شنبه 7 مهر 1403

وزیر نفت یمن: سوخت‌رسانی به بیمارستان‌ها نیازمند بازگشایی بندر الحدیده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وزیر نفت یمن: سوخت‌رسانی به بیمارستان‌ها نیازمند بازگشایی بندر الحدیده است

تهران - ایرنا - وزیر نفت و معادن یمن گفت: محاصره این کشور و منع ورود نفتکش‌ها به بندر الحدیده از سوی نیروهای ائتلاف باعث شده است تا برای تهیه سوخت بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها با مشکل مواجه شویم و با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز فوری مراکز درمانی و آمبولانس‌ها به سوخت باید بندر الحدیده بر روی نفتکش‌ها بازگشایی شود.

احمد دارس روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه المسیره با بیان اینکه بخش بهداشت و درمان یمن از محاصره این کشور و منع ورود نفتکش‌ها به بندر الحدیده بیشترین ضربه را می‌بیند، اظهار داشت: علیرغم وضعیت استثنایی در این کشور در پی شیوع ویروس کرونا نیروهای ائتلاف به دزدی دریایی خود از مردم یمن ادامه می‌دهد و مانع ورود نفتکش‌ها به بندر الحدیده می‌شود.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه بخش بهداشت و درمان یمن بیشترین آسیب را از این وضعیت می‌بیند، ادامه محاصره و منع ورود نفتکش‌ها به بندر الحدیده همه یمنی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وزیر نفت و معادن یمن با اشاره به اینکه دولت از طریق سازمان ملل و همه دستگاهها و سازمانها محدود کردن عملیات دزدی دریایی نیروهای ائتلاف از کشتی‌های حامل مشتقات نفتی و سایر مواد را پیگیری می‌کند، افزود: تأخیر ورود هر کشتی از 18 تا 20 هزار دلار در روز خسارت در پی دارد.

وی تصریح کرد که دستگاههای ذیصلاح وزارت نفت یمن نتوانستند مجوز و موافقت لازم را برای انجام تعمیر و نگهداری کشتی نفتی " صافر " به دست آورند و نیروهای متجاوز ائتلاف به رغم درخواست تمام نهادهای بین المللی به ویژه سازمان ملل مانع دسترسی آن‌ها شد.

خاطرنشان می‌شود؛ نفت‌کش فرسوده صافر چهار سال است که در نزدیکی بندر رأس عیسی در الحدیده لنگر انداخته و حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت سبک مأرب است و ائتلاف سعودی از تخلیه یا انجام اقدامات محافظتی این نفتکش جلوگیری می‌کند و با توجه به اینکه این نفتکش فرسوده است، احتمال نشت نفت و ایجاد آلودگی زیست محیطی تا دریای مدیترانه و دریای عرب وجود دارد.

بیمارستان‌های یمن هر ماه به یک میلیون و 500 هزار لیتر سوخت دیزل نیاز دارد 

در این ارتباط، دکتر " علی المفتی " مدیر اداره خدمات وزارت بهداشت یمن با اشاره به اینکه بیمارستان‌های این کشور هر ماه به یک میلیون و 500 هزار لیتر ماده دیزل نیاز دارد، افزود: مراکز درمانی خصوصی و سایر واحدهای بهداشتی نیز به مقادیر بیشتری از این نوع سوخت نیاز دارند.

بر اساس اعلام شرکت نفت یمن نیروهای متجاوز ائتلاف تاکنون 15 نفتکش حامل مشتقات نفتی را در بندر جیزان توقیف کرده‌اند.

این شرکت با اشاره به اینکه مشتقات نفتی برای تامین نیازهای ضروری بخش‌های بهداشت، نظافت و آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، تاکید کرد که دزدی دریایی خودسرانه نیروهای متجاوز ائتلاف بر مبارزه با بیماری همه گیر کرونا در یمن تأثیر فاجعه آمیزی خواهد گذاشت.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال 1394 با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی - آمریکایی، تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما ظرف تقریبا پنج سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

در کنار این مصیبت‌ها مردم یمن با شیوع کرونا و کمبود آب و مواد بهداشتی و غذایی نیز مواجه می‌باشند.

*س_برچسب‌ها_س*