یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

واکسیناسیون معقول‌ترین راه کاهش خطر کرونا / ایمنی کامل نیازمند واکسیناسیون 90 درصد جمعیت است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
واکسیناسیون معقول‌ترین راه کاهش خطر کرونا / ایمنی کامل نیازمند واکسیناسیون 90 درصد جمعیت است

سلمانی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: حتی اگر 90 درصد جمعیت بالای 12 سال هم واکسینه شوند باز هم باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را تا حدی رعایت کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابراهیم سلمانی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در پاسخ به اینکه آیا پایان واکسیناسیون به معنای پایان کرونا خواهد بود، اظهار داشت: برای اینکه ما به ایمنی جمعی برسیم، با توجه به کارایی واکسن‌ها باید حداقل 90 درصد جمعیت بالای 12 سال جامعه، واکسینه شوند.

وی گفت: بر اساس تجربه‌ای که در دنیا به دست آمده، حتی این میزان از واکسیناسیون هم برای اینکه ما به طور کامل از بیماری دور بمانیم، کفایت نمی‌کند و ما را به طور مطلق مصون نخواهد کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: بر اساس شواهد موجود حتی اگر 90 درصد جمعیت بالای 12 سال هم واکسینه شوند باز هم باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را تا حدی رعایت کنیم هرچند بعد از آن به طور قطع سخت‌گیری‌ها در مورد تجمعات و گردهمایی کمتر خواهد شد.

سلمانی با بیان اینکه واقعا هنوز قابل پیش‌بینی نیست چه زمانی به شرایط عادی برمی‌گردیم، عنوان کرد: قبلا تصور این بود که، ویروس کرونا نیز همانند برخی بیماری‌های دیگر همانطور که به وجود آمده جهش‌هایش باعث می‌شود که خودبه‌خود از بین برود اما این اتفاق نیفتاد.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی دیگر این بود که واکسیناسیون بتواند بطور کامل بیماری را ریشه‌کن کند که این اتفاق هم فکر می‌کنم دور از ذهن است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان کرد: اما باز هم بستگی به رخدادهای آینده دارد و ممکن است همه مواردی که تصور می‌کردیم تحقق پیدا کند و تاکنون محقق نشده، در ماه‌های آینده اتفاق بیفتد که امیدواریم چنین شود و شاهد بازگشت به شرایط عادی باشیم.

سلمانی عنوان کرد: البته هر بیماری که شناسایی شد بخشی از رفتارهای مردم را تغییر داد؛ مثلا وقتی بیماری وبا شناسایی شد، نحوه استفاده مردم از آب تغییر کرد و یا مثلا وقتی بیماری ایدز شناسایی شد یک‌سری رفتارهای دیگر تغییر پیدا کرد؛ بر این اساس امروز نیز شیوع کرونا ممکن است برخی از رفتارهای اجتماعی ما را برای همیشه تغییر دهد و به یک روال عادی تبدیل شود.

وی تأکید کرد: اما از آنجایی که احتمالا این بیماری همچنان وجود داشته باشد، برای اینکه خطر آن به حداقل برسد و حداقل تأثیر را روی تعاملات اجتماعی مردم داشته باشد، باید تمهیداتی اندیشیده شود.

سلمانی تصریح کرد: در این راستا اولین کار معقولی که می‌شود انجام داد، واکسیناسیون است که اکنون این کار در کشور ما به خوبی و به سرعت در حال انجام است و امیدواریم کسانی هم که هنوز واکسینه نشده‌اند، مراجعه کنند چرا که هر چه تعداد واکسیناسیون بیشتر شود، ریسک ابتلای مردم کاهش پیدا می‌کند و راحت‌تر می‌توانیم به شرایط عادی بازگردیم.

انتهای پیام /