پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

نمایش فیلم «زندگی در میان واژگان» در پاسداشت دکتر محمد معین، در شبکه مستند

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
نمایش فیلم «زندگی در میان واژگان» در پاسداشت دکتر محمد معین، در شبکه مستند

شهپرراد، گفت: در مجموعه «چونان سرو» آقای مصطفی رزاق کریمی سه فیلم را به من برای کارگردانی پیشنهاد دادند و فرصت پژوهشی خوبی برای بنده فراهم کردند. سه فیلمی که در کنار هم دوران یکصد ساله تاریخ ایران را شامل و هرکدام مکمل دیگری شد. یعنی فیلم های علامه محمد قزوینی، دکتر محمد معین و دکتر سید جعفر شهیدی.

مستند «زندگی در میان واژگان» در پاسداشت دکتر محمد معین استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و مولف فرهنگ فارسی «معین» یکشنبه بیست و دوم خردادماه 1401 ساعت21:00و تکرار آن در روزهای دوشنبه بیست و سوم خرداد ساعت10:00، پنجشنبه بیست و ششم خرداد ساعت 19:30 و جمعه بیست و هفتم خرداد ساعت 12:00از قاب شبکه مستند سیما پخش می شود.

به گزارش عصرایران، این مستند پنجمین فیلم از مجموعه ده قسمتی مستندهای «چونان سرو» است که به سفارش شبکه مستند سیما و با تهیه کنندگی مصطفی رزاق کریمی از این شبکه تلویزیونی نمایش داده می شود.

دراین مستند پرتره استادان برجسته ای چون مهدی محقق چهره ماندگار زبان و ادب فارسی، حسن انوری استاد زبان و ادبیات فارسی، عبدالله انوار استاد ریاضیات، فلسفه و منطق، امیربانو کریمی چهره ماندگار ادبیات فارسی، توفیق سبحانی استاد ادبیات فارسی و عضو شورای علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و محمد علی سجادی استاد زبان و ادبیات فارسی درباب جایگاه و اهمیت «محمد معین» در سپهر علمی، فرهنگی و ادبی ایران سخن گفته اند.

حنیف شهپرراد، کارگردان این مستند تلویزیونی درباره روند ساخت این فیلم گفت: در مجموعه «چونان سرو» آقای مصطفی رزاق کریمی سه فیلم را به من برای کارگردانی پیشنهاد دادند و فرصت پژوهشی خوبی برای بنده فراهم کردند. سه فیلمی که در کنار هم دوران یکصد ساله تاریخ ایران را شامل و هرکدام مکمل دیگری شد. یعنی فیلم های علامه محمد قزوینی، دکتر محمد معین و دکتر سید جعفر شهیدی.

او اضافه کرد: اولین فیلم ما، پرتره دکتر محمد معین بود. طبیعتا با توجه به گذشت 50 سال از وفات این استاد عالی مقام، همکاران و حتی شاگران ایشان همه در سنین کهنسالی بودند ولی همه این بزرگواران دعوت ما را پذیرفتند.

شهپرراد افزود: در مستند «زندگی در میان واژگان» روبه روی استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی و البته «کارمین صراف» نوه دکتر معین نشستم و فرصتی بی نظیر برای بهره‌مندی از این استادان برای من فراهم شد. همچنین «مهدخت معین» فرزند فرزانه دکتر محمد معین، تمام منابع را در اختیارم قرار دادند و بعد از تماشای نسخه نهایی، رضایت عمیق خود را از ساخت این فیلم ابراز کردند.

او تصریح کرد: در این فیلم پیرنگ تکرار شونده، نقطه نگاه دکتر معین در اغماست که فضایی انتزاعی به مستند داده است. انتخاب این گونه بازسازی، به نوعی نمایشی کردن زبان هایی است که دکتر معین به آنها عالِم بود که بر اساس سفر او به کانادا و حضور پزشکان شوروی در ایران ساخته شده است.

مجری طرح مستندهای «چونان سرو» سعید وزیری و مشاور رسانه ای آن صدرا صدوقی است.

گفتنی است در طول هفته های گذشته از این مجموعه مستندها، فیلم های دکتر اسلامی ندوشن، استاد شهریار، ملک الشعرای بهار و دکتر سید محمد حسین مبین از شبکه مستند سیما پخش شده اند.

تماشاخانه

ببینید | لحظه خاموش کردن دوربین‌های آژانس در ایران

قطار مشهد - یزد پس از حادثه هم، حادثه ساز شد

فیلم های دیگر کانال عصر ایران در تلگرام
نمایش فیلم «زندگی در میان واژگان» در پاسداشت دکتر محمد معین، در شبکه مستند 2
نمایش فیلم «زندگی در میان واژگان» در پاسداشت دکتر محمد معین، در شبکه مستند 3
نمایش فیلم «زندگی در میان واژگان» در پاسداشت دکتر محمد معین، در شبکه مستند 4
نمایش فیلم «زندگی در میان واژگان» در پاسداشت دکتر محمد معین، در شبکه مستند 5
نمایش فیلم «زندگی در میان واژگان» در پاسداشت دکتر محمد معین، در شبکه مستند 6