شنبه 8 اردیبهشت 1403

هشدار جدی درباره بوتاکس تقلبی / این دارو را بشناسید

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
هشدار جدی درباره بوتاکس تقلبی / این دارو را بشناسید

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو با استناد به گزارشات مستند، داروی «دیسپورت 500» را تقلبی اعلام کرد و از مردم خواست در صورت مشاهده این فرآورده، موضوع را به معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی اطلاع دهند.

همچنین اداره کل دارو سازمان غذا و دارو پیرو نامه‌های در دو تاریخ متفاوت شرکت داریان سلامت پیوست به مکاتبه شرکت IPSEN از معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه و دانشکده‌های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی سراسر کشور خواسته است در صورت مشاهده فرآورد تقلبی Dysport 500 به شماره سری ساخت N23054 با تاریخ تولید 02.2023 و تاریخ انقضاء 01.2025 با make up کشور ترکیه منتسب به شرکت Ipsen اقدام لازم معمول را انجام دهند و نتیجه اقدامات را در اسرع وقت به این اداره کل اعلام کنند.

سازمان غذا و دارو داروی دیسپورت 500 را تقلبی دانست و از افراد خواست از تزریق آن خودداری کنند.

سال‌های اخیر در حالی شاهد افزایش ارائه خدمات پزشکی بویژه در حوزه زیبایی توسط افراد غیر متخصص و فاقد صلاحیت هستیم که همین امر میزان آسیب به افراد را افزایش داده است.

ارائه خدمات زیبایی تزریق ژل، بوتاکس، لیزر، میکروپیگمنتیشن و تاتو، سولاریوم و انجام برخی خدمات پوست و مو گاهی توسط افرادی ارائه می‌شود که بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت مجاز به انجام آن کار نیستند؛ از جمله این افراد آرایشگرها هستند که با ورود به خدمات پزشکی در حوزه زیبایی خساراتی را به بار می‌آروند و به افراد صدمه می‌زنند.

دخالت در امور پزشکی تنها به آرایشگاه‌ها ختم نمی‌شود بلکه در برخی باشگاه‌های ورزشی نیز شاهد ارائه برخی از خدمات تخصصی از جمله لیزر یا ژل‌های چربی سوز و پودرهای لاغری هستیم که توسط فرد فاقد صلاحیت ارائه شده و ممکن است خساراتی جبران ناپذیر را به بار بیاورد.

تهدید سلامت با ارائه خدمات تخصصی توسط افراد غیرحرفه‌ای در حالیست که پرداخت هزینه کمتر و یا تبلیغات صفحات مجازی نباید معیار انتخاب یک مرکز برای دریافت خدمات زیبایی باشد، بلکه لازم است پس از بررسی و اطمینان از مهارت، توانایی و تخصص افراد، یک مرکز را برای دریافت خدمات زیبایی انتخاب کنیم.

برخورد جدی با آریشگاه‌های متخلف

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از برخورد جدی با متصدیان آرایشگاه‌های متخلف که فعالیت‌های غیرمجاز انجام می‌دهند خبر داد و گفت: انجام برخی فعالیت‌ها غیرمجاز مانند انجام امور دخالت در امر درمان و فیشیال، بوتاکس و لیزر در آریشگاه‌های زنانه ممنوع است و با متصدیان متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

مهدی زنگنه بیان کرد: با هدف حفظ سلامت مردم نظارت‌های مشترک بازرسان بهداشت محیط، کارشناسان اداره نظارت بر درمان، غذا و دارو، تعزیرات حکومتی و اماکن از سالن‌های زیبایی انجام می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون بازرسان سلامت محیط 2 هزار و 117 بازدید از سالن‌های زیبایی وآرایشگاه‌های زنانه انجام دادند و متصدیان متخلف را به مراجع قضایی معرفی کردند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: در این بازدیدها بیش از200 کیلوگرم لوازم آرایشی غیرمجاز جمع آوری و معدوم شد.

وی اظهار کرد: شهروندان باید در صورت مشاهده هر گونه تخلف با سامانه تلفنی 190 ارتباط برقرار و برای اعمال زیبایی به پزشکان متخصص این موضوع مراجعه کنند.

بازی با جان مردم با ارائه خدمات درمانی بدون کسب مجوزهای قانونی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: در تمامی مطب‌ها و درمانگاه‌ها، نصب پروانه طبابت دارای تصویر، نام پزشک، شماره نظام‌پزشکی و محل فعالیت در معرض دید عموم الزامیست و مؤسسات پزشکی نیز علاوه بر این، باید پروانه بهره‌برداری و مسوول فنی را در معرض دید عموم نصب کنند.

محمدکاظم مومنی افزود: شهروندان باید در صورت مراجعه به درمانگاه، مطب یا مؤسسه پزشکی که مجوزهای لازم را در معرض دید نصب نکرده باشند یا مشاهده هر گونه تناقض مدارک موجود با افرادی که خدمات ارائه می‌دهند، بلافاصله مراتب را به سامانه 190 و در ساعات اداری با شماره‌تلفن 33372051 اطلاع دهند.

وی ادامه داد: ارائه خدمات درمانی بدون کسب مجوزهای قانونی لازم و فقط با گذراندن برخی دوره‌های محدود همچون تزریقات بازی با جان مردم است و هیچ‌گونه چشم‌پوشی از این گونه تخلفات انجام نمی شود

پلمب در انتظار آرایشگاه‌های مختلط زاهدان

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان بیان کرد: تعداد زیاد آرایشگاه‌های زنانه در شهر زاهدان با توجه به رصدی که از ابتدای سال انجام شده در نوع خود قابل توجه بوده تا جایی که این صنف هم باید جزو مواردی تلقی شود که نیازمند به صدور پروانه کسب از اتحادیه مربوطه باشد.

ابوالفضل احمدزادهاظهار کرد: آرایشگرهای زنانه به صورت قارچ‌گونه در زاهدان در حال رشد هستند این در حالیست که برخی بدون مجوز اقدام به فعالیت کرده که در این رابطه هر واحدی که در این حیطه فعالیت می‌کند باید از نظر قانونی پروانه مربوطه را از مرجع ذی‌ربط خود دریافت و آموزش‌های لازم را فراگیرد تا منع قانونی، اداری و صنفی برای فعالیت خود نداشته باشد.

وی افزود: برخی از آرایشگرها و افرادیکه در این حیطه فعالیت می‌کنند آن‌چنان شایستگی و مهارت لازم را ندارند، مواردی داشتیم که متأسفانه منجر به بروز مشکلات پوستی در برخی از شهروندان شده و به سلامت مراجعان صدمه زده به این علت که برخی از آرایشگران در امر پزشکی دخالت کرده این در حالیست که این اقدام از نظر قانونی جرم محسوب شده و دانشگاه علوم پزشکی و بازرسان آن باید در این زمینه ورود کنند.

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان ادامه داد: به آن دسته از آرایشگرانی که جواز مربوطه را کسب نکرده یا دوره‌های آموزشی مهارتی را فرانگرفته و به سلامت مردم آسیب می‌زند هشدار می‌دهیم که هر چه سریع‌تر اقدام به کسب مجوز و یادگیری این دوره‌ها کند در غیر این صورت شکایت در مراجع قضایی پیرامون این زمینه حق مردم است و دستگاه قضا با رصد که از این صنف دارد اگر موردی را احراز کند که در زمینه خاص خود فعالیت نمی‌کند یا پروانه لازم ندارد دستور پلمب صادر خواهد کرد.