعد از اینکه سامانه‌ای که برای اجرای طرح کالا‌برگ الکترونیک پیش‌بینی کرده‌اند از جهت اجرایی جواب داد طرح کالابرگ الکترونیک در کل کشور اجرا می‌شود. قرار بود که طرح کالابرگ الکترونیکی شهریور ماه اجرا شود و در حال حاضر با چند ماه تاخیر در حال اجراست.

او ادامه داد: یارانه بگیران می‌توانند انتخاب کنند که یارانه نقدی دریافت کنند یا کالابرگ الکترونیکی. شرط دریافت کالا‌برگ الکترونیکی این است که دیگر یارانه نقدی به افراد پرداخت نمی‌شود. در بودجه 1401 پیش‌بینی شده است که کالاهای اساسی با قیمت شهریور 1400 در طرح کالا‌برگ الکترونیک به مردم ارائه شود. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید ایرادات سامانه اجرای طرح کالا‌برگ الکترونیکی مشخص شود، تاکید کرد: در حال حاضر طرح کالا‌برگ الکترونیکی به صورت پایلوت اجرا و ایرادات سامانه مشخص می‌شود. سپس ایرادات این سامانه برطرف و طرح کالا‌برگ الکترونیک در کل کشور اجرا خواهد شد. طغیانی با اشاره به افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور، گفت: افراد یارانه‌بگیر می‌سنجند و با توجه به اینکه دریافت پول نقد بهتر است یا دریافت کالابرگ الکترونیکی، یکی از این دو را انتخاب خواهند کرد. با اجرای طرح کالا‌برگ الکترونیک، کالاهایی که امنیت غذایی لازم را برای مردم به همراه دارد، تامین می‌شود.

چرا دولت طرح کالا‌برگ را دیر اجرا کرد؟

سمیه محمودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به وضعیت نا‌مطلوب معیشت مردم گفت: در حال حاضر شاهد سوءتغذیه در کشور هستیم. لبنیات خریداری نمی‌شود و مصرف سرانه گوشت پایین آمده است. با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک مردم می‌توانند کالاهای اساسی‌شان را خریداری کنند و دیگر از لحاظ تغذیه‌ای دچار مشکل نشوند. او با اشاره به افزایش قیمت کالاهای اساسی ادامه داد: دولت باید از ابتدای سال طرح کالا‌برگ الکترونیک را اجرا می‌کرد. چون با اجرای طرح کالابرگ حمایت دوجانبه از سفره خانواده و تولید‌کننده داخلی می‌شود. همچنین می‌توان گفت با اجرای کالا‌برگ جلوی قاچاق دام گرفته می‌شود. این نماینده مجلس گفت: اجرای طرح کالا‌برگ الکترونیکی سخت است، اما کار درستی است. باید منتظر ماند و دید اجرای پایلوت این طرح چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت. محمودی با اشاره به انتخابی بودن استفاده از کالابرگ یا یارانه نقدی، اظهار کرد: در شرایط انتخابی احتمالا مردم بیشتر یارانه نقدی را انتخاب می‌کنند. اما اگر تنها کالا‌برگ ارائه دهند هم از سفره مردم و هم از تولیدکننده داخلی حمایت می‌شود.

او تاکید کرد: نزدیک به یک سال از مصوبه مجلس برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک می‌گذرد و دولت باید از ابتدای سال طرح کالا‌برگ الکترونیکی را اجرا می‌کرد، اما به دلیل ضعف دولت این طرح اجرا نشد. باید طرح کالا‌برگ الکترونیک در کل کشور اجرایی شود و مردم هم با این طرح همراهی خواهند کرد.

--> اخبار مرتبط