یک‌شنبه 8 مهر 1403

نگاهی بر رویکرد محمدباقر قالیباف در میزگرد فرهنگی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نگاهی بر رویکرد محمدباقر قالیباف در میزگرد فرهنگی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو - فاطمه قربانی رضوان، با اعلام زمان میزگرد فرهنگی نامزد‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، اولین میزگرد عصر پنجشنبه 24 خرداد ماه با حضور سه چهره فرهنگی، حسین انتظامی، الهام یاوری، شهاب اسفندیاری و با اجرای محمدجعفر خسروی و صدیقه سادات حجازی و مصطفی غفاری مشاوران قالیباف برگزار شد. حسین انتظامی مدرس ارتباطات، قائم مقام سابق وزارت ارشاد،...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو - فاطمه قربانی رضوان، با اعلام زمان میزگرد فرهنگی نامزد‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، اولین میزگرد عصر پنجشنبه 24 خرداد ماه با حضور سه چهره فرهنگی، حسین انتظامی، الهام یاوری، شهاب اسفندیاری و با اجرای محمدجعفر خسروی و صدیقه سادات حجازی و مصطفی غفاری مشاوران قالیباف برگزار شد.

حسین انتظامی مدرس ارتباطات، قائم مقام سابق وزارت ارشاد، رئیس سابق سازمان سینمایی در کنار الهام یاوری، مدیر سابق بنیاد ملی نخبگان، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و رییس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان همراه با شهاب اسفندیاری، رئیس دانشکده صداوسیما به عنوان کارشناسان فرهنگی، در این میزگرد نامزد‌های انتخابات را به چالش می‌کشند.

میزگرد فرهنگی محمدباقر قالیباف با موضوعات گوناگونی در حوزه‌های وابسته به فرهنگ پیش رفت. قالیباف با بیان اینکه نام دولت او «دولت خدمت و پیشرفت» است از همکنشی بین مسائل فرهنگی و اجتماعی سخن گفت و فرهنگ را عنصری موثر بر خدمات فرهنگی دانست. او به اولویت بندی فرهنگی اشاره داشت و پیشرفت را در گرو اولویت بندی مسائل فرهنگی دانست.

حال باید دید با انتخاب این کاندیدا به عنوان رئیس جمهور کدام یک از مسائل فرهنگی در اولویت کار قرار خواهد گرفت؟، این اولویت بندی با چه معیار‌هایی دسته بندی و اجرایی خواهد شد؟. اما آنچه اهمیت داد توجه به این رویکرد در فرهنگ است و با توجه به اظهارات قالیباف او یکی از مشکلات ناشی از عقب ماندگی در مسائل فرهنگی را عدم اولویت بندی می‌داند.

قالیباف مسائل فرهنگی را موثر در تمامی جوانب از جمله مسائل اقتصادی و اخلاقی دانست. او با اشاره به نقش فرهنگ در زمان‌های بحرانی همچون کرونا، توجه به فرهنگ را در بالا بردن فضائلی همچون همدلی و پیشرفت حاصل از آن موثر دانست. از طرفی در مسائل اقتصادی و تورم حاصل از آن که شرایطی گا‌ها نامساعد برای خانواده‌ها ایجاد کرد، فرهنگ توانست با مدیریت و آموزش اخلاقی خود به یاری شرایط بیاید. درواقع قالیباف با قرار دادن فرهنگ در مرکزیت عملکرد خود این اعتقاد را دارد که فرهنگ تا به امروز در پیشبرد مسائل در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و.. به کار گرفته شده است و در دولت او نیز این نقش محوری فرهنگ حفظ و بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت.

موضوع زن و خانواده یکی از مهم‌ترین بخش‌های میزگرد این کاندیدا بود. قالیباف با اشاره به اینکه موضوع زن و خانواده مهم‌ترین اولویت او در حوزه فرهنگ است و زن به عنوان مادر مهمترین عنصر خانواده و پایه و سلول اصلی جامعه است به اقدامات خاص خود برای این قشر جامعه اشاره کرد. احداث پارک‌های خانواده‌محور و استخر دوقلو در دوران مدیریت قالیباف در شهرداری تنها اقدامی بود که در این میزگرد به آن اشاره شد. اما با توجه به تعریف قالیباف از جایگاه زن و خانواده و اعتقاد او بر این مسئله که این قشر از جامعه در اولویت حوزه فرهنگ قرار دارند انتظار می‌رود اقدامات ویژه‌تر و برنامه‌های متنوعی در حوزه‌های گوناگون برای زنان در نظر داشته باشد. درواقع با اشاره به این اقدامات و مطرح کردن آن آنچه اولویت این کاندیدا قرار میگیرد مسئله خانواده است، در صورتی که نیاز است زن هم در نقش مادر هم در نقش یک فرد مستقل موردتوجه قرار گیرد.

مرجعیت رسانه همواره از مسائلی است که رویکرد نمایندگان در مواجه با آن در وهله نخست موردتوجه اهالی رسانه و در مراحل بعدی مورد رصد مردم قرار می‌گیرد. درواقع نظرات کاندیدا‌ها در این بخش نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب نهایی مردم دارد؛ زیرا فیلترینگ، مسائل حوزه ممیزی و سانسور در نشر و سینما همواره مورد رصد و توجه بیشتر مردم بوده است و آن‌ها با مشخص شدن رویکرد کاندیدا‌ها در این مسائل با دیدی روشن دست به انتخاب می‌زنند.

قالیباف در اظهارات دیروز خود بار‌ها به بحث قانون اشاره داشت و آنچه که در حوزه مرجعیت رسانه تا به امروز انجام گرفته را اقدامی مطابق با قانون دانست. او در پاسخ به سوال حسین انتظامی در ارتباط با فشار بر دستگاه‌های مختلف و از دست دادن اعتماد به نفس آن‌ها در انتشار آزادانه افکار و یا بازداشت 2 نفر از فعالان رسانه‌ای در روز‌های ابتدایی شروع تبلیغات اعلام کرد که معتقد است رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی باید آزادانه عمل کند. از طرفی خبرنگاران بازداشت شده شاکی خصوصی داشته اند. درواقع قالیباف با بیان این جملات اعلام کرد که در حوزه رسانه و مسائل وابسته به آن در قدم اول قانون حرف اول را می‌زند و او در هر سمتی که باشد شاید از حق قانونی خود در شکایت از افراد بگذرد، اما در زمانی که حقوق مردم و افراد شخصی باید رعایت شود آنچه اولویت قرار می‌گیرد قانون است.

صحبت‌های تکمیلی او در خصوص فضای مجازی نیز تاییدی بر مسئله قانون است. او با با بیان اینکه درحوزه فضای مجازی باید حضور قدرتمندانه و موثر همراه با حکمرانی داشته باشیم شرایط خارج از این حکمرانی را ولنگاری دانست و سراسر دنیا را دارای حکمرانی در حوزه فضای مجازی معرفی کرد. حتی مثال او از یکی از شهر‌های اسکاندیناوی نیز جالب توجه بود. قالیباف با بیان آنکه در اسکاندیناوی شهر اگر فرزند به مدرسه نرود، پدر و مادر توبیخ می‌شوند. اما وقتی فرزند 18 سال از فضای مجازی استفاده می‌کند، پدر او حق دارد تمام گزارش‌های او را کنترل کند مهر تاییدی بر جایگاه حکمرانی زد. او محدودیت در فضای مجازی را بدون شک حتمی خواند، اما این محدودیت را تنها برای جلوگیری از ولنگاری مورد تایید دانست. با آنکه این سخنان در ابتدا اینگونه القا می‌کرد که قالیباف موافق با شرایط حال حاضر حوزه رسانه و فیلترینگ است، اما در ادامه با سوال شفاف و مستقیم حسین انتظامی از او در خصوص موافقت یا مخالفت او درخصوص فیلترینگ قالیباف بیان کرد قانون بد باید اصلاح شود، اما نباید گفته شود که قانون اجرا نشد.

آنچه در این میزگرد بیش از همه چیز از سوی قالیباف مورد تاکید قرار گرفت توجه به جایگاه فرهنگ و تاثیر آن در تمامی حوزه‌های مختلف کشور بود. او موافق صددرصدی اجرای قانون است و حقوق مردم را از مسائلی دانست که برای احقاق آن از هیچ اقدامی چشم پوشی نخواهد کرد. او معتقد است در هر حوزه‌ای از جمله حوزه کتاب، رسانه یا هر جایی، هر فردی پا را فراتر از قانون بگذارد، در مجلس و کمیسیون اصل 90 مکلف به رسیدگی آن است. او خود را پای کار موضوعات فرهنگی دانست و در ادامه میزگزد به مسائل گوناگون حوزه فرهنگ از جمله رشد علمی کشور، جایگاه آموزش و پرورش، حقوق معلمان و معیشت آنها، معیشت اهالی رسانه از جمله خبرنگاران، جایگاه نخبگان در کشور و.. صحبت کرد.

اشراف قالیباف به مسائل فرهنگی و تاکید او بر اهمیت هر یک از آن‌ها قابل توجه بود، اما در ادامه باید دید از اولویت او در فرهنگ کدام مسئله است و برای هریک چه برنامه‌ای دارد. قالیباف با تاکید بر زیرساخت‌ها نقش فرهنگ را در سیستم‌های ساختاری موثر دانست و نیاز‌های فرهنگی را در ایجاد این سیستم‌ها اولویت دانست. با کنار هم گذاشتن چند گذاره می‌توان به نگاه قالیباف در مسائل فرهنگی رسید. قالیباف فرهنگ را موثر در تمامی حوزه‌ها می‌داند، پیوست فرهنگی را برای بعد از انجام پروژه الصاقی می‌داند، خود را مدیر پروسه‌ای می‌داند و نه مدیر پروژه‌ای و از همه مهم‌تر در تمامی مراحل حکمرانی و قانون مداری را مطابق اصول اساسی لازم الاجرا می‌داند.