سه‌شنبه 16 مرداد 1403

هدیه‌های نظامی آمریکا و متحدانش به اوکراین / 6 جنگنده اف -16 در راه کی‌یف

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
هدیه‌های نظامی آمریکا و متحدانش به اوکراین / 6 جنگنده اف -16 در راه کی‌یف

اقتصادنیوز: به گفته بلومبرگ، اوکراین در تابستان امسال 6 جنگنده اف -16 و تا پایان سال جاری (2024) 20 فروند دیگر از این جنگنده را دریافت خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بلومبرگ در این گزارش با اشاره به اینکه اوکراین تابستان امسال بالاخره جنگنده‌های اف -16 را که آمریکا و متحدانش از یک سال پیش متعهد شدند در اختیارش بگذارند را دریافت خواهد کرد، تاکید کرد که اما تعداد این جنگنده‌ها بسیار کمتر از آن چیزی است که کی‌یف انتظارش را دارد.

در این گزارش به نقل از سرژ استروبانتس بنیانگذار موسسه اروپایی «بی ای ان تی اس» (BANTS) مستقر در بروکسل که در زمینه ارائه مشاوره در حوزه امنیت راهبردی و مدیریت خطر فعالیت می‌کند، آمده است: دریافت جنگنده‌های اف -16 از سوی اوکراین بیشتر از آنکه یک موهبت باشد، یک بار سنگین است زیرا ماه‌ها طول خواهد کشید تا این جنگنده‌ها بتوانند نقشی اساسی و تاثیرگذار در جنگ میان مسکو و کی‌یف ایفا کنند و تا آن زمان احتمال از دست رفتن بسیاری از این جنگنده‌ها و خلبان‌های آنها وجود دارد.

استروبانتس گفت: یک جنگنده اف -16 چیزی بیش از یک هواپیما و یک خلبان است و هر یک از این جنگنده‌ها تیمی متشکل از 200 متخصص در رشته‌های گوناگون نیاز دارد که همگی در برخاستن یک جنگنده اف -16 از روی زمین نقش دارند.

بر اساس این گزارش، چالش‌های ارسال جنگنده‌های اف -16 به اوکراین به حدی شدید بوده‌اند که تردیدهایی را در مورد خردمندی ارسال آنها به اوکراین ایجاد کرده است چرا که از زمان مطرح شدن موضوع ارسال جنگنده‌های اف -16 به این کشور، شرایط میدان نبرد تغییر کرده و هر دو طرف به پهپادهای ارزان قیمت تکیه کرده و روسیه نیز دفاع هوایی خود را تقویت کرده است.

به گزارش ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا عصر پنجشنبه به خبرنگاران، گفت: جنگنده‌های اف 16 در داخل اوکراین مستقر خواهند شد. این مقام آمریکایی درباره اینکه چه تعداد جنگنده اف -16 در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت و آنها چه زمانی در عملیات علیه نیروهای روسیه شرکت خواهند کرد، جزئیاتی ارائه نکرد.

سالیوان گفت: من به دلایل عملیاتی نمی‌توانم این جزئیات را به اشتراک بگذارم. انتقال آنها به اوکراین در حال انجام است و خلبانان اوکراینی تابستان امسال با هواپیماهای اف -16 پرواز خواهند کرد.

به گفته این مقام آمریکایی، این تجهیزات به کی‌یف کمک می‌کند تا از نیروهای خود در خط مقدم دفاع و در مسیر بازپس‌گیری سرزمین‌هایش تلاش کند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید