سه‌شنبه 24 مهر 1403

نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی قم - صبح پنجشنبه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی قم - صبح پنجشنبه

قم - ایرنا - استفاده از وسایل شخصی در اماکن مذهبی، نگرانی از رعایت نکردن فاصله‌گذاری، همکاری اصناف در جلوگیری شیوع ویروس کرونا و یکسان بودن 80 درصد پروتکل‌های بهداشتی قم با ستاد ملی کرونا؛ سرخط مهم‌ترین اخبار روز چهارشنبه 31 اردیبهشت‌ماه جاری استان قم درباره کرونا بود.

همکاری همه نهاد در مبارزه با کرونا

استاندار قم گفت: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دوران شیوع ویروس کرونا بسیار راهگشا بود و موجب تقوی روحیه خدمات‌رسانی و برنامه‌ریزی در بین مسئولان شد.

بهرام سرمست در جلسه ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس افزود: در مسیر مبارزه با کرونا تمام نهادهای دولتی، مردمی، نهادهای مذهبی و نظامی منسجم و هماهنگ پای‌کار بودند.

نگرانی از رعایت نکردن فاصله‌گذاری

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ایجاد برخی تجمعات و عدم رعایت فاصله‌گذاری نگران کننده‌است.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد مقابله با کرونا ویروس افزود: ویروس کرونا همچنان وجود دارد و حفظ حساسیت‌ها و ندادن اطمینان کاذب سیاست اصلی است.

همکاری اصناف در جلوگیری شیوع ویروس کرونا

رییس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت قم گفت: اصناف قم درموضوع جلوگیری ازشیوع ویروس کرونا همکاری خوبی با مسئولان استان داشتند و اکنون نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به فعالیت می‌پردازند.

محمود سیجانی درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: البته تعداد بسیار کمی از واحدهای صنفی نیز نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، اهتمام لازم را نداشتند که بر اساس قانون با آنان برخورد لازم صورت گرفت و متعهد به اجرای این ضوابط شدند.

سیاست ما در بازارهای روز و موقت انقباظی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به این‌که سیاست ما در بازارهای روز و موقت انقباظی است، گفت: در بازار ماهی بندرعباس وجود یک شخص مبتلا به کرونا 150 تن را مبتلا کرد.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، با تاکید بر سخت و دشوار بودن کنترل و مدیریت بازارهای روز افزود: با توجه به همه این سختی‌ها، پروتکل‌های بهداشتی مربوط توسط دانشگاه علوم پزشکی قم نوشته شده است و حاضر هستیم تا برای اجرایی کردن آن جلسه مشترکی را بگذاریم.

یکسان بودن 80 درصد پروتکل‌های بهداشتی قم با ستاد ملی کرونا

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مطابق پیگیری هایی که از ستاد ملی داشتیم، مقرر شده است، دستورالعمل فعالیت بازارهای روز پس از ماه مبارک رمضان در قالب کیوسک های سیار ابلاغ شود.

سیامک محبی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: 80 درصد مطالبی که توسط کارشناسان سلامت و محیط کار مرکز بهداشت قم پیشنهاد شده، در ابلاغیه ستاد ملی نیز آمده است.

وی تاکید کرد: کلیه افرادی که در بازارهای روز و موقت کار می کنند، باید در سامانه سلامت ثبت نام و پروتکل‌هایی که برای کیوسک های سیار است را، نیز اجرایی کنند.

استفاده از وسایل شخصی در اماکن مذهبی

قائم مقام تولیت مسجد جمکران گفت: باید مردم به هنگام ورود به اماکن مذهبی در مورد اهمیت به همراه داشتن وسایلی مانند مهر، تسبیح، جانماز، ماسک و دستکش توجیه شوند.

محمد کاظم پورامینی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا درباره بازگشایی صحن های اماکن مذهبی و زیارتی پس از ماه مبارک رمضان افزود: مسجد مقدس جمکران جزو اماکن مذهبی است که مردم بیشتر، شب‌ها در آن حضور پیدا می کنند، به همین علت اگر ساعت باز بودن این مکان از نماز مغرب و عشا تا پاسی از شب باشد، بهتر است.

نماینده آیت‌الله سیستانی از جامعه سلامت قم قدردانی کرد

نماینده آیت الله سید علی سیستانی از مراجع تقلید در عراق، از خدمات و فداکاری های کادر درمانی پزشکی استان قم قدردانی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی در دیدار با محمدرضا قدیر رئیس علوم پزشکی قم افزود: از زحمات پزشکان و پرستاران و دانشگاه علوم پزشکی قم تشکر می کنیم و قدرشناس این فداکاری‌ها هستیم.

اجباری در بازگشایی ترم جدید دانشگاه‌ها از مهرماه نیست

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هیچ اجباری بر بازگشایی دانشگاه‌های کشور از ابتدای مهرماه سال جاری نیست و دانشگاه‌هایی که بازگشایی آنها با چالش‌های کرونایی همراه باشد، می‌توانند ترم تحصیلی خود را از بهمن‌ماه امسال آغاز کنند.

علی خاکی صدیق در وبینار چالش‌های دانشگاه‌های غیردولتی به میزبانی موسسه طلوع مهر قم، افزود: اولویت اصلی این وزارتخانه بر بازگشایی ترم تحصیلی جدید دانشگاه‌های کشور از ابتدای مهرماه است، اما هر دانشگاه بنا بر ویژگی‌های دانشجویی خاص خود می‌توانند این کار را انجام دهد.

‌در روز جهانی قدس راهپیمایی در قم نخواهد شد

استاندار قم گفت: در روز جهانی قدس هیچ راهپیمایی و تجمعی در این استان نخواهیم داشت و از فرمایش های رهبر معظم انقلاب استفاده خواهیم کرد.

بهرام سرمست در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: با توجه به این‌که وضعیت قم طبق آخرین ارزیابی ها زرد اعلام شده است و نماز جمعه‌ای نیز در این استان برگزار نمی‌شود، مصوبه ستاد ملی در مورد روز قدس برای این استان موضوعیت ندارد.

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید 19» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (24 آذر 98) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی 98) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های 36620023، 36620999، 36706030 و 36704368 (با پیش‌شماره 025) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*