دوشنبه 16 مهر 1403

هدف پایگاه قائم ممانعت از ارتباط داعش عراق و سوریه بوده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هدف پایگاه قائم ممانعت از ارتباط داعش عراق و سوریه بوده است

تهران - ایرنا - رئیس مرکز عربی مطالعات ایران مهمترین هدف پایگاه حشدالشعبی در شهر قائم عراق را ایجاد ممانعت از ارتباط میان داعش سوریه و داعش عراق در شهر الرمادی عنوان کرد و گفت: آمریکایی‌ها هیچ سند و مدرکی از حمله حشد الشعبی به پایگاه کی‌- وان کرکوک ارائه نکردند و حمله داعش به این پایگاه محتمل‌تر است.

«محمد صالح صدقیان» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره انگیزه و اهداف آمریکا در حمله نظامی به پایگاه نظامیحشد الشعبی در شهر قائم استان الانبار عراق گفت: حمله نظامی ارتش آمریکا به پایگاه نظامی حشد الشعبی اقدامی از سلسله اقداماتی است که این کشور از ابتدای سال 2019 در خاک عراق انجام داده است.

وی ادامه داد: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در ابتدای سال 2019 به عراق رفت و دیداری با برهم صالح و عادل عبدالمهدی، رئیس جمهور و نخست‌وزیر عراق انجام داد و در این دیدارها به مقامات عراقی اعلام کرد که ایالات متحده می‌خواهد دست‌های ایران در عراق را قطع کند و به آنها توصیه کرد از ایران دور شوند و مناسبات بغداد با تهران را کاهش دهند.

این کارشناس مسائل عراق ادامه داد: اولین حلقه از سلسله اقدامات ضدایرانی آمریکا در عراق از اکتبر 2019 آغاز شد به طوری که از آن زمان ما شاهد آغاز سلسله اعتراضات و تظاهرات‌هایی در شهرهای شیعه‌نشین عراق بودیم که با فرارسیدن اربعین، برای مدت کوتاهی متوقف اما از 25 اکتبر مجدد آغاز شد. در این چارچوب، شاهد انجام حملاتی به کنسولگری‌های ایران در دو شهر کربلا و نجف اشرف بودیم.

صدقیان با بیان اینکه هدف آمریکا از این اقدامات تغییر معادله قدرت و ضربه وارد شدن به قدرت ایران در عراق بوده است، تصریح کرد: با آنکه هدف اولیه راهپیمایی‌ها در عراق، اعتراض به فساد، بیکاری و وضعیت معیشتی بود و مردم خواهان اعمال اصلاحاتی در نظام سیاسی عراق بودند اما در سه هفته اخیر مردم مشاهده کردند که ناآرامی‌ها به نفع‌شان نیست و به همین خاطر، اعتراضات نسبت به روزهای آغاز بسیار کمرنگ شده است.

سندی از حمله به پایگاه کیوان کرکوک وجود ندارد

وی با اشاره به بهانه آمریکا در حمله به پایگاه نظامی حشدالشعبی در شمال عراق اظهار داشت: بهانه آمریکایی‌ها در حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی آن است که نیروهای کتائب حزب‌الله عراق وابسته به حشد الشعبی به پایگاه کی وان در کرکوک حمله کرده و یک پیمانکار آمریکایی در پی این حمله کشته شده است. این ادعا در حالی است که هیچ سند و مدرکی از انجام این حمله وجود ندارد.

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران با بیان اینکه پس از طرح این ادعا از سوی آمریکایی‌ها، حزب‌الله عراق اعلام کرد که این اقدام از سوی آنها انجام نشده است، ابراز داشت: برخی اطلاعات نیز حاکی از این است که حملات از سوی نیروها و هسته‌های وابسته به داعش که در نزدیکی کرکوک هستند، انجام شده و این گزینه‌ها بیشتر از همه متحمل‌تر است.

پایگاه قائم از قوی‌ترین و مهمترین پایگاه‌های حشدالشعبی است

صدقیان افزود: اگر این حمله در کرکوک انجام شده است طبیعی است که آمریکایی‌ها به نیروهای حمله‌کننده که در نزدیکی کرکوک هستند، حمله کند ولی سوال این است که چرا باید به پایگاه حشدالشعبی در شهر قائم که 450 کیلومتر از کرکوک فاصله دارد، حمله می‌کند.

وی با بیان این که پایگاه مرزی قائم، از مهمترین پایگاه‌های حشدالشعبی بوده است، گفت: این پایگاه در منطقه بسیار راهبردی و با اهمیت مرز عراق و سوریه واقع شده است. چرا که این پایگاه با حدود 30 تا 40 کیلومتر فاصله نزدیک‌ترین مرکز نظامی به پایگاه نظامی عین‌الاسد است که نیروهای آمریکایی درآن مستقر هستند

به گفته این تحلیلگر مسائل منطقه هدف پایگاه حشدالشعبی در شهر قائم عراق ایجاد ممانعت از ارتباط میان داعش سوریه و داعش عراق در شهر الرمادی بوده است. اما آمریکایی‌ها می‌گویند این پایگاه به کمک ایران ساخته شده است و از طریق آن، به سوریه و لبنان دسترسی پیدا می‌کند بنابراین پایگاه مرزی حشد الشعبی در شهر قائم، نقطه وصل ایران و عراق به سوریه و لبنان بوده است. راهپیمایی‌ها از میدان التحریر به مقابل سفارت آمریکا منتقل شده است

صدقیان با بیان اینکه شرایط عراق پس از انجام حمله نیروهای آمریکایی به پایگاه حشدالشعبی به گونه دیگری رقم خورد، یادآور شد: آمریکایی‌ها فکر نمی‌کردند که اقدام‌شان با چنین واکنشی از سوی عراقی‌ها همراه شود. در این چارچوب، تظاهرات‌ی که در میدان التحریر بوده به مقابل سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد منتقل شده است که این به ضرر آمریکا و به سود حشد الشعبی است.

وی در پاسخ به این سوال که اعتراضات به حمله نظامی به پایگاه حشدالشعبی تا چه اندازه می‌تواند به افزایش تقابلات میان ایران و آمریکا در عراق منجر شود، عنوان کرد: آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، تحریم‌ها را مجددا اعمال کردند، سیاست فشار حداکثری را در پی شگرفتند اما در هیچ کدام از این موارد به نتیجه دلخواه خود نرسیدند. به همین خاطر، آنها به دنبال ضربه زدن به ایران از جاهایی نظیر عراق هستند.

این کارشناس مسائل عراق اضافه کرد: جان بولتون قبل از خروج خود از کاخ سفید گفته بود ما باید دست‌های ایران در عراق، سوریه و لبنان را قطع کنیم و با ایران در اینجاها جنگید. در همین باره نیز مشاهده می‌کنید که از ماه اکتبر عراق و لبنان شاهد ناآرامی می‌شود و طرفداران ایران در این دو کشور مورد هدف قرار می‌گیرند.

صدقیان با تاکید بر اینکه هدف ایران مقابله با آمریکا در عراق نیست، گفت: در مقابل این رویکرد ایران، آمریکایی برخلاف آن عمل می‌کنند ولی این بازی شکست‌خورده‌ای است چراکه هشت سال جنگ ایران و عراق هم مانع ارتباطات میان دو ملت و دولت نشد و پیوندهای دینی، فرهنگی و تاریخی چنان در میان دو کشور وجود دارد که موجب نخواهد شد که روابط تهران و بغداد شکرآب شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*