جمعه 13 مهر 1403

نماینده گناباد: ریاست مجلس برای تمرکز زدایی اقدام موثر انجام دهد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نماینده گناباد: ریاست مجلس برای تمرکز زدایی اقدام موثر انجام دهد

تهران - ایرنا - نماینده گناباد در مجلس شورای اسلامی گفت: تمرکز گرایی افراطی یکی از دلایل فساد در کشور است ریاست مجلس اقدام موثر و عاجل برای تمرکززدایی انجام دهد.

محمد صفایی دلویی نماینده گناباد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز - سه شنبه - پس از ارائه گزارش شاخص های اقتصادی کشور از سوی رییس کل بانک مرکزی و همچنین رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در چهل سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش عالی و بهداشت و درمان انجام شده است، اما به تمرکززدایی نرسیده ایم بلکه حتی برعکس به تدریج به سمت تشدید تمرکزگرایی حرکت کرده ایم.

وی با بیان اینکه تمرکزگرایی یک استراتژی استثمارگرایانه است، افزود: عوامل بیگانه در داخل، ما را استثمار می‌کنند که یکی از آنها در بانک مرکزی است به طوری که امروز هر شخصی که برای تهیه ماده اولیه ماشین آلات و ارز باید به بانک مرکزی مراجعه کند با وجود آنکه باید اختیار آن به بانک‌های ملی استان‌ها واگذار شود.

نماینده گناباد ادامه داد: ارز دولتی برای واردات 20 میلیون تن خوراک دام و طیور تنها به یک نفر داده می‌شود، در استان خراسان برای دام و طیور یک میلیون و 400 هزار تن خوراک نیاز است و به همین ترتیب در استان‌های دیگر نیز میزان‌های مشابهی نیاز داریم اما نبود نظارت تولید را کاهش داده است.

وی تمرکز گرایی افراطی را از دلایل فساد در کشور دانست و از ریاست مجلس درخواست کرد: اقدام موثر و عاجل برای تمرکززدایی صورت دهد.

صفایی دلویی با اشاره به گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد تامین 3.2 درصد منابع کشور از محل مالیات گفت: فشار اصلی کشور روی تولیدکننده است در حالی که باید مالیات بر زمین و خانه‌های خالی باشد که قانون آن نیز موجود است، مالیات باید به سپرده‌های بانکی، طلا و ارز اختصاص یابد تا این منابع به سمت اشتغال و تولید حرکت کند.

*س_برچسب‌ها_س*