یک‌شنبه 15 مهر 1403

نسخه مهارت‌های زندگی نگاه بومی به آسیب‌های اجتماعی در زنجان دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نسخه مهارت‌های زندگی نگاه بومی به آسیب‌های اجتماعی در زنجان دارد

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: در راستای پیشگیری از آسیب‌های روانی - اجتماعی، مواجهه موثر با مقتضیات و کشمکش‌های زندگی و افزایش روابط بین فردی موثر نسخه بومی مهارت‌های زندگی تدوین و رونمایی شد.

محمد محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: هدف از تدوین نسخه بومی مهارت های زندگی ویژه استان با توجه به اینکه برنامه مهارت های زندگی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین برنامه های پیشگیرانه در کشور است که نیازمند تقویت زیرساخت های علمی است تا بتواند همسو با بافت فرهنگی و بومی با استفاده از ضرب المثل‌های، مشاهیر و اندیشمندان استانی وارد زندگی مردم شده و به آنان کمک کند که خود را از آسیب های روانی - اجتماعی مصون نگه دارند.

وی اظهار داشت: پذیرش مسوولیت های اجتماعی و حل تعارض ها و کشمکش ها از دیگر موارد تدوین مهارت های زندگی بوده و علاوه بر آن، سبک آموزشی و ارتقایی در این بسته‌ها به دنبال مهارت‌افزایی افراد است و نگاه بومی به مسائل و آسیب‌های اجتماعی در آن لحاظ شده است.

این مسؤول ادامه داد: مهارت‌های زندگی بومی سازی شده با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم و ویژگی‌های روانی، اجتماعی هر منطقه و در چهار کارگروه کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال تدوین و تفاوت مدل فعلی مهارت‌های زندگی تدوین شده با مدل های پیشین در این است که مدل پیشین متمرکز، ارتقایی و کتاب محور بود و مدل فعلی، نیمه متمرکز، محتوا محور و گروه هدف محور است.

محمدی افزود: هم اکنون سه مهارت از مهارت های زندگی (مدل 1+10) شامل، مهارت های ارتباطی، مهارت جرأتمندی و مهارت کنترل خشم در استان بومی سازی شده است.

وی با بیان اینکه در سال 97، 32 نفر از افراد واجد شرایط و دارای صلاحیت مربیگری در سطح استان در دوره آموزش مهارت های زندگی شرکت کرده و در این زمینه آموزش دیدند، افزود: به این ترتیب آموزش گران متناسب با سوابق فعالیت های خود در چهار کارگروه کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال برای بومی سازی محتوا در سه حیطه مهارت های ارتباطی، مدیریت خشم و جرات مندی فعالیت خود را آغاز کردند.

به گفته محمدی، این طرح بعد از تهیه محتوا در سال 98 در شهرستان های ابهر، خدابنده و زنجان به صورت پایلوت اجرا شد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در خصوص نحوه بهره مندی از خدمات این بسته نیز خاطرنشان کرد: مهارت‌های زندگی اغلب به شکل آموزش کارگاهی در بستر جامعه و مدارس و دانشگاه بوده و در مدل فعلی در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی تحت نظارت بهزیستی استان که واجد شرایط برای تشکیل کارگاه هستند برای عموم مردم در چهار کارگروه تخصصی ذکر شده با حضور در مراکز مشاوره اجرا خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س*