شنبه 14 مهر 1403

ناهمواری بیش از چهار هزار کیلومتر از جاده‌های استان زنجان تعیین شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ناهمواری بیش از چهار هزار کیلومتر از جاده‌های استان زنجان تعیین شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک آب و خاک استان زنجان گفت: ناهمواری و خرابی‌های سطحی چهار هزار و 882 کیلومتر از جاده‌های شریانی و فرعی استان توسط دستگاه پروفیل سنج راه تعیین شد.

فیروز شاهی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز ملی کیفیت افزود: در سال‌های 94، 97 و سال‌جاری 2 هزارو 884 کیلومتر از ناهمواری ها و خرابی های سطحی جاده های اصلی استان زنجان توسط دستگاه پیشرفته پروفیل سنج راه مشخص شد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این در مدت زمان بیان شده، یک‌هزارو 781 کیلومتر از جاده‌های استان زنجان در این خصوص مورد سنجش قرار گرفته است. مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک آب و خاک استان زنجان گفت: این سنجش ها به منظور اتخاذ شیوه های مناسب نگهداری، پایش و اندازه گیری و نتایج آن به سازمان راهداری ارسال می شود. شاهی تاکید کرد: علاوه بر موارد بیان شده 217 کیلومتر از راه های شریانی استان زنجان با هدف تشخیص تنوع خرابی های سطحی، ترک ها، چاله ها، شیار افتادگی با استفاده از دستگاه پیشرفته اسکن جاده ای مورد آزمایش قرار گرفته است. به گفته وی، نتایج آماری و تحلیل ها برای بهره‌برداری تحویل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شده است. مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک آب و خاک استان زنجان گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک آب و خاک دولتی و از زیر مجموعه‌های راه و شهرسازی است. شاهی تاکید کرد: هدف از فعالیت های کنترل کیفی، تحقیقاتی توسعه و آبادانی بوده و کیفیت انجام کار صحیح چرخه ای پایان ناپذیر است. مدیر کل آزمایشگاه فنی و مکانیک آب و خاک استان زنجان گفت: به دنبال کمک به توسعه کشور در کنار رشد شاخص های کمی هستیم چرا که توسعه با کیفیت عجین است. شاهی افزود: توسعه اثر بخش بر روی فعالیت ساخت و سازها متمرکز شده و در رفتن در مسیر توسعه مستلزم داشتن کیفیت است. وی ادامه داد: در توسعه پایدار بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی و غیره باید باهم رشد کند که در غیر این صورت با رشدی نامتوازن روبه رو خواهیم شد. مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک آب و خاک استان زنجان با بیان اینکه در کشور ما عمر متوسط آسفالت پنج سال و در کشورهای پیشرفته بیش از 10 سال است، یادآوری کرد: هر چه بر کیفیت محصول اضافه شود هزینه ها کاهش می یابد و کیفیت بهتر همواره منجر به افزایش بهره‌وری و تقویت منافع ملی و جلوگیری از فساد می شود. شاهی ادامه داد: رشد همراه با تخریب محیط زیست همراه بوده است و اثرات مخرب استفاده از منابع طبیعی بر روی محیط زیست تاثیرگذار است. وی اضافه کرد: نخاله های حاصل از بی کیفیتی و آسفالت های دور ریز، قطعات گچی و دیگر موارد که کمتر از عمر بهره‌برداری در طبیعت سرگردان میشود، اثرات سویی بر محیط زیست دارد. مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک آب و خاک استان زنجان با بیان اینکه ظرفیت تولید سیمان کشور در حال حاضر 90 میلیون تن است، اظهارداشت: همین میزان نیز گاز گلخانه ای تولید می شود و میزان گاز دی اکسیدکربن در تولید 30 کیلوگرم سیمان همین اندازه است که نیازمند 2 درخت بالغی است که از بین می رود. شاهی افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون یکهزار و 415 مورد نمونه برداری بتن، 6هزارو 158 مورد آزمایش تراکم خاک، یکهزار و پنج مورد نمونه برداری و آزمایشات آسفالت، بیشاز پانصد مورد آزمایش دانه‌بندی، 100 مورد آزمایش میلگرد،90 مورد آزمایش سنگ فرش و سیمان مصرفی در بتن و دیگر آزمایش های فیزیکی و شیمی انجام شده است.

*س_برچسب‌ها_س*