یک‌شنبه 15 مهر 1403

نگاهی متفاوت به شخصیت معنوی شهید سید حسن نصر الله

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نگاهی متفاوت به شخصیت معنوی شهید سید حسن نصر الله

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، سید حسن نصرالله مردی بود که در قلب همه مسلمانان جا داشته و مظهری از یک مجاهد بزرگ و تمام عیار برای دنیای اسلام، اعراب و حتی کل جهان محسوب می‌شود. اما در حال اینکه باید به مسائل نظامی و سیاسی این مجاهد بزرگ پرداخت، بخش معنوی شخصیت شهید نصرالله که هسته شخصیتی او را تشکیل می‌داد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. او که در سنین نوجوانی تحت تاثیر رفتار...

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، سید حسن نصرالله مردی بود که در قلب همه مسلمانان جا داشته و مظهری از یک مجاهد بزرگ و تمام عیار برای دنیای اسلام، اعراب و حتی کل جهان محسوب می‌شود.

اما در حال اینکه باید به مسائل نظامی و سیاسی این مجاهد بزرگ پرداخت، بخش معنوی شخصیت شهید نصرالله که هسته شخصیتی او را تشکیل می‌داد، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

او که در سنین نوجوانی تحت تاثیر رفتار و سخنان امام موسی صدر قرار گرفته بود، به محله البرج در مرکز شهر بیروت می‌رفت تا از دست فروشان، کتاب دست دوم با موضوعات اسلامی و سیاسی را بخرد.

علاقه سید حسن به تحصیل علوم دینی در دوران جوانی و اثرپذیری از اندیشه امام موسی صدر موجب شد او وارد حوزه علمیه «امام علی علیه السلام» در شهر بعلبک شده و مقدمات علوم دینی را نزد اساتید آن حوزه فرا گیرد. مؤسس این حوزه امام موسی صدر بود که آن وقت به مدیریت شهید سید عباس موسوی اداره می‌شد.

سید حسن در مدت حضور در جنوب لبنان با سید محمد غروی؛ امام جمعه شهر شیعه نشین صور آشنا شد. وی سید مقاومت را به تحصیل در حوزه علمیه نجف تشویق کرد و سرانجام سید حسن عازم حوزه علمیه نجف شد.

وقتی در نجف اشرف و شارع الرسول (ص) قدم می‌گذاریم باید بدانیم شهید حسن نصرالله حجره نشین طبقه دوم آنجا در دورانی از طلبگی‌اش بوده است که امروز هم وجود دارد.

این نکته آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم مکتب نجف که متأثر از آیت الله سید علی قاضی و مرحوم ملا حسین قلی همدانی و بزرگانی از این دست چه اثرات بزرگی بر انسان‌هایی گذاشته است؟ که بعدا در جهان سر زبان‌ها افتاده‌اند.

هنگامی که سید حسن نصر الله به لبنان باز می‌گردد، قبل از هر چیز علاقه داشت تحصیلات حوزوی خود را ادامه دهد. مدتی نگذشته بود که سید عباس موسوی با همکاری تعدادی از علمای دینی لبنان، حوزه علمیه امام منتظر عجل الله فرجه الشریف را در شهر بعلبک تاسیس نمود؛ حوزه‌ای که از جمله مراکز نمونه به شمار رفته و نقش قابل توجه تبلیغی در منطقه بقاع و سایر مناطق همچون بیروت و جنوب لبنان داشت.

در سال 1369 شمسی هنگامی که لبنان شاهد یک آرامش نسبی شده بود، سید مقاومت که همچنان مشتاق فراگیری معارف اهل بیت علیهم السلام بود، توانست عازم شهر مقدس قم شود. البته با آمدن به قم، ارتباط سید حسن نصرالله با اوضاع لبنان قطع نشد. او همچنان اوضاع لبنان و حزب الله را با دقت پیگیری می‌کرد.

او تنها در کلاس‌های درس فقه و علم اصول شرکت نمی‌کرد، بلکه در دروس تفسیر قرآن آیت‌الله جوادی آملی نیز حضور می‌یافت. به صورت نامنظم در بیشتر دروس بحث خارج فقه حوزه شرکت می‌کرد؛ از جمله کلاس‌های بحث آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله سید کاظم حائری.

سید حسن در محضر بزرگانی، چون آیت‌الله بهجت و آیت‌الله کشمیری حضور می‌یافت. وی پس از پایان اقامت در قم و بازگشت به بیروت، هرگاه به ایران می‌آمد درخواست ملاقات با آیت‌الله بهجت و آقایان کشمیری و حسن زاده آملی را می‌کرد. گفتنی است که سید مقاومت با علمای بزرگ دیگری که در عرفان و سلوک شهرت داشتند و ساکن تهران و مشهد بودند نیز ملاقات می‌کرد.

شهید سیدحسن نصرالله خود را از پیروان امام موسی صدر و هم‌زمان تحت تأثیر شخصیت‌هایی، چون امام خمینی و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌دانست و در این خصوص می‌گفت:

«باید اعتراف کنم که بسیار تحت تأثیر امام موسی صدر هستم. البته اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم باید بگویم که من تحت تأثیر چهار شخصیت بزرگ هستم: حضرت امام خمینی (ره)، حضرت امام موسی صدر، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و شهید بزرگوار سیدمحمدباقر صدر. نه تنها من بلکه همه جوانان مجاهد و انقلابی لبنان تحت تأثیر این چهار شخصیت عظیم و بزرگ‌وار هستند... من می‌توانم ادعا کنم که با تفکر و نوع نگاه حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به موضوعات مختلف به‌طور کامل آشنایی دارم و از طرف دیگر یک کار مطالعاتی گسترده روی اندیشه‌ها و آثار امام موسی صدر انجام داده‌ام. به اعتقاد من هیچ تفاوت و اختلاف اساسی میان تفکر و آراء امام خمینی (ره) و امام موسی صدر وجود ندارد.»

شهید آیت الله سید حسن نصرالله متأثر از مکتب عرفانی این چهار شخصیت، جوهره‌ای از عرفان و اخلاق را با خود داشت. این شهید والا مقام مقاومت هنگام فراگیری علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام از حوزه‌های گوناگون، با صرف نظر کردن از جزئیات غیر ضروری موفق شده بود شخصیتی منسجم و معارف محور برای خود ایجاد کند؛ شخصیتی که توانایی مقاومت در مقابل طوفان‌های گوناگون سیاسی را برای او به ارمغان آورده بود.