شنبه 15 اردیبهشت 1403

همه دلارفروش شدند | در فردوسی چه اتفاقی افتاده است؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
همه دلارفروش شدند | در فردوسی چه اتفاقی افتاده است؟

63 هزار تومان محدوده‌ای کلیدی برای دلار به حساب آید، اگر دلار به زیر 63 هزار تومان برسد احتمالا موج تازه‌ای از تقاضا وارد بازار می‌شود. محدوده حساس برای قیمت دلار؛ در کف بازار ارز و طلا چه خبر است؟ به گزارش عرشه آنلاین؛ قیمت دلار در آخرین روز معاملاتی هفته با روند کاهشی 250 تا 300 تومانی در کانال سوم کریدور ششم عقب‌نشینی کرد. معامله‌گران از بین رفتن التهابات سیاسی و ارزپاشی سیاست‌گذار...

محدوده حساس برای قیمت دلار؛ در کف بازار ارز و طلا چه خبر است؟

به گزارش عرشه آنلاین؛ قیمت دلار در آخرین روز معاملاتی هفته با روند کاهشی 250 تا 300 تومانی در کانال سوم کریدور ششم عقب‌نشینی کرد. معامله‌گران از بین رفتن التهابات سیاسی و ارزپاشی سیاست‌گذار را دلیل افت پلکانی بازار ارز می‌دانند. روز پنجشنبه تتر با دلار در یک کانال معامله شد.

قیمت دلار امروز با کاهش 250 تا 300 تومانی به کانال سوم کریدور ششم عقب‌نشینی کرد. افت قیمت اسکناس آمریکایی از ابتدای هفته اخیر پیوسته ادامه داشت و با نوسانات محدود کاهش پلکانی را تجربه کرد.

در تعادل عرضه و تقاضا، دلار کاهشی شد

معامله‌گران در روزهای اخیر عرضه و تقاضا را در تعادل عنوان کردند. آنها از بین رفتن ریسک‌های سیاسی را در کنار ارزپاشی سیاست‌گذار دلیل روند نزولی قیمت دلار در هفته نخست اردیبهشت می‌دانند.

در یک هفته اخیر اخباری مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی برخی مقامات آمریکایی مطرح شد؛ اما معامله‌گران معتقدند بازار ارز در سال‌ها و ماه‌های گذشته به طور پیوسته این اخبار را به خود دیده و از آنها تاثیر نگرفته است. کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند آنچه قیمت دلار را تعیین می‌کند بخش‌نامه و دستور و تهدید نیست. اثر رشد نقدینگی و تورم مهمترین دلیل هر بازاری برای رشد قیمت‌هاست.

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز در حالی ادامه دارد که هم‌اکنون قیمت دلار در کف بازار به کانال 62 هزار تومان بازگشته است؛ ضمن اینکه دلار فردایی نیز بین دلال‌ها در کانال 61 هزار تومان معامله می شود.

سیر نزولی قیمت ارز در بازار بعد از نمایش اقتدار نظامی کشورمان در مقابل اسرائیل آغاز شده و با کاهش تنش‌ها در منطقه ادامه‌دار شد. فعالان بازار ارز می‌گویند خیال بازار از تنش‌های سیاسی راحت شده و به همین دلیل در حال تخلیه هیجانات هفته‌های قبل است.

بازاری‌ها می‌گویند از دیروز جو بازار کاملا فروشنده است و خریداری حاضر به خرید در این قیمت‌ها نیست؛ خریداران دست نگه داشته‌اند تا در قیمت‌ها پایین‌تر خرید کنند.

هم‌اکنون دلار در کف بازار تهران به کانال 62 هزار تومان بازگشته ولی در کانال‌های تلگرامی، طبق روال قبل، دلار یکی دو هزار تومان گران‌تر قیمت‌گذاری می‌شود! دلار تهران الان 62 هزار و 900 تومان و هرات 62 هزار و 270 تومان قیمت خورده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ریزش قیمت‌ها در بازار طی روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت و احتمال بازگشت دلار به کانال 50 هزار تومانی در هفته آینده بالاست.

نرخ دلار آمریکا در بازار تهران امروز به کانال 63 هزار تومان بازگشت و حدود 63،900 تومان قیمت خورد.

یورو 68،460 تومان، دلار کانادا 47،770 تومان، پوند 79،700 تومان و درهم امارات 17،250 تومان است. امروز دلار هرات نیز افت قیمت داشت و به محدوده 62،300 تومان رسید.

اصلاح قیمت ارز همچنان ادامه دارد و امروز نرخ دلار به کانال بسیار مهمی عقب نشینی کرده است. 63 هزار تومان محدوده‌ای کلیدی به حساب آید، اگر دلاربه زیر 63 هزار تومان برسد احتمالا موج تازه‌ای از تقاضا وارد بازار می‌شود.

تحلیل‌گران معتقدند که هر چه نرخ دلار آمریکا به سمت 63 هزار تومان و کمتر از آن حرکت کند، به معنای فرصت خرید است. قیمت تتر نیز روند کاهش دارد و به عقیده تحلیلگران فنی اگر قیمت تتر زیر مرز حمایت فنی 63 هزار و 700 تومان تثبیت دهد، دلار می‌تواند به کانال 62 هزار تومان نزدیک شود. در لحظه تنظیم این گزارش تتر تا محدوده 63،580 تومان کاهش یافته است.

به این ترتیب فعلا روند اصلاح قیمت ادامه دارد و پس از پایان اصلاح قیمتی به اصلاح زمانی می‌رسیم و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد نرخ دلار در این محدوده مدتی نوسان خواهد داشت.

فعالان بازار می‌گویند، کف قیمت دلار حدود 60 هزار تومان است و بعید به نظر می‌رسد که قیمت ارز به زیر این محدوده باز گردد. مگر اینکه در پرونده هسته‌ای ایران اتفاق مثبتی رخ دهد.

خبر دیگر این است که برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند بازارساز روزانه 150 میلیون درهم در بازار دبی مداخله دارد و از روز پنجشنبه به مدت پنج روز در امارات، روزانه 250 میلیون درهم مداخله می‌کند.

با وجود کاهش نرخ انواع ارز در کف بازار در معاملات امروز (پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر اسکناس دلار آمریکا به 44 هزار و 38 تومان و نرخ حواله دلار نیز به 41 هزار و 118 تومان رسیده است.

هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران به 47 هزار و 60 تومان و نرخ حواله یورو نیز به 43 هزار و 940 تومان رسیده است.

چند خبر مورد نیز مورد توجه بازار قرار گرفته است. 

طی تصویب نمایندگان مجلس در روز سه‌شنبه انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. فعالان بازار معتقدند چنین مصوبه‌هایی باعث می‌شود تا مردم کمتر با ریال کار کنند و به سمت رمزارز و یا مبادله تهاتری بروند.

خبر دیگر جلسه نمایندگان مجلس با فزرین بود. طی چند روز گذشته شاهد نقدهایی از سمت نمایندگان مجلس نسبت به سیاست‌های ارزی فرزین بودیم که این نقدها به این جلسه ختم شده است. برخی نمایندگان معتقدند بانک مرکزی باید در سیاست‌های ارزی خود تجدید نظر کند.

مسئله دیگر این است که نگاه معامله‌گران به خبر تحریم نفتی ایران توسط کنگره آمریکا در انتهای هفته است که بلومبرگ مدعی شده بود، بایدن این طرح را وتو می‌کند.

در بازار طلا و سکه چه خبر است؟

در بازار طلا و سکه نیز روند کاهشی است. طلای 18 عیار در بازار تهران امروز پنجشنبه به 3 میلیون و 511 هزار تومان رسید. طلای 24 عیار هم 4 میلیون و 681 هزار تومان قیمت خورد.

سکه امامی 42 میلیون تومان، سکه طرح قدیم 32 میلیون و 200 هزار تومان، نیم سکه 24 میلیون و 800 هزار تومان، ریع سکه 14 میلیون و 900 هزار تومان و سکه گرمی 6 میلیون و 800 هزار تومان ارزشگذاری شدند.

امروز اونس طلا در بازار جهانی پس از چند روز کاهش، رشد داشت و به محدوده 2،327 دلار رسید.

در همین حال بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران درحالی بناست هفته آینده برگزار شود که طی 20 حراج حضوری شمش طلا در این مرکز و طی 3 ماه حجم معاملات طلا از مرز 2،7 تن گذشت.

حراج حضوری شمش طلا از 27 دی ماه 1402 در مرکز مبادله ایران آغاز و با گذشت 3 ماه و برگزاری 20 حراج، 2716 کیلوگرم شمش طلای استاندارد با عیار حداقل 995 در هزار معامله شد.

منبع: عرشه آنلاین؛ تجارت نیوز - تسنیم هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

همه دلارفروش شدند | در فردوسی چه اتفاقی افتاده است؟ 2