یک‌شنبه 1 مهر 1403

وزیر آموزش و پرورش جنجال آفرید / ماحرای اتومبیل مدل بالادر مدرسه!

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
وزیر آموزش و پرورش جنجال آفرید / ماحرای اتومبیل مدل بالادر مدرسه!

وزیر آموزش و پرورش گفته است که برای ثبت نام در مدرسه با کیفیت، باید مانند خودروی مدل بالا پول بیشتری پرداخت از این منظر به غصه بی عدالتی آموزشی پرداختیم و با یک وزیر سابق آموزش و پرورش همکلام شدیم

- وزیر آموزش و پرورش در اظهارنظری عجیب، کیفیت طلبی و در جست وجوی مدرسه خوب بودن و شهریه بالای مدارس غیرانتفاعی را با خرید یک اتومبیل مدل بالا مقایسه کرد و گفت: «شما اگر بخواهید یک ماشین مدل بالا هم سوار شوید، باید پول بیشتری بدهید!» البته این حرف وزیر با واکنش تند خضریان نماینده مجلس همراه شد که گفت، استیضاح وی را کلید خواهد زد.

به نظر دور از ذهن است که وزیر آموزش و پرورش، نگاهی کالامآبانه به مقوله آموزش و مدرسه داشته باشد. آن هم وزیری که دستکم نسبت به سایر وزیران پیشین، در آغاز کار خود، بیشترین اظهارنظرها را درباره عدالت آموزشی و ضرورت کیفیتبخشی به مدارس دولتی داشته است. در عین حال، از گفتار آقای رضامراد صحرایی، وزیر نسبتا جوان آموزش و پرورش، در یک برنامه تلویزیونی به گونهای میتوان برداشت کرد که وی، آموزش، کیفیت بهتر و برندبودن مدرسه را با خرید یک اتومبیل مدل بالا مقایسه میکند که برای تهیه آن باید پول بیشتری پرداخت کرد.

آقای وزیر خودتان می دانید که...

با این که اصل 30 قانون اساسی میگوید: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد»؛ اما آقای وزیر خودتان میدانید که آن چه امروز، با عنوان مدارس دولتی میشناسیم، اگرچه اغلب رایگان است، اما فاقد کیفیت لازم است. کمکیفیتی و بعضا بیکیفیتی مدارس دولتی را نمیتوانید کتمان کنید. چرا خودتان به مدیران و مسئولان توصیه کردید، فرزندانشان را در مدارس دولتی ثبتنام کنند؟ چون آنقدر کمتوجهی به این مدارس صورت گرفته که یکی از راهکارهایتان این است که با حضور فرزندان مسئولان در این مدارس، «توجه مدیران مناطق به مدارس دولتی افزوده می‌شود.»

همه به دنبال کیفیت بهتر هستند

آقای وزیر، مردم آنقدر غربت مدارس دولتی و بیعدالتی آموزشی را لمس کردند که اگر آن چنان پهلوی چربی هم نداشته باشند، تلاش میکنند از زیر سنگ هم که شده، درآورند تا خرج آموزش فرزندانشان در مدارس باکیفیت کنند. چون آمار و ارقام قبولیهای کنکور را در روایتهای رسمی میبینند که در سال 1401 از میان 40 نفر رتبه‌های برتر، فقط یک نفر از مدرسه دولتی بود و در کنکور 1402 فقط سه نفر در این جمع حضور داشتند که دو داوطلب از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان بوده‌اند؛ مدرسه‌ای که شرایط تحصیل در آن هم نسبت به مدارس دولتی خاص است. همین مسئله نشان می‌دهد هنوز راه زیادی برای بهبود وضعیت دولتی‌ها در میان نفرات برتر وجود دارد.

به طور قطع، رابطه عمیقی میان کسب رتبه ها، رشته ها و دانشگاه های برتر و شرایط اقتصادی داوطلبان وجود دارد؛ رابطهای که تحلیل آن، قصه «عدالت آموزشی» و گاهی رویای آن را به ذهن متبادر میکند. به این آمارها به نقل از قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از کنکور 99 و 1400 دقت کنید:

-80 درصد قبول‌شدگان (تا رتبه 3 هزار)، از دهک 8 و 9 و 10 یعنی سه دهک بالای جامعه هستند.

- 86 درصد رتبه‌های برتر (تا رتبه 3 هزار) در رشته‌های پرطرفدار جزو سه دهک بالای جامعه هستند.

- در رشته های پرطرفدار در هزار نفر اول از دو دهک پایین جامعه (یک و 2) نداشتیم.

- پذیرفتهشدگان در دانشگاههای برتر همچون امیرکبیر، تهران، شریف و... از دهکهای 8، 9 و 10 یعنی سه دهک بالای جامعه هستند.

اگر بخواهیم جزئی‌تر نیز به آمار کنکور سال 99 نظر بیفکنیم، توجه به این آمار هم بد نیست: «قبولی‌های رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندان‌پزشکی، در سال 1399، 14 درصد از 7 دهک پایین و 86 درصد از سه دهک بالای درآمدی بودند. قبولی رشته روان‌شناسی با رتبه زیر 3هزار، در سال 1399، 19درصد از 7 دهک پایین و 81 درصد از سه دهک بالا بودند.» و همچنین غصه قدیمی مهجور ماندن مدارس دولتی هم به نحوی دیگر خودش را در آمار کنکور نشان داده است.

عدالت آموزشی با تقویت مدارس دولتی محقق می شود

بیشک، یکی از مهمترین ابعاد و مسائل تحقق عدالت آموزشی، کیفیتبخشی به مدارس دولتی است؛ امر مسلم و بدیهی که رهبر انقلاب نیز اردیبهشت امسال درباره آن به نکات مهمی اشاره کردند: «تقویت مدارس دولتی مهم است. نباید در کشور جوری باشد که وقتی گفته میشود «مدرسه دولتی»، اولین چیزی که در مقابل انسان نقش میبندد ضعف مدرسه باشد؛ این نباید باشد. معلمینِ خوب، مربیانِ خوب، مربیانِ تربیتیِ خوب، معلمینِ متعهد، فضاهای آموزشی قابل قبول، در مدارس دولتی باید وجود داشته باشد؛ این مطلب اول. وقتی ما به مدرسه دولتی کم‌اعتنایی بکنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالی‌اش آن قدر نبود که بتواند در آن مدرسه‌ای که شهریه میگیرد ثبت نام بکند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ معنایش این است که کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد. این بی‌عدالتیِ محض است؛ این بی‌عدالتی به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

شورای عالی اقتصادی آموزش و پرورش باید تشکیل شود

ما برای بررسی موضوع، به سراغ دکتر محمود فرشیدی از وزرای سابق آموزش و پرورش میرویم. او تقویت بنیههای اقتصادی این وزارتخانه را از مهمترین راهکارها برای تحقق عدالت آموزشی میداند. او معتقد است: وزارتخانه آموزش و پرورش، یک مجموعه راهبردی است که باید به نیازهای آن توجه شود. هماکنون دهها شورای عالی درخصوص مسائل اقتصادی داریم که معتقدم باید در کنار این موارد، «شورای عالی اقتصادی آموزش و پرورش» با حضور رئیس جمهور یا معاون اول، وزرای اقتصاد، نفت و رئیس بانک مرکزی و سایر وزرای مرتبط تشکیل شود. جایگاه وزیر آموزش و پرورش، جایگاهی اقتصادی نیست؛ بنابراین ارکان اقتصادی دولت باید این مجموعه را در پیشبرد اهداف اقتصادی و قوی شدن در این بخش یاری برسانند. با توجه به تجربهای که در این وزارتخانه داشتم، تصور میکنم برای تحقق اهداف متعالی آموزش و پرورش، به بودجههای بسیار کلانتر از بودجههای سالانه و لوایح بودجهای نیاز است. فرشیدی می گوید: موضوع دیگری که میتوان به عنوان یک راهکار به آن اشاره کرد، تقویت رویکرد و جذب مشارکت است. مشارکت در حوزه آموزش و پرورش از جنس تعلیم و تربیت است؛ هرکس دغدغه تربیت آیندگان را دارد، باید اجازه پیدا کند در این نهاد نقش ایفا کند. ما امروز چارهای نداریم جز این که متخصصان و دلسوزان را در تربیت و آموزش فرزندان این سرزمین سهیم کنیم.

منبع خراسان

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

وزیر آموزش و پرورش جنجال آفرید / ماحرای اتومبیل مدل بالادر مدرسه! 2