جمعه 15 تیر 1403

همبازی راکی براثر بیماری کرونا درگذشت /«صندوق» و «بن بست» در رادیو نمایش

خبرگزاری میزان مشاهده در مرجع
همبازی راکی براثر بیماری کرونا درگذشت /«صندوق» و «بن بست» در رادیو نمایش

تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی طی هفته‌های گذشته با بحران کرونا روبرو بوده است، اکثریت آثار نمایشی اجرایشان متوقف شده و به دلیل حفظ اصول بهداشتی و ایمنی اکثریت تمرینات آثار آتی نیز متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی طی هفته‌های گذشته با بحران کرونا روبرو بوده است، اکثریت آثار نمایشی اجرایشان متوقف شده و به دلیل حفظ اصول بهداشتی و ایمنی اکثریت تمرینات آثار آتی نیز متوقف شده است.

در این میان تئاتر بیش از پیش پا به دنیای مجازی گذاشته است، از جمله مهمترین اتفاقات تئاتر در هفته جاری می‌توان به درگذشت برایان دنهی بازیگر سینما و تئاتر، انتشار فراخوان جشنواره تئاتر آیات و اجرای «صندوق» و «بن بست» در رادیو نمایش اشاره کرد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

برایان دنهی بازیگر سینما و تئاتر درگذشت

برایان دنهی که در سینما با فیلم «اولین خون» و در تئاتر با نمایش‌هایی از آنتون چخوف، ویلیام شکسپیر، یوجین اونیل روی صحنه شهرت داشت در سن هشتادو یک‌سالگی به دلیل ابتلا به بیماری کووید -19 درگذشت.

این بازیگر توانایی ایفای نقش شخصیت‌های مثبت و منفی را داشت. او برنده دو جایزه تونی، گلدن گلوب، لارنس اولیویه بود و شش بار نامزد دریافت جایزه امی شده بود. پس از انتشار خبر فوت او بسیاری از چهره‌های مشهور سینما و تئاتر به او ادای دین کردند.

لین - مانوئل میراندا نوشت که برایان را دوبار روی صحنه دیده بود؛ و برایان را یک «کلوسوس» (شخصیت قوی ابرقهرمانی. م) نامید. برایان دنهی در چهل فیلم نقش‌آفرینی کرد. نقش کلانتر را در «اولین خون» با بازی سیلوستر استالون داشت.

او با سالن «گودمن تیه‌تر» شهر شیکاگو رابطه نزدیکی داشت که در به صحنه بردن درام‌های سنگین شهره بود. او با نمایش «گالیله» نوشته برتولت برشت در سال 1986 و «باغ آلبالو» اثر آنتوان چخوف با دستمزدی به مراتب کمتر از چیزی که در هالیوود دریافت می‌کرد، روی صحنه رفت. در سال 1990 نقش اصلی را در نمایش «مرد یخین آمد» نوشته یوجین اونیل بازی کرد.

در سال 1998 در برادوی در «مرگ دستفروش» نوشته آرتور میلر نقش ویلی لومن را بازی کرد. برای بازی در این نقش توانست جایزه تونی را دریافت کند. او باری دیگر در سال 2003 برای بازی در نمایش «سفردراز روز به شب» اثر یوجین اونیل توانست یک جایزه تونی دیگر را به کارنامه درخشان خود در تئاتر بیافزاید. او در این نمایش کنار ونسا ردگریو، فیلیپ سیمور هافمن و رابرت شان لئونارد حضور داشت.

فراخوان جشنواره تئاتر آیات منتشر شد

حسین فرخنده مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان شمالی از برگزاری سومین جشنواره سراسری تئاتر آیات در این استان خبر داد. فرخنده با اعلام این خبر افزود: این جشنواره با حمایت و همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری خراسان شمالی و اداره کل هنر‌های نمایشی برگزار می‌گردد.

حسین فرخنده، روایات، احادیث انبیای الهی و ائمه اطهار (علیهم السلام)، قصص و آیات قرآنی، زندگی و سیره اهل بیت، آموزه‌های دینی، اخلاقی و بازخورد آن در جامعه کنونی و بروز رسانی در زندگی معاصرو شخصیت‌های موثر تاریخ اسلام را از جمله موضوعات این جشنواره ذکر کرد.

وی، آخرین مهلت ارسال متون نمایشی به این جشنواره را 31 اردیبهشت دانست و افزود: اعلام نتایج متون راه یافته 10 خرداد، مهلت ارسال آثار نمایشی ضبط شده 22 تیرماه، اعلام نتایج نمایش‌های راه یافته به جشنواره، یکم مرداد و زمان برگزاری اختتامیه این جشنواره 15 تا 18 مردادماه سال جاری خواهد بود.

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به آدرس khsh.farhang.gov.ir قسمت (فراخوان) و یا با شماره تماس 05832244115 تماس حاصل نمایند. علاقمندان می‌توانند PDF فراخوان جشنواره را از قسمت فایل‌های ضمیمه انتهای این خبر دریافت کنند.

جشنواره مجازی نمایش های خانگی در رامهرمز برگزار می شود

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رامهرمز از برگزاری جشنواره مجازی نمایش های خانگی در این شهرستان خبر داد.

عبدالرضا باغ شیرین با اعلام این خبر گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رامهرمز به همراه انجمن‌های فرهنگی هنری وابسته به خود با همکاری فرمانداری، شهرداری و بسیج هنرمندان رامهرمز، جشنواره مجازی نمایش‌های خانگی را با موضوعات عزم و اراده مردم در شکست کرونا، قرنطینه، شیوه‌های مبارزه و سرگرمی‌های خانگی و ناجیان خط مقدم (پرستاران) و حمایت‌های مردمی را برگزار می‌کند.

وی با اشاره به بخش‌های جشنواره اظهار کرد: علاقه مندان می‌توانند آثار خود را در قالب پرفورمنس (حرکات فرم نمایشی بدون کلام)، استندآپ کمدی، دابسمش، نقاشی (ویژه زیر 15 سال)، دابسمش و شعر طنز کرونایی به شماره 09376334320 در واتساپ ارسال کنند.

باغ شیرین به شرایط شرکت در جشنواره اشاره کرد و افزود: در بخش پرفورمنس موضوع می‌تواند آزاد و تایم فیلمبرداری باید حداکثر 7 دقیقه و آثار و نمایش‌ها باید با تلفن همراه ضبط شوند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رامهرمز ادامه داد: صفحه اینستاگرام جشنواره به نشانی maziyaransari جهت رای گیری مردمی است.

باغ شیرین مهلت ارسال آثار به جشنواره را 5 اردیبهشت سال جاری عنوان کرد و گفت: علاقه مندان می‌توانند آثار خود را تا تاریخ ذکرشده برای شرکت در جشنواره ارسال کنند. به 3 کلیپ برتر از نگاه مردم، جوایز نقدی اهدا می‌شود.

«صندوق» و «بن بست» در رادیو نمایش

دو مجموعه کوتاه نمایش رادیویی «صندوق» و «بن بست» به کارگردانی داریوش شهبازی از رادیو نمایش پخش می شوند. مجموعه نمایش رادیویی «صندوق» فضایی کمدی همراه با نقد اجتماعی دارد و داستان آن درباره شخصی است که به تازگی مدیر شده و دستور افتتاح صندوق انتقادات می‌دهد که با پیشنهادات عجیبی روبه رو می‌شود. مجموعه «صندوق» با هنرمندی عبدالعلی کمالی و عباس توفیقی در هفت قسمت از روز شنبه سی ام فروردین ماه ساعت 6:30 به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود و تکرار آن ساعت 17:15 دقیقه است.

همچنین مجموعه نمایشی «بن بست» در هفت قسمت و با محوریت موضوعی روانشناسی به ضایعه‌های اخلاقی و روانی که پیامد ظهور شبکه‌های اجتماعی مجازی و راه حل برطرف کردن آن‌ها می‌پردازد.

مجموعه نمایشی «بن بست» با هنرمندی مینو جبارزاده، شیما جان قربان و بهادر ابراهیمی از بیست و هشتم اردیبهشت ماه به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

دو مجموعه کوتاه نمایش رادیویی «صندوق» و «بن بست» به نویسندگی مجید حیدری، کارگردانی داریوش شهبازی، تهیه کنندگی مهدیه تقی زاده، صدابرداری فرزاد شریفی و افکتوری نازنین حسن پور، به تازگی در اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو تولید شده است.

هیئت انتخاب جشنواره سراسری تئاتر مجازی «تک» معرفی شدند

میرنادر مظلومی، حمیدرضا فکرت و الهام فقانی هیئت انتخاب نخستین جشنواره سراسری تئاتر مجازی «تک» شدند.

میرنادر مظلومی بازیگر تئاتر و تلویزیون و گوینده هنر‌های نمایشی، علیرضا زرگوشیان نویسنده، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر در بخش نمایش طنز و شقایق فتحی نویسنده، کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر، الهام فقانی بازیگر و کارگردان نمایش و مدیر و موسس موسسه نقش نقره‌ای خیال در بخش نمایش عروسکی و حمیدرضا فکرت بازیگر تئاتر، بیتا محمودی نویسنده، پژوهشگر، منتقد و کارگردان تئاتر در بخش نمایش خلاق مسئولیت هیئت انتخاب آثار نخستین جشنواره سراسری تئاتر مجازی «تک» را برعهده دارند.

حسن پورگل محمدی دبیر جشنواره در طی احکامی جداگانه، امیر فراهانی، افشین جلالی جعفری و ابوفیاض حیدری را به ترتیب به عنوان مدیر اجرایی، دبیر اجرایی و مدیر روابط عمومی نخستین جشنواره سراسری تئاتر مجازی «تک» منصوب کرد. جدول 30 فیلم برگزیده هیئت انتخاب نخستین جشنواره سراسری تئاتر مجازی «تک» هم در تاریخ 1399/2/10 منتشر می‌شود.

نخستین جشنواره سراسری تئاتر مجازی «تک» به دبیری حسن پورگل محمدی که قرار بود در تاریخ 20 فروردین مهلت ارسال آثار باشد به علت استقبال هم وطنان ایرانی در داخل کشور و خارج از ایران تا پایان فروردین ماه تمدید شد و نتایج نهایی و اختتامیه در شب میلاد آقا امام حسن مجتبی در ماه مبارک رمضان برگزار و اعلام می‌شود، دبیر جشنواره بیان کرد به دلیل رفاه و بهداشت حال شرکت‌کنندگان به علت ویروس کوویید 19 (کرونا) اختتامیه بصورت مجازی در تاریخ جمعه 1399/2/19 شب میلاد آقا امام حسن مجتبی بصورت زنده (لایو آنلاین) در پیج اینستاگرام آموزشگاه هنر‌های نمایشی دراما @academydramaart به کار خود پایان خواهد داد؛ بدین ترتیب، اختتامیه جشنواره به آدرس تهران، پیشوا، میدان نماز، جنب مسجد امام خمینی، آکادمی تئاتر پیشوا انجام می‌شود.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، حضور فیزیکی مهمانان، علاقه‌مندان و شرکت کنندگان جشنواره در محل برگزاری اختتامیه واجب و الزامی نیست و برای ایمنی و سلامت خود بهتر است بصورت مجازی علاقه‌مندان و تئاتردوستان شرکت نمایند و یا با شماره 09192592488 نسبت به حضور در مراسم اقدام کنند.

جوایز، لوح تقدیر و تندیس جشنواره شرکت کنندگان که در استان تهران حضور ندارند بصورت پست پیشتاز ارسال می‌شود.

همبازی راکی براثر بیماری کرونا درگذشت /«صندوق» و «بن بست» در رادیو نمایش 2
همبازی راکی براثر بیماری کرونا درگذشت /«صندوق» و «بن بست» در رادیو نمایش 3
همبازی راکی براثر بیماری کرونا درگذشت /«صندوق» و «بن بست» در رادیو نمایش 4
همبازی راکی براثر بیماری کرونا درگذشت /«صندوق» و «بن بست» در رادیو نمایش 5