سه‌شنبه 17 مهر 1403

نتانیاهو: در معامله قرن فلسطینی‌ها باید امتیاز دهند نه اسرائیلی‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نتانیاهو: در معامله قرن فلسطینی‌ها باید امتیاز دهند نه اسرائیلی‌ها

تهران - ایرنا -"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی "معامله قرن" را رویای تاریخی مردم یهود از زمان تشکیل این رژیم نامشروع دانست و گفت که در این طرح از اسرائیل خواسته نشده امتیاز بدهد بلکه این موضوع از فلسطینی‌ها درخواست شده است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» (اسرائیل امروز) افزود: معامله قرن یک فرصت تاریخی برای تغییر رویکرد تاریخی را ایجاد کرده است، چرا که در همه طرح‌های پیشین، اسرائیل باید امتیازاتی شامل بازگشت به مرزهای سال 1967، تقسیم قدس و بازگشت آوارگان می‌داد، در حالی که در این معامله از اسرائیل خواسته نشده امتیاز بدهد بلکه این موضوع از فلسطینی‌ها درخواست شده است.

نتانیاهو با بیان اینکه که امکان دستیابی به توافق بهتر از این [برای اسرائیل] وجود ندارد گفت، معامله قرن شامل 10 شرط خواهد بود که پذیرش آن برای فلسطینی‌ها «سنگین» خواهد بود و شامل حاکمیت اسرائیل بر دره‌های غرب رود اردن، حفظ قدس یکپارچه، اجازه نیافتن آوارگان فلسطینی برای بازگشت به کشورشان، تخلیه نشدن هیچ یک از شهرک‌نشین‌های اسرائیلی، حاکمیت ما بر مناطق وسیعی از کرانه باختری را شامل خواهد شد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزود: فلسطینی‌ها باید بپذیرند اسرائیل کنترل مسائل امنیتی را در اختیار خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فلسطینی‌های ساکن دره اردن، تابعیت رژیم صهیونیستی دریافت می‌کنند نیز گفت: خیر، آنها در مناطقی از فلسطین باقی خواهند ماند، اما کنترل امنیتی آنها در دست اسرائیل قرار خواهد داشت.

طرح ننگین «دونالد ترامپ» که به «معامله قرن» شهرت یافته است، چند ماه پیش منتشر و موجب خشم فلسطینیان و رد آن از سوی جامعه بین‌الملل شد.

در این طرح، به رژیم صهیونیستی اجازه داده می‌شود شهرک‌های کرانه باختری و منطقه راهبردی دره اردن را به سرزمین‌های اشغالی الحاق کند.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی قصد دارد از ماه آینده میلادی بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را که در جنگ 1967 میلادی به اشغال خود درآورده به این قلمروه ضمیمه کند.

برخی کشورهای اروپایی تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای تصمیم رژیم اسرائیل برای الحاق کرانه باختری، اساس روابط خود با تل آویو را تغییر خواهند داد.

*س_برچسب‌ها_س*