یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

وزیر آموزش و پرورش با چه شرایطی مناسب است؟/ خواسته جامعه فرهنگیان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
وزیر آموزش و پرورش با چه شرایطی مناسب است؟/ خواسته جامعه فرهنگیان

یکی از وزارتخانه های مهم و بنیادین کشور، وزارت آموزش و پرورش است، چراکه از سویی تربیت نسل آینده از پدران و مادران گرفته تا مسئولین کشور را تربیت کرده و از سویی بالاترین پرسنل را در دولت دارد، قریب به یک میلیون معلم که باید شرایط را طوری کرد که جزء دغدغه تعلیم و تربیت دغدغه دیگری را نداشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما؛ انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نیز به پایان رسید و منتخب مردم در تقلای تشکیل دولتی است که در تبلیغات انتخاباتی و مراسم تنفیذ حکم خود قول آن را داده است. یکی از وزارتخانه های مهم و بنیادین کشور، وزارت آموزش و پرورش است، چراکه از سویی تربیت نسل آینده از پدران و مادران گرفته تا مسئولین کشور را تربیت کرده و از سویی بالاترین پرسنل را در دولت دارد، قریب به یک میلیون معلم که باید شرایط را طوری کرد که جزء دغدغه تعلیم و تربیت دغدغه دیگری را نداشته باشند. مطابق با اصل سی ام قانون اساسی ج. ا. ا که بیان می دارد: دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

دولت موظف به ایجاد امکانات (مدارس دولتی) در سراسر کشور برای تحصیل رایگان دانش آموزان است و همه کودکان و نوجوانان ایرانی می بایست تا پایان مقطع متوسطه دوم (دیپلم) اقدام به تحصیل نمایند.

جامعه بزرگ فرهنگیان کشور برای دولت سیزدهم و آیت الله رئیسی، آرزوی موفقیت در زندگی دینی و دنیوی را داشته و ضمن توفیق دانستن این فرصت خدمت به کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی در مناصب دولتی و خدمت به مردم عزیز ایران زمین، انتظاراتی از آن بزرگواران داشته، که انشاالله با توجه به آن و اجرای عدالت آموزشی، در بخش آموزش و پرورش کشور، گامهای بلندی در جهت کم نمودن دغدغه های این قشر زحمتکش بردارند.

از آنجا که جامعه فرهنگیان، جامعه بزرگی است و مخاطب بسیار بزرگتری دارد (حدود یک میلیون فرهنگی و بیش از 15 میلیون دانش آموز در سراسر کشور)، در تحقق پیشرفت، الهام بخشی وآگاهی دهی جامعه، بسیار مؤثر است یکی از بارزترین این موضوعها بحث انتخابات کشور است؛ در همین انتخابات گذشته نمی توان نقش آموزش و پرورش را از کسی کتمان نمود: آگاهی سازی معلمین دانش آموزان و خانواده هایشان جهت پرشور سازی انتخابات، خصوصا رأی اولی ها، استفاده از مدارس و امکانات آن جهت برگزاری انتخابات، استفاده از فرهنگیان در هیئت های اجرایی و نظارت انتخابات (از کلان تا شعبه)

همچنین است نظر ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به معلمین و سیستم آموزشی کشورو انتظاراتی که از این بخش داردکه در تراز آموزش و پروش انقلاب باشد. در حال حاضر: در سطح دانش آموزی، خروجی آموزش و پرورش باید مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ دانش آموزی باشد تراز انقلاب اسلامی، که این انجام نمی گیرد. در سطح فرهنگیان حقوق، مزایا، اعتبار و احترام یک معلم به اندازه مکفی نمی باشد که عموم فرهنگیان محترم کشور از این مسأله ناراحت هستند. در سطح مدیریت مدرسه و مرکز آموزشی، کادر اداری مدارس با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که مهمترین آن نبود سرانه کافی دانش آموزی برای اداره مدارس می باشد. دغدغه و انتظارات جامعه فرهنگیان را در 3 بخش ارائه می نماییم:

بخش اول: دغدغه های و انتظارات آموزشی و تربیتی اولویت قرار گرفتن مسأله تعلیم و تربیت (ابتدایی را دریابید که دانشگاه دیر است. امام خمینی (ره)) منطقا وقتی بیان می شود آموزش و پرورش، این مفهوم به ذهن متبادر می شود؛ 50% آموزش و 50% پرورش، اما در عمل سهم پرورش، تعلم و امورات فرهنگی کم نسبت به آموزش و تعلیم است و متأسفانه با گسترش ویروس کرونا این مقدار نیز به حداقل خود رسیده است، با نگاهی به جامعه آماری دانش آموزی از ظاهر تا تفکرات آنان، متأسفانه این نکته مشهود است و آسیب های اجتماعی در آنان رو به گسترش می باشد. اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عدم اجرای اسناد بیگانه تحمیلی (همچون 2030) آنچه مهم است این است که در باب این تحول بنیادین، اصل اینکه نظام آموزش و پرورش ما احتیاج به یک تحول دارد را همه پذیرفته‌اند. این نظام قدیمی آموزش و پرورش در کشور، اگر هیچ عیب دیگری هم نمیداشت، همین که با گذشت زمان هیچ نوآوری در آن به‌وجود نیامده بود، کافی بود که انسان آن را رد کند و معتقد باشد به تحول بنیادین. این سند تحولی هم که خوشبختانه دو سه سال پیش فراهم شد و ابلاغ شد (10/02/1392) و بر اساس آن برنامه‌ریزی شد، از نظر کارشناسان زبده و برجسته‌ی آموزش و پرورش، یک سند خوبی است، سند متینی است؛ آنهایی که اهل این کارند، خبره‌ی این کارند، این سند را تأیید میکنند؛ میگویند سند تحول بنیادین که با ساعتها کار، با زمانهای طولانی و با تلاش فراهم شده است، همه کمک کرده‌اند که این سند بحمدالله فراهم شد و ابلاغ شد، این را کارشناس‌ها و خبره‌های آموزش و پرورش تأیید میکنند و میگویند سند بسیار متقن و مهمی است. پس این سند باید اعمال بشود. مقام معظم رهبری 16/02/94 در دیدار معلمان)

بازسازی جایگاه و منزلت معلم در جامعه در سال های نه چندان دور یک معلم جایگاه ویژه حتی در مناسبت های شخصی و خارج ازمحیط کاری در جامعه داشت که این لازمه شأن یک فرهنگی متأسفانه در جامعه ما کمرنگ گشته است.

کمک به بروز شدن سیستم آموزشی در عصر اطلاعات (بروزرسانی سیتمها و روشها و کتابهای درسی - بروز رسانی علم معلم - هوشمند سازی کامل مدارس - بروزرسانی کتابهای کتابخانه های مدارس - توجه به تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه ها) نکته مهم در این بخش حذف بخشی از اطلاعات علمی غیر ضروری در کتب درسی و جایگزینی آن با مهارت های لازم زندگی مطابق با نیازهای روز و جنسیت دانش آموزان است. کمک به ادامه تحصیل معلمان و اعمال امتیاز و افزایش حقوق ارتقای مدرک تحصیلی آنان (حذف قانون سقف اعمال یک مدرک تحصیلی پس از استخدام)، امتیاز ویژه برای معلمین نخبه، محقق و پژوهشگر

کمک به ارتقاء جایگاه پژوهش در آموزش و پروش توسط خود معلم و اختصاص بودجه مکفی به این مهم

کمک به اختصاص مشاوران علوم اجتماعی و روانشناسی (مشاوران رفتاری) در طول هفته به کل مدارس در کنار مشاوره تحصیلی و کمک عملی همه دستگاه های مربوط به آسیب های اجتماعی به آموزش و پرورش در این امر.

اجرای کامل نظام رتبه بندی معلمان؛ و رتبه بندی فرهنگیان به مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم، با شرایط مدرک، تحقیق و پژوهش، آموزشهای ضمن خدمت، مقاله، کتاب، اختراع، پیشنهادهای عملی بهینه سازی معلم، اگوهای تدریس (برای ارتقای علمی و حقوقی معلم)

توجه به معاون مهم پرورشی و مربی پرورشی و اجرای برنامه های کامل و به روز جهت رشد و تعالی دانش آموز با رصد عملکرد تخصصی آنان در مدارس.

تدوین قانون مشخص معلمان بخش خصوصی و مدارس غیر انتفاعی

نظارت بر اجرای کامل اصل 30 قانون اساسی و نظارت بر عدم بازماندگان از تحصیل

توجه به ملاحضات خاص هر استان و شهرستان بر طبق شرایط خاص خود و عدم برنامه ریزی در تمام مسائل یکپارچه از تهران و اعمال آمایش سرزمینی و بومی سازی بیش از نیمی از برنامه ها.

توجه خاص به دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت کننده معلم نسل های بعدی کشور

توجه ویژه به کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای پویایی فرزندان ایران زمین وزیری معرفی و رأی اعتماد گیرد که درک دنیای کودک و نوجوان را داشته باشد و نه فقط در مدیریت و بروکراسی اداری گیر کند.

بخش دوم: دغدغه های و انتظارات مدیریتی

رأی اعتماد به وزیر آموزش و پرورشی که خود از بدنه آموزش و پرورش باشد و درد معلمی را کشیده باشد (هم آموزشی بوده باشد و هم اداری در مدارس و ادارات آموزش و پرورش) و با مشکلات درون سیستم آشنا باشد.

رأی اعتماد به وزیری که در اجرای وظایف ذاتی خود در سیستم آموزش و پرورش بر اساس سندهای بالادستی مربوطه تسلیم فشارهای جانبی مختلف نگردد.

عدم دید جریانی و حزبی وزیر پیشنهادی آموزش و پروش لحاظ گردد. مجلس مانع از انتصاب مدیدان خسته، از کارافتاده، ضعیف و عدم داشتن بهره وری در بدنه آموزش و پرورش شود

مجلس کمک به انتصاب وزیر و مدیران جوان، انقلابی، دارای انگیزه خدمت و خوشفکر ، متخصص و جهادی در آموزش و پرورش گردد.

وزیری رأی اعتماد گیرد که حدالامکان از مدیران بومی آن استان، شهر و منطقه با توجه به توزیع جمعیتی استفاده کند .

وزیری معرفی و رأی اعتماد گیرد که آشنا به فناوری های روز بوده و الزاما دارای سواد رسانه ای باشد.

بخش سوم: دغدغه های و انتظارات اقتصادی توجه ویژه به معیشت معلم الف: معلم شاغل؛ دغدغه دریافت مطالبات، مسکن، معیشت، خودرو، ازدواج فرزندان و ادامه تحصیل خود و فرزندان را دارد، اما حقوق او کافی نمی باشد و هیچ مزایایی هم ندارد! و تنها دستگاه دولتی می باشد که برای معلمین خود نه مسکن سازمانی دارد و نه وام مسکنی متناسب ، که کمک به خانه دار شدن معلمان شود، داراست. ب: معلم بازنشسته؛ دغدغه پرداخت مطالبات و دیون و پاداش بازنشستگی خود و عدم دریافت رتبه بندی معلمین در صورت اجرا برای معلمین شاغل را دارد ج: به علت عدم تأمین معیشت زندگی مکفی، معلم رجوع به شغل دوم و گاها سوم می نماید و تأثیر سوء این کار بر جایگاه و منزلت معلم و سیستم آموزشی و پرورشی بسیار است .

توجه ویژه به بودجه آموزش و پرورش و ترمیم آن

95- تا 99 درصد این بودجه فقط کفاف حقوق فرهنگیان را می دهد و در بخش های دیکر کسری احساس می گردد که این کسری اولا به محدود سازی برنامه ها ثانیا به عدم پرداخت به موقع طلب فرهنگیان در بخش های مختلف و ثالثا بدهکار شدن مدارس در امورات جاریشان می انجامد، لذا این بودجه باید متناسب با حداقل 11 میلیارد نفر ساعتی که در سال معلم و دانش آموز سر کلاس می روند باشد.

اجرای سیستم نظام هماهنگ کارکنان حکومت (در هر سه قوه؛ هر فرد حقوق بگیر با شرایط مساوی، شاغل در هر سازمان، نهاد یا اداره ای باید حقوق برابر طبق قانون دریافت نمایند که حقوق معلمین در قیاس با کادر محترم درمان و اساتید دانشگاه بسیار پایین تر است.)

تعهدات خدمات بیمه ای، افول تعهدات بیمه طلایی و نیاز به تعهدات جدید متناسب با جایگاه معلم

معلم بی نصیب از امکانات متعلق به آموزش و پرورش عدم بهره برداری معلمان از سود، شرکت ها و بانک متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان.

تخصیص فروشگاه فرهنگیان به هر شهر با مدیدیت خود آموزش و پرورش و ارائه اجناس به فرهنگیان بدون سود لذا انتظار جامعه بزرگ فرهنگیان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که روزی شاگردان این قشر زحمت کش بوده اند اینست که: عزم خود را جزم و در راستای کاهش مشکلات نظام آموزشی کشور و معلمینی که شعل انبیا را دارند و نسل های کشور را تربیت، رشد و تعالی می دهد قدم برداشته و تمام تلاش و حساسیت خود را برای اعتماد به وزیری لایق، انقلابی، متخصص و حدالامکان جوان با داشتن برنامه جامع انجام داده و در ادامه مسیر در انتصاب های این وزارت خانه از سطح تا صف و نظارت بر اجرای مطلوب و راندمان بالای آنان تا سطح استان و شهرستان حوزه انتخابی خود داشته باشند.

مجتبی لشکربلوکی عضو اسبق نظارت بر فناوری وزارت آموزش و پرورش

انتهای پیام /