شنبه 1 اردیبهشت 1403

نگاه ویژه رسانه های عربی منطقه به ترور شهید محسن فخری زاده

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نگاه ویژه رسانه های عربی منطقه به ترور شهید محسن فخری زاده

تهران - ایرنا - ترور محسن فخری زاده دانشمند صنعت دفاعی کشورمان در رسانه های عربی منطقه و خلیج فارس بازتاب ویژه ای داشت. این رسانه ها در خبرهای خود نقش رژیم صهیونیستی در این اقدام و هشدار مقامات جمهوری اسلامی درباره پاسخ به موقع به این جنایت را برجسته کردند.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی «مرصد مینا» که اخبار و تحولات خاورمیانه و شرق آفریقا را پیگیری می‌کند، از فخری زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت علمی برجسته صنعت دفاعی ایران نام برد و افزود: او در بین 500 شخصیت علمی صنعت دفاعی دنیا قرار داشت.

این پایگاه اطلاع رسانی با صراحت به این موضوع اشاره نکرد که اسرائیلی‌ها «محسن فخری زاده» را در لیست ترور قرار داده بودند اما نوشت که «بنیامین نتانیاهو» در سال 2018 از «فخری زاده» نام برد و این موضوع بحث و جدل‌های زیادی را بوجود آورد.

مرصد مینا افزود: فخری زاده 58 ساله یکی از پنج شخصیت علمی صنعت دفاعی ایران بود و در بین 500 شخصیت برجسته جهان قرار داشت که به عنوان رئیس سازمان تحقیقات دفاعی جدید ایران مشغول به کار بود.

این رسانه عرب زبان افزود: پیش از ترور، آمریکا او را در لیست تحریم‌های بین المللی قرار داده بود.

روزنامه الوطن سوریه با انتشار خبر ترور شهید فخری زاده و واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران در این رابطه به نقل از روزنامه نیویورک تایمز نوشت که سه نفر از مسئولان اطلاعاتی آمریکا فاش کرده‌اند که اسرائیل در پشت عملیات ترور «محسن فخری زاده» دانشمند ایرانی قرار دارد.

پایگاه اطلاع رسانی «الیوم السابع» مصر نیز با بازتاب خبر ترور شهید فخری زاده و اظهارات شخصیت‌های داخلی و خارجی در رابطه با این ترور به نقل از تلویزیون العربیه از دستگیری یک فرد مظنون که در این عملیات دست داشته است توسط دستگاه امنیتی ایران خبر داد.

شبکه الجزیره قطر نیز با اشاره به ترور شهید فخری زاده به نقل از روزنامه نیویورک تایمز آمریکا گزارش داد که بر اساس اعلام یک منبع آگاه به این روزنامه آمریکایی، رژیم اسرائیل در پشت این عملیات ترور قرار دارد.

این شبکه قطری افزود: «محسن فخری زاده» رئیس مرکز تحقیقات علمی وزارت دفاع ایران بود و امیر حاتمی وزیر دفاع ترور این دانشمند را کینه عمیق دشمنان از مردم ایران دانست.

الجزیره با اشاره به اینکه مقامات ایران رژیم صهیونیستی را به دست داشتن در این ترور متهم کرده‌اند، افزود: بر اساس آنچه رویترز گزارش کرده است دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل از اظهار نظر در خصوص هدف قرار دادن دانشمند هسته‌ای ایران که همان موضع وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) است، خودداری کرد.

در همین حال رویترز یک کلمه ضبط شده از نتانیاهو منتشر کرد که در آن او گفت بعدا برخی از دستاوردهای خود را در این هفته بازگو می‌کند اما نمی‌تواند همه آن‌ها را فاش کند.

الجزیره ادامه داد: این درحالی است که نتانیاهو 2 سال قبل با نشان دادن عکس «فخری زاده» مدعی شد که او رئیس پروژه بمب هسته‌ای ایران است.

این شبکه قطری همچنین به توئیتی از دونالد ترامپ اشاره کرد و افزود: در این توئیت ترامپ گفته است که فخری زاده از سوی موساد زیر نظر بوده است.

الجزیره ادامه داد: در حالی که آمریکا و رژیم اسرائیل ایران را به تلاش برای دست یابی به بمب هسته‌ای متهم می‌کنند اما ایران بارها تاکید کرده است که برای دست یابی به انرژی هسته‌ای و نه بمب هسته‌ای تلاش می‌کند.

دیگر رسانه‌های قطر از جمله روزنامه الوطن نیز ترور «محسن فخری زاده» دانشمند صنعت دفاعی و واکنش مقامات کشورمان را بازتاب دادند و نوشتند که وزارت دفاع ایران روز جمعه کشته شدن «محسن فخری زاده» دانشمند برجسته خود، اندکی پس از هدف قرار گرفتن توسط "نیروهای تروریستی" در نزدیکی تهران را تایید کرد.

ارم نیوز امارات نیز با اشاره به ترور این دانشمند صنعت دفاعی کشورمان به نقل از وزارت دفاع افزود: محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی و رئیس سازمان مطالعات و توسعه وزارت دفاع پس از سوء قصد توسط تروریست‌ها بر اثر جراحت شدید و انتقال به بیمارستانی در تهران جان خود را از دست داد.

این روزنامه ضمن اشاره به واکنش مقام‌های کشورمان درباره شهادت این دانشمند صنعت دفاعی کشورمان به واکنش « گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز اشاره کرد و افزود: «آنتونیو گوترش» خواستار خویشتنداری و جلوگیری از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید تنش در منطقه پس از ترور دانشمند ایران شود، شد.

این خواسته گوترش را سخنگوی سازمان ملل در توئیتی بازتاب داد و افزود: ما از گزارش‌هایی دباره ترور یک دانشمند ایرانی در نزدیکی تهران، آگاه شدیم و خواستار خویشتنداری ایران و جلوگیری از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید تنش در منطقه شود هستیم.

دیگر شبکه‌ها و روزنامه‌های منطقه و کشورهای عربی از جمله عربستان، کویت، امارات، عمان، مصر و اردن نیز با انتشار مطالب مشابه ترور «محسن فخری زاده» دانشمند صنعت دفاعی ایران و واکنش مقامات کشورمان را بازتاب داده‌اند.

*س_برچسب‌ها_س*