شنبه 29 اردیبهشت 1403

هدف گذاری30 میلیارد دلاری مبادلات ایران و ترکیه

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، محمدحسن حبیب‌الله‌زاده روز چهارشنبه در دیدار فعالان اقتصادی استان زنجان با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور ایران و ترکیه، گفت: با توجه به حجم بالای تردد کامیون‌های حامل کالا از مرز دو کشور باید عنوان کرد ایران و ترکیه در حال تعریف راه‌های ترانزیتی به خلیج فارس و مرز پاکستان هستند.

وی با اشاره به حمایت سفارت از فعالان بخش خصوصی، افزود: تغییر فرآیند و امور با حضور بخش خصوصی اتفاق می‌افتد و بخش دولتی نیز وظیفه گره‌گشایی دارد.

حبیب‌الله‌زاده با تاکید بر اهمیت ترکیه برای ایران به لحاظ اقتصادی و همچنین ایران برای ترکیه با توجه به ظرفیت‌های موجود، تصریح کرد: توجه به این موضوع در دولت فعلی مضاعف شده و سیر نزولی صادرات ایران به ترکیه هم بعد از سال‌ها متوقف و روند افزایشی به خود گرفته است.

سفیر ایران در ترکیه با بیان اینکه 30 میلیارد دلار هدف‌گذاری مبادلات ایران و ترکیه اعلام شده است، تحقق این هدف را نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز به ویژه در مرزها دانست و افزود: در حال حاضر مرز بازرگان پاسخگوی حجم تبادلات نیست.

حبیب الله زاده به حضور ایرانیان در ترکیه و فعالیت شرکت‌های ایرانی در این کشور اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت ایرانی‌های مقیم ترکیه استفاده شود. معتقدیم اگر قرار است اتفاقی در حوزه توسعه تجارت خارجی رخ دهد این موضوع به طور حتم از طریق بخش خصوصی و با تکیه بر ظرفیت این بخش محقق خواهد شد.

ترکیه شریک اول تجاری زنجان است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان نیز در این نشست با بیان اینکه ترکیه شریک اول تجاری زنجان است، گفت: ترکیه برای استان زنجان مهم است چون بیشترین حجم صادرات و واردات زنجان با این کشور انجام می‌شود.

صمد یوسفی اصل با بیان اینکه استان زنجان در زمینه صنعت روی، برق و الکترونیک، نساجی و مس از تولید کنندگان شاخص کشور است، افزود: ظرفیت توسعه تجارت خارجی در این زمینه‌ها و همچنین در سایر حوزه‌های تولیدی در استان وجود دارد.