پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

نخست وزیر انگلیس و ولیعهد ابوظبی درباره تحولات خاورمیانه گفتگو کردند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نخست وزیر انگلیس و ولیعهد ابوظبی درباره تحولات خاورمیانه گفتگو کردند

لندن - ایرنا - «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه با «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی در لندن دیدار و درباره تحولات خاورمیانه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا از دفتر نخست وزیری انگلیس، دو طرف در این ملاقات پیرامون مسائل سیاست خارجی و امنیت تبادل نظر کردند. جانسون همچنین بار دیگر حمایت خود را از عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی مورد تاکید قرار داد.

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی 23 مرداد امسال با انتشار بیانیه‌ای مشترک از امضای توافقنامه ای برای عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو و آغاز روابط دیپلماتیک میان دو طرف خبر دادند.

سپس بحرین به عادی سازی ننگین روابط با رژیم صهیونیستی تن داد و متعاقبا مراسم امضای توافقنامه سازش دو کشور با تل‌آویو 25 شهریورماه در کاخ سفید و در حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا انجام شد.

به این ترتیب این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کردند. کمتر از دو ماه بعد هم رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که اسرائیل و سودان برای عادی سازی روابط دیپلماتیک به توافق رسیده‌اند.

این اقدامات موجی از خشم را در میان کشورهای اسلامی به ویژه گروه‌های فلسطینی به دنبال داشت. گروه های مقاومت این اقدامات را خنجری بر پشت آرمان های آزادی خواهانه ملت فلسطین توصیف کرده بودند.

کارشناسان منطقه از عادی سازی روابط بین برخی کشورهای عربی با اسراییل با عنوان آشکارسازی نام می برند و معتقدند که این روابط در 25 سال گذشته جریان داشته و اکنون آشکار شده است.

نخست وزیر انگلیس و ولیعهد ابوظبی در ادامه دیدار امروزشان در خصوص طیف مختلفی از مسائل روابط دو جانبه نیز گفت‌وگو کردند. آن‌ها توافق کردند تا همکاری ها در زمینه مسائل دفاعی، زیرساخت و انرژی‌های پاک را افزایش دهد.

اجلاس تغییرات آب‌وهوایی سال آینده در گلاسکو از دیگر موضوعات مورد بحث بود و جانسون در این ملاقات از طرف اماراتی دعوت کرد تا سال آینده در راستای تقویت همکاری‌های دو کشور دوباره به لندن سفر کند.

«بن‌زاید» که امروز وارد لندن شد پیش از ملاقات با جانسون، با پرنس چارلز ولیعهد انگلیس نیز دیدار و درباره تاریخ روابط دو کشور گفت و کو کرد.

*س_برچسب‌ها_س*