پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

همتی: قرار نیست مثل کره شمالی برای آحاد مردم خانه بسازیم / ابتکار: مشکلات تقصیر سیل و زلزله و ترامپ است

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
همتی: قرار نیست مثل کره شمالی برای آحاد مردم خانه بسازیم / ابتکار: مشکلات تقصیر سیل و زلزله و ترامپ است

آقای همتی بدون شک نماینده جریان لیبرالی و سرمایه داری در انتخابات ریاست جمهوری است. اظهارات وی دقیقا تکرار اظهارات آخوندی و روحانی و نعمت زاده و زنگنه و نجفی و... است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

********

**ابتکار: مشکلات تقصیر سیل و زلزله و ترامپ است

«معصومه ابتکار» فعال سیاسی اصلاح طلب و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده که فرزندش ساکن آمریکا است، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «در شرایطی متفاوت در سپهر سیاسی ایران هستیم. چند دوره انتخابات داریم که حضور مردم در آنها بسیار تعیین کننده بوده است. شاید مهم‌ترین انتخابات‌ها در سال‌های 76، 80، 92 و 96 رخ داد که مشارکت مردم بسیار بالا بود و جوانان و زنان هم سهم بزرگی در آن انتخابات داشتند. در سال 96 سهم زنان در انتخاب رئیس جمهوری حتی بیش از مردان بود و از آن زمان تا کنون تردیدهای زیادی برای همه پیش آمده، از طرفی سعی شده القا شود که انتخاب ما انتخاب درستی نبوده است تا جایی که هشتگ «ما پشیمانیم» 3 ماه پس از انتخابات 96 به راه افتاد و بعد از آن هم وقایع متعددی به وقوع پیوست که هدف ناامیدسازی مردم بود تا به هر شکلی اثبات شود که اشتباه کرده‌اند».

ابتکار در ادامه نوشت: «اخبار نادرست و فیک و تلاش برای مدیریت افکار عمومی از طریق دروغ تأثیرات زیادی در پی داشت. حوادث زیادی هم مانند سیل و زلزله به دولت تحمیل شد، با این همه تورم یک رقمی شده بود و سالانه 700 هزار شغل جدید ایجاد شد. برجام امیدهای زیادی را ایجاد کرد و فضای اجتماعی سیاسی خوبی، هرچند با وجود کاستی‌ها ایجاد شد. فرصت‌های خوبی برای کشور به وجود آمد تا اینکه با روی کار آمدن ترامپ و خروج از برجام و تحریم‌های پی در پی و جنگ اقتصادی که هدف آن هم ناامید کردن مردم بود، کشور دچار مشکلات عدیده شد».

خانم ابتکار در این اظهارنظر، اینگونه القاء کرده که دولت روحانی دچار بدشانسی شده و مشکلات نه به دلیل سوءمدیریت در دولت، بلکه ناشی از عواملی همچون سیل و زلزله و دولت ترامپ بوده است!

سوال اینجاست که آیا تصمیم غلط و غیرکارشناسی «دلار 4200 تومانی» هم تقصیر سیل و زلزله و ترامپ بود!؟ آیا فساد صندوق ذخیره فرهنگیان تقصیر سیل و زلزله بود!؟

آیا محکومیت حسین فریدون، مهدی جهانگیری، مهدی آخوندی، هادی رضوی، شبنم نعمت زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی، رئیس سازمان هلال احمر و... تقصیر سیل و زلزله و دولت ترامپ بود!؟

آیا اجرای غلط طرح سهمیه بندی بنزین توسط دولت و اظهارنظر تأمل برانگیز آقای روحانی مبنی بر اینکه صبح جمعه تازه متوجه افزایش قیمت بنزین شده است، تقصیر سیل و زلزله بود؟

آیا حقوق های نجومی در دولت روحانی تقصیر سیل و زلزله و دولت ترامپ بود!؟ آیا اینکه وزیر مسکن به خانه نساختن برای مردم افتخار می کرد و وزیر نفت می گفت به ساخت پالایشگاه اعتقادی ندارم و وزیر بهداشت با لحنی تحقیرآمیز و توهین آمیز گفت «خودت بمال» و وزیر کشاورزی با ادبیاتی توهین آمیز به یک کشاورز گفت «سبوس بخور» و رئیس سازمان محیط زیست گفت «دعا کنید باد بیاید تا مشکل آلودگی حل شود» و... تقصیر سیل و زلزله است!؟

خانم ابتکار لطفا برای فهم و شعور مردم کمی احترام قائل شوید.

** همتی: قرار نیست مثل کره شمالی برای آحاد مردم خانه بسازیم

«عبدالناصر همتی» رئیس سابق بانک مرکزی در دولت روحانی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه دنیای اقتصاد گفت: «وزارت مسکن سیاستگذار بخش مسکن است که باید برنامه‌های کمک به افزایش تولید مسکن توسط مردم را دنبال کند و نباید وارد پروژه‌های ساخت و... بشود. منابع وزارت مسکن باید از طریق بانک‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد و مردم هم با ضمانت‌هایی که از سوی دولت فراهم خواهد شد، خواهند توانست با آرامش به تامین مالی مسکن خود اقدام کنند».

همتی افزود: «این همان مسیری است که دنیا رفته است. هیچ جای دنیا، به‌جز شاید شوروی سابق و کره‌شمالی فعلی، دولت برای آحاد مردم خانه نساخته است. اصلا دخالت مستقیم دولت در ساخت مسکن موفق نبوده، آپارتمان‌های بدقواره اروپای شرقی را ببینید! مردم ما می‌خواهند بسیار بهتر زندگی کنند و ما کمک خواهیم کرد که این اتفاق بیفتد».

رئیس سابق بانک مرکزی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «برای حل بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی (مانند کاهش نرخ بیکاری و عوارض آن، کاهش فقر و نابرابری، رفع معضل بزرگ مسکن، جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و...) نیاز به رشدهای بالای پایدار است. اما رشدهای بالای پایدار مستلزم رفع تحریم‌ها و تبعیت از ضوابط و مقررات مبادلات مالی و بانکی بین‌المللی است».

آقای همتی بدون شک نماینده جریان لیبرالی و سرمایه داری در انتخابات ریاست جمهوری است. اظهارات وی دقیقا تکرار اظهارات آخوندی و روحانی و نعمت زاده و زنگنه و نجفی و... است.

آخوندی - وزیر راه و شهرسازی مستعفی در دولت روحانی - در مراسم تودیع خود گفته بود: «حضرات هر روز تبلیغ می کنند که این دولت حتی یک مسکن هم نساخته است، این افتخار دولت است که حتی یک واحد مسکونی را نساخت. از ابتدا قرار نبود دولت خانه ای بسازد».

حالا همتی دقیقا با همان ادبیات می گوید «هیچ جای دنیا، به‌جز شاید شوروی سابق و کره‌شمالی فعلی، دولت برای آحاد مردم خانه نساخته است». این اظهارنظر تأمل برانگیز در حالی است که دولت بر طبق قانون موظف است که سالیانه یک میلیون واحد مسکونی برای مردم بسازد.

همتی نماینده جریانی است که نه تنها هیچ نسبتی با طبقات محروم و متوسط جامعه ندارد بلکه با سیاست های سرمایه داری از جمله سیاست «اقتصاد آزاد» در پی له کردن اقشار ضعیف جامعه و فربه کردن طبقه مرفه و ثروتمند است.

این طیف همان جماعتی است که از یکسو مدیران نجومی بگیر را «ذخائر نظام» می نامد و از سوی دیگر با توصیف مسکن مهر تحت عنوان «طرح مزخرف» به خانوارهای ساکن در این واحدهای مسکونی توهین کرده و آنان را تحقیر می کند.

همتی در مصاحبه مذکور دقیقا همانند دولت روحانی، تمام امور کشور را به تحریم ها گره زده است. این در حالی است که متخصصان و صاحبنظران به دفعات تاکید کرده اند که تحریم ها نهایتا 20 الی 30 درصد در ایجاد مشکلات سهیم است و 70 الی 80 درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت است.

لازم به ذکر است که در روزهای گذشته، همتی با انتشار یک توئیت، کشاورزان را مورد توهین و تحقیر قرار داد. این توئیت که با یک گاف هم همراه بود، با انتقاد گسترده افکارعمومی مواجه شد.

** روزنامه حامی دولت: برخی کاندیداها از بانیان شکست برجام هستند!

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی با عنوان «آنچه ناگفته ماند» نوشت: «تعدادی از نامزدهای ریاست جمهوری خود از بانیان شکست برجام و برقراری تحریم‌ها بوده‌اند و تا امروز برای جلوگیری از حل مشکلات اقتصادی کشور از توان و جایگاه خود استفاده کرده‌اند. اینان، هموارکنندگان راه برای کاسبان تحریم بوده‌اند و به همین دلیل اصولا از عوامل وضع تحریم‌ها سخنی نمی‌گویند و تا می‌توانند از عوارض منفی تحریم‌ها برای کسب رای سوءاستفاده می‌کنند. این افراد نه‌تنها نمی‌توانند مشکل کشور را حل کنند بلکه بیش از گذشته به آن دامن خواهند زد».

اصلاح طلبان بارها از کلیدواژه «کاسبان تحریم» علیه منتقدان دولت روحانی استفاده کرده اند. در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری نیز همتی از این کلیدواژه علیه کاندیداهای طیف مقابل استفاده کرد.

اما برخلاف این ادعا، اتفاقا این طیف تندروی اصلاح طلب است که مصداق تام و تمام «کاسبان تحریم» است. افراطیون اصلاح طلب در سال 88 با دروغ تقلب و ایجاد آشوب و التهاب خیابانی، قطعنامه 1929 را به مردم کشورمان تحمیل کردند.

علاوه بر این در دولت روحانی و به عبارت دقیق تر در «دولت اصلاح طلبان» برجام امضاء شد و نه تنها به کاهش تحریم منجر نشد، بلکه دامنه تحریم های ضدایرانی را نیز گسترده تر کرد.

برجام توافقی بسیار ضعیف بود که شکست خورد؛ چرا؟ به این دلیل که آقای ظریف در اوج مذاکرات و دقیقا در مقطع امتیازگیری در اظهارنظری عجیب گفت «امضای هر توافقی، بهتر از عدم توافق است»! و آقای عراقچی در اظهاری تأمل برانگیز گفت «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است»! و در اظهارنظری دیگر گفت «برجام نقض شده است اما هنوز با نقض فاحش برجام فاصله داریم»!

برجام شکست خورد، چرا؟ به این دلیل که دولت به 28 شرط ابلاغی در اجرای توافق هسته ای عمل نکرد و آقای روحانی تاکید کرد که «آمریکا قول داده است که به تعهداتش عمل کند»! و «رئیس جمهور آمریکا را فردی مودب! و باهوش! دیده ام»!

کاسبی تحریم یعنی سنگ اندازی در مسیر اجرای قانون مجلس یازدهم تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها»؛ کاسبان تحریم آن کسانی هستند که می گویند تا بر توان موشکی و قدرت منطقه ای کشورمان چوب حراج نزنیم، نمی توانیم انتظار لغو تحریم داشته باشیم.

بانیان شکست برجام، کسانی هستند که با وعده لغو تحریم ها، در قلب راکتور هسته ای بتن ریختند و سپس به صورت عجولانه و پیش دستانه تعهدات را انجام دادند و در زنگ حساب گفتند، هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود و از برجام انتظار اقتصادی نداشته باشید، چرا که ما در برجام «پیروزی اخلاقی» به دست آوردیم.

همتی: قرار نیست مثل کره شمالی برای آحاد مردم خانه بسازیم / ابتکار: مشکلات تقصیر سیل و زلزله و ترامپ است 2
همتی: قرار نیست مثل کره شمالی برای آحاد مردم خانه بسازیم / ابتکار: مشکلات تقصیر سیل و زلزله و ترامپ است 3
همتی: قرار نیست مثل کره شمالی برای آحاد مردم خانه بسازیم / ابتکار: مشکلات تقصیر سیل و زلزله و ترامپ است 4
همتی: قرار نیست مثل کره شمالی برای آحاد مردم خانه بسازیم / ابتکار: مشکلات تقصیر سیل و زلزله و ترامپ است 5