جمعه 13 مهر 1403

واحد‌های مسکونی مشمول دریافت تسهیلات نوسازی شدند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
واحد‌های مسکونی مشمول دریافت تسهیلات نوسازی شدند

همزمان با توجه به آنکه طبق اعلام وزارت راه وشهرسازی حدود 2میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده کشور قرار دارد و تاکنون چندین بار هشدارهای لازم برای نوسازی هرچه سریعتر این بافت ها داده شده و همچنین بسته های تشویقی لازم برای نوسازی این بافت ها ارائه شده اما هنوز برخی از مالکان در این زمینه همکاری لازم را انجام نمی دهند این در حالیست که پیش از این آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفته بود: در تدوین برنامه هفتم کشور در بخش بازآفرینی شهری، قطار جدید خلق نکرده‌ایم بلکه هوشمندانه به سمت استفاده از ظرفیت‌ها و استفاده از پتانسیل‌های موجود حرکت خواهیم کرد.

آئینی تصریح کرد: براساس ماده 52 قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران وزارت راه و شهرسازی مجاز است به‌منظور تشویق مالکان به مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده در فرایند معاوضه کلید به کلید واحدهای بافت فرسوده با واحدهای نوساز یا اراضی تحت مالکیت خود با رعایت قوانین، در قیمت کارشناسی واحدهای نوساز یا اراضی معوض مزبور، تا سقف 40 درصد تخفیف اعمال کند و یا اراضی یا واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده را تا سقف 40 درصد بیش از قیمت کارشناسی، قیمت‌گذاری کند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر اینکه برنامه هفتم کشور از اقدامات بازآفرینی در محلات فرسوده شهری به طور کامل حمایت می‌کند، عنوان کرد: در برنامه هفتم کشور تمامی حمایت‌ها، تخفیفات و مساعدت‌ها در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته برای محلات هدف بازآفرینی شهری پیش‌بینی شده است و پروژه‌های محرک توسعه در صنایع محلی و بومی، گردشگری، ورزشی، آموزشی و فرهنگی در مناطق محروم باید تعریف و اجرا شود.

همچنین با توجه به آنکه هنوز بسیاری از افراد از نوسازی بافت های فرسوده کشور و همچنین تسهیلاتی که در این زمینه پرداخت می شود خبر ندارند اعلام شده است که تمامی ملک های قدیمی و فرسوده که در منطقه بافت فرسوده شهری قرار گرفته باشند، مشمول دریافت تسهیلات بانکی هستند. مبلغ این تسهیلات 550 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی است.

همچنین متقاضیان برای ثبت نام تسهیلات نوسازی می توان از طریق سامانه saman.mrud.ir اقدام کرد و متقاضیان برای کسب اطلاع از وضعیت ملک خود می توانند به سامانه facility.udrc.ir مراجعه کنند.

خبرنگار: محبوبه کباری