یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403

نهضت ملی مسکن وارد فاز تازه شد / دولت خیز برداشت

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
نهضت ملی مسکن وارد فاز تازه شد / دولت خیز برداشت

در شرایطی که بازار ملک به ثبات نسبی رسیده، دولت تعداد 2 میلیون و 518 هزار واحد نهضت ملی مسکن را به مرحله ساخت رسانده است. اگر تعداد قابل توجهی از واحدهای این پروژه در سال جاری به پایان برسد، می‌توان به کنترل و ثبات بازار مسکن در میان مدت امیدوار بود.

با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تعداد 2 میلیون و 518 هزار واحد مسکونی در حال ساخت قرار دارد. همچنین، از آغاز دولت سیزدهم تاکنون، 500 هزار واحد مسکونی افتتاح شده که شامل طرح‌های مسکن مهر، اقدام ملی و نهضت ملی مسکن می‌باشد.

از سوی دیگر تلاطمات بازار مسکن فروکش کرده که ظاهرا طرحهایی همچون مالیات خانه‌های خالی، رشد تدریجی ساخت و ساز و تکمیل ظرفیت سرمایه‌گذاری در بازار ملک به آرامش این بازار کمک کرده است. مطابق آمار بانک مرکزی، پایان سال گذشته نرخ رشد سالیانه مسکن در تهران به 24 درصد رسید که حدود نصف رشد تورم عمومی بود.

طرح نهضت ملی مسکن که با مدلهایی همچون ثبت نام متقاضیان، خودمالکی، نوسازی بافتهای فرسوده، ساخت مسکن روستایی، طرحهای مشارکتی و تعاونی‌ساز پیش می‌رود به تدریج بر روی ریل قرار گرفته است. پس از آنکه بانک‌ها عملکرد چندانی در تامین منابع ساخت مسکن ارایه ندادند وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت از ظرفیت های مردم، انبوه‌سازان و تعاونی‌ها برای اجرای این طرح بهره بگیرد.

برای کاهش قیمت تمام شده ساخت نیز صندوق ملی مسکن اقداماتی را در دستور کار قرار داده است. پس از اجرایی شدن خرید فولاد در سال گذشته، امسال خرید سیمان به منظور تزریق به پروژه‌های مسکن کشور در برنامه صندوق ملی مسکن قرار دارد. در این قالب با حذف واسطه‌ها قیمت مصالح برای سازندگان کاهش می‌یابد که در افزایش سرعت پیشرفت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن موثر خواهد بود.

آنطور که محمدرضا مهدیار اسماعیلی رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن گفته است فولادهای خریداری شده در سال گذشته توسط این صندوق به زودی به پروژه‌های مسکن در نقاط مختلف کشور تزریق خواهد شد.

همچنین مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کرده که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شده و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

همزمان با اجرای پروژه نهضت ملی مسکن، بازار ملک به ثبات نسبی رسیده است. کاهش انتظارات تورمی و پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد از دیگر اتفاقاتی است که در فضای اقتصاد کشور قابل مشاهده است.

فعالان بازار مسکن از کاهش محسوس انتظارات تورمی در بازار مسکن خبر می‌دهند. کارشناسان نیز معتقدند در صورتی که دولت موفق شود تعداد قابل توجهی از پروژه چهار میلیون واحدی نهضت ملی مسکن را در سال جاری به سرانجام برساند می‌توان به کنترل و ثبات بازار مسکن در میان مدت امیدوار بود.

پیشنهاد تسهیل شرایط افراد تحت حمایت بهزیستی در نهضت ملی مسکن

معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهور و دبیر هیات پیگیری اجرای قانون اساسی در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد کرد تا شرایط حضور نوجوانان و جوانان تحت پوشش سازمان بهزیستی در طرح نهضت ملی تسهیل شود.

احمد حبیب‌نژاد، معاون قانون اساسی و دبیر هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی پس از حضور در هیئت هماهنگی و نظارت بر مقررات کودکان و نوجوانان و شورای هماهنگی مرجع ملی حقوق کودک و گفت‌وگو با مدیران سازمان بهزیستی، در نامه‌ای به مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد کرد تا در راستای اجرای اصل 31 قانون اساسی، نوجوانان و جوانانی که تحت سرپرستی و حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند بتوانند در اولویت ثبت نام در طرح ملی مسکن قرار گیرند.

در بخشی از این نامه پیشنهاد شده است که این گروه از برخی شرایط دیگر این طرح نیز معاف شوند یا نسبت به این گروه، شرایط راحت‌تر و مناسب‌تری اعمال شود.

براساس اصل 31 قانون اساسی، داشتن مسکن مناسب حق هر فرد و خانواده ایرانی محسوب شده و دولت موظف گردیده که با رعایت اولویت برای آن که نیازمندترند، زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.