سه‌شنبه 10 مهر 1403

نیکولاس کی درباره خروج زودهنگام نیروهای خارجی از افغانستان هشدار داد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نیکولاس کی درباره خروج زودهنگام نیروهای خارجی از افغانستان هشدار داد

کابل - ایرنا - نیکولاس کی نماینده سابق غیر نظامی ناتو در افغانستان اعلام کرد، تا زمانی‌که طالبان به صورت واقعی خواستار صلح نباشند، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان اشتباهی بزرگ خواهد بود.

رسانه‌های افغانستان امروز یکشنبه نوشتند که نیکولاس کی در مصاحبه با رسانه های غربی گفته است که درباره خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان نباید عجله شود.

کی در مورد توافق آمریکا و طالبان نیز گفته است: این توافقنامه مشروط است و اگر طالبان به تعهدات خود عمل نکنند، هیچ توافقی در کار نخواهد بود.

وی تأکید کرده است، موضوع اصلی این است که طالبان در عمل تعهدات خود را انجام دهد؛ یکی از توافقات کاهش خشونت‌ها است اما حقیقت این است که طالبان تا هنوز این توافق خود را عملی نکرده‌اند.

نماینده سابق ناتو خاطر نشان کرده است که با توجه به استقبال جهانی از اعلام آتش‌بس طالبان در روزهای عید، این گروه پس از پایان سه روز عید فطر دوباره حملات خود علیه نیروهای امنیتی افغانستان را آغاز کرده‌اند.

کی گفته است، درست است طالبان حملات بزرگی را علیه نیروهای خارجی و شهرهای بزرگ افغانستان انجام نداده‌اند، اما این گروه بیرون از شهرها کشتار نیروهای امنیتی و مردم افغانستان را به شدت ادامه داده‌اند.

وی هشدار داده است: هرگاه آمریکا پیش از تقسیم اوقات تعیین شده نیروهای خود را از افغانستان خارج کند، طالبان به حملات خود شدت بیشتری خواهند داد.

نماینده سابق غیر نظامی ناتو افزوده است که برای اعتماد سازی، آزادی زندانیان تسریع شود اما از طرف دیگر گفت‌وگوهای بین افغانستان هم باید آغاز شود.

وی از آمریکا و ناتو خواسته است تا زمانی که توافقنامه صلح به صورت کامل از طرف دولت افغانستان و طالبان عملی نشده، این نیروها نباید افغانستان را ترک کنند.

رییس جمهوری آمریکا چند روزپیش اعلام کرده بود که می‌خواهد تمام نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک کنند و مجلس سنای این کشور به همین دلیل هشدار داده است که آمریکا نباید اشتباه عراق و سوریه را در افغانستان تکرار کند.

*س_برچسب‌ها_س*