جمعه 10 فروردین 1403

هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی در 10 استان

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی در 10 استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی (آمادگی) تشدید فعالیت سامانه بارشی برای 10 استان از طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و آب‌گرفتگی خبر داد.

به گزارش مشرق، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، همدان، مرکزی، غرب اصفهان، قم، قزوین، البرز، تهران،‌گیلان، مازندران، و گلستان رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

از روز پنجشنبه تا شنبه در نوار شمالی کشور و بخش‌هایی از مرکز بارش روی می‌دهد. یکشنبه آینده در بخش‌هایی از مرکزی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل بارش پیش‌بینی شده است.

فردا در کرمان، شمال فارس، ارتفاعات سیستان و بلوچستان، جمعه در کرمان، ارتفاعات سیستان و بلوچستان، جنوب یزد و شمال و شرق فارس، شنبه هفته آینده در کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و غرب هرمزگان و شمال و جنوب فارس و یکشنبه هفته آینده در شمال و شرق فارس، جنوب یزد و غرب کرمان به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار، رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

بعدازظهر امروز در استان‌های البرز، تهران و قم باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی بویژه در ساعات بعدازظهر

زمان شروع: چهارشنبه 1402/03/10

زمان پایان: چهارشنبه 1402/03/10

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، صاعقه، وزش باد شدید و در نواحی مستعد تگرگ

منطقه اثر: اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، غرب زنجان، شمال شرق لرستان، غرب و جنوب غرب مرکزی و ارتفاعات و دامنه استان‌های قزوین، البرز، تهران و مازندران.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

توصیف سامانه: وزش باد شدید شمال غربی (30 نات) و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: صبح شنبه 1402/03/13

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل و دور از ساحل بین 1.5 تا 2.5 متر

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/03/10: خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر و مناطق غربی استان هرمزگان.

پنج‌شنبه 1402/03/11: شرق خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل جنوب استان بوشهر و تنگه هرمز و دریای عمان.

جمعه 1402/03/12: خلیج فارس، مناطق مرکزی و شرقی و تنگه هرمز و دریای عمان.

شنبه 1402/03/13: مناطق شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و غواصان، اختلال در ترددهای دریایی با شناورهای سبک و صیادی، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری و آسیب به تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل.

توصیه: اجتناب از فعالیت های شنا و غواصی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و صیادی و انجام فعالیت های تفریحی بویژه در جزایر، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری و فعالیت های دریایی فراساحل.