جمعه 7 اردیبهشت 1403

هشدار یک دیپلمات روسی درباره افزایش خطر درگیری هسته ای

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
هشدار یک دیپلمات روسی درباره افزایش خطر درگیری هسته ای

یک مقام روسیه در دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان. پی. تی) گفت: ناتو به صورت علنی خود را یک ائتلاف هسته ای اعلام کرده است. تسلیحات هسته‌ای آمریکا در کشورهای غیرهسته‌ای ناتو مستقر است و فعالیت‌های آموزشی با هدف تمرین استفاده از این سلاح ها، شامل اعضای غیرهسته‌ای ناتو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تاس، «ایگور ویشنوتسکی»، معاون اداره منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه هشدار داد: استقرار سلاح های هسته‌ای آمریکا در کشورهای غیرهسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و انجام ماموریت هایی که در آن از این سلاح‌ها استفاده می شود، خطر درگیری هسته‌ای را افزایش می‌دهد.

این مقام روسیه در دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان. پی. تی) گفت: ناتو به صورت علنی خود را یک ائتلاف هسته ای اعلام کرده است. تسلیحات هسته‌ای آمریکا در کشورهای غیرهسته‌ای ناتو مستقر است و فعالیت‌های آموزشی با هدف تمرین استفاده از این سلاح ها، شامل اعضای غیرهسته‌ای ناتو می‌شود.

ویشنوتسکی افزود: چنین اقداماتی که مغایر با مواد 1 و 2 معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است، نه تنها همچنان به عنوان عامل مهمی باقی می‌ماند که بر امنیت اروپا و جهان تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه خطر درگیری هسته‌ای را افزایش می‌دهد و تلاش‌های خلع سلاح هسته‌ای را مختل می‌کند.

این دیپلمات روس تاکید کرد: جنگ افزار های هسته‌ای آمریکا باید به خاک این کشور بازگردانده شود، زیرساخت‌های استقرار آنها در اروپا از بین برود و از اجرای ماموریت‌های هسته‌ای مشترک ناتو جلوگیری شود.

به گفته ویشنوتسکی، ایجاد منطقه آکووس توسط آمریکا، انگلیس و استرالیا «به تنش در زمینه امنیت بین المللی دامن می زند و شرایطی را برای دور جدیدی از رقابت تسلیحاتی در منطقه آسیا و اقیانوسیه ایجاد می کند.»

به گزارش ایرنا، در این پیمان جدید سه کشور توافق کرده اند نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی های هسته ای مجهز کنند. استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد 66 میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان آکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد، که طبق این قرارداد قرار بود 12 زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.