شنبه 31 شهریور 1403

ویتامین‌های معجزه آسا برای سالمندان را بشناسید!

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
ویتامین‌های معجزه آسا برای سالمندان را بشناسید!

کمبود ویتامین علت بسیاری از آسیب‌هایی‌ست که سالمندان تجربه می‌کنند؛ از افسردگی و بی‌حالی گرفته تا پوکی استخوان. به‌طور طبیعی افزایش سن بدن انسان را دگرگون می‌کند.

رپرتاژ آگهی: شخص سالمند دیگر به‌اندازه‌ی قبل به دریافت انرژی نیاز نخواهد داشت و ممکن است بر اثر کاهش احساس تشنگی، مایعات کمتری مصرف کند. همین امر زمینه‌ساز کم آب شدن بدن و بی اشتهایی در سالمندان خواهد شد و این بی‌اشتهایی و غذا نخوردن در این دوره حساس از زندگی، به شکلی دومینووار، موجب کمبود بسیاری از ریزمغذی‌ها در بدن و بروز عوارض و بیماری‌های مختلف می‌شود.

اینجاست که در قدم اول آگاهی یافتن نسبت به تغییرات جسمی دوران سالمندی ضرورت پیدا می‌کند و در قدم بعدی، برنامه‌ریزی و رعایت یک رژیم غذایی مناسب با توجه به این تغییرات. یکی از مهم‌ترین اعضای چنین رژیمی نیز ویتامین‌ها هستند؛ ویتامین‌های معجزه‌آسایی که این مطلب را به شناخت آن‌ها اختصاص داده‌ایم. همراه ما باشید.

چه عواملی سبب کمبود ویتامین در سالمندی می‌شود؟

نخست بیایید؛ دلایل کمبود ویتامین‌های ضروری در سنین سالمندی را بررسی کنیم. شاید باورش سخت باشد، اما بروز چنین مشکلی هم می‌تواند ریشه‌های تغذیه‌ای و جسمانی داشته باشد و هم دلایل روانی!

1- سالمندی که به دلیل ضعف جسمی ناشی از بیماری، وراد شدن به مرحله پیری چندان رغبتی به بیرون رفتن و قرار گرفتن در معرض آفتاب نشان نمی‌دهد، به‌زودی اثرات کمبود ویتامین D را حس خواهد کرد.

2- سالمند تنها دچار افسردگی می‌شود و افسردگی نیز بی‌اشتهایی و سوءتغذیه می‌آورد.

3- سوء تغذیه در سالمندان یکی از مهم‌ترین دلایل کمبود ویتامین‌های ضروری در این گروه سنی است، ولی این مشکل صرفاً براثر مشکلات روانی به‌وجود نمی‌آید. بلکه موارد ذیر نیز در این عارضه سهم دارند و سالمند را به‌سوی بی میلی و نخوردن غذا سوق می‌دهند.

  • مشکل قورت دادن غذا ناشی از اختلال بلع به طور مثال:مشکل بلع در بیماران آلزایمری، ام اس، پارکینسون، سکته مغزی و حتی اختلال بلع عصبی

  • از دست رفتن مزه‌ی غذاها براثر ضعیف شدن قوه‌ی چشایی

  • کم‌تحرکی حاصل از ضعف جسمانی

  • مصرف بی‌رویه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها و...

4- بی‌توجهی به تغذیه‌ی سالم و مورد نیاز فرد سالخورده از دیگر عواملی‌ست که می‌تواند باعث کمبود ویتامین در بدن او شود.

اشاره کردیم که با بالا رفتن سن نیاز به دریافت انرژی کاهش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی مصرف کنترل‌نشده‌ی شیرینی‌ها، چربی‌ها و غذاهایی که سیری کاذب ایجاد می‌کنند اما نقشی در تأمین ریزمغذی‌های موردنیاز بدن ندارند، مشکلات زیادی به‌وجود می‌آورد که یکی از آن‌ها کمبود ویتامین‌های ضروری است.

عوارض کمبود ویتامین در سالمندی چیست؟

وابسته به اینکه بدن دچار کمبود چه نوع ویتامینی است، سالمندان عوارض متفاوتی را تجربه خواهند کرد. برای نمونه:

  • ویتامین C نقشی مؤثر در بهبود زخم‌ها، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و حفظ عروق دارد؛ درنتیجه کمبود ویتامین سی در سنین بالا خطر انواع بیماری‌های مرتبط با تخریب اندام، تصلب شرایین و... را افزایش می‌دهد.

  • کمبود ویتامین‌هایی نظیر D و K نیز اثرات خود را در ابتلا به پوکی استخوان در سالمندان و ضعف‌های عضلانی نشان می‌دهد.

  • نرسیدن به‌اندازه‌ی کافی ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز به بدن سالمند، باعث مشکلات گوارشی و بینایی خواهد شد.

  • کمبود ویتامین فرد مسن را به مرور زمان دچار ضعف، بی‌حالی و افسردگی می‌کند و عبور از این مشکلات بسیار سخت خواهد بود.

  • این عارضه احتمال مبتلا شدن سالمندان به انواع بیماری‌های مزمن را افزایش خواهد داد یا آن‌ها را وادار به دست‌وپنجه نرم کردن با اختلال حافظ، تمرکز و اضطراب می‌کند.

چگونه باید کمبود ویتامین در سنین سالمندی را جبران کرد؟

حال که هم عوامل کمبود ویتامین در سنین سالمندی را شناختیم و هم عوارض آن را، نوبت به این رسیده‌است که به راه‌های رفع این مشکل و یا جلوگیری از آن بپردازیم. اصلاح عادات تغذیه‌ای اولین، مهم‌ترین و مؤثرترین راهی‌ست که کمبود ویتامین‌های ضروری را جبران خواهد کرد. توصیه می‌شود که تعداد وعده‌های غذایی سالمند بیشتر شود و حجم این وعده‌ها کمتر. همچنین لازم است تا هرچه سریع‌تر غذاهای متنوع و مغذی را جایگزین غذاهای پرچرب و پرکالری کنید. به‌جز این‌ها اما نیاز است تا برخی از موارد مربوط به سبک زندگی افراد مسن نیز اصلاح شوند.

برای نمونه باید از الگوی مرکز مراقبت از سالمندان پیروی کنید، زیرا در چنین مراکزی هم وعده‌های غذایی سالمند برنامه‌ی منظمی دارند و در ساعات مشخصی سرو می‌شوند و هم برای هر شخص، با توجه به توانایی‌های جسمانی او، فعالیت‌های بدنی روزانه درنظر گرفته می‌شود. نظم‌بخشی به برنامه‌ی غذایی و انجام حرکات ورزشی در یک مرکز مراقبتی مجهز و درجه یک علاوه‌بر تأثیر مثبت گذاشتن بر روحیه‌ی سالمند، رغبت او برای غذا خوردن را افزایش داده و خطر دچار شدن فرد مسن به سوءتغذیه را کاهش می‌دهد و درنهایت کمبود ویتامین در بدن او را جبران خواهد کرد. در کنار تمام این‌ها ممکن است مصرف برخی از مکمل‌های غذایی نیز ضروری باشد که البته تشخیص این مورد برعهده‌ی پزشک است.

**توجه داشته باشید: اکیدا توصیه می‌شود خانواده‌ها و مراقبین، خودسرانه و بدون مشورت با پزشک سالمند اقدامی برای تهیه مکمل‌های غذایی و مصرف آنها نکنند.

ویتامین‌های معجزه‌آسا برای سالمندان کدام‌اند؟

درحقیقت بدن، چه در سال‌های جوانی و چه دوران سالمندی، به دریافت همه‌ی انواع ویتامین‌ها نیاز دارد. بااین‌حال از برخی از انواع این ریزمغذی‌ها با عنوان ویتامین‌های معجزه‌آسا برای سالمندان یاد می‌کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ویتامین D

تابه‌حال به سالمندانی که در پارک یا محوطه‌ی سرای سالمندان دور هم جمع شده‌اند دقت کرده‌اید؟ این دورهمی‌ها در فضای باز، زیر تابش مستقیم خورشید، خود یکی از منابع تأمین ویتامین D در سنین سالمندی هستند؛ ویتامینی که برای تنظیم توده‌ی استخوانی و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است و کمبود آن می‌تواند به پوکی استخوان، ضعف عضلانی و افزایش خطر عفونت منجر شود. تحقیقات نشان می‌دهند که از هر دو سالمند یک نفر به کمبود این ویتامین دچار است. به همین دلیل توصیه می‌شود که سالمندان دست‌کم 20 دقیقه از روز خود را در معرض نور ملایم آفتاب قرار گیرند. به‌علاوه ماهی، جگر، زرده‌ی تخم‌مرغ و... نیز باید وارد رژیم غذایی آن‌ها شود.

ویتامین B12

یکی دیگر از شایع‌ترین مشکلات در سنین سالمندی مربوط به کمبود ویتامین B12 مربوط می‌شود، زیرا با افزایش سن توانایی جذب این ماده‌ی مغذی کاهش می‌یابد. از طرف دیگر ویتامین B12 باید از محل مصرف گوشت، مرغ، ماهی و شیر تأمین شود که یا جویدنشان به دلیل مشکلات دندانی سخت است یا حساسیت به لاکتوز و بالا رفتن احتمال فشارخون مانع این کار می‌شود. با این‌همه نباید مصرف این ویتامین معجزه‌آسا را پشت گوش بیندازید، چراکه کمبود آن از مشکلات گوارشی تا اخلال در عملکرد اعصاب، مغز و سلول‌های خونی، بروز ضعف و خستگی، سرگیجه و... را به‌دنبال خواهد داشت.

ویتامین C

گفتیم که این ماده‌ی مغذی نقش مهمی در بهبود زخم‌ها و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده دارد. ویتامین C که کاتالیزوری برای تولید کلاژن است، به‌وفور در میوه‌ها، آب‌میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. به همین دلیل بسیار مهم است که سالمندان روزانه حداقل 2 واحد میوه و 3 واحد سبزیجات مصرف کنند. این مواد غذایی همچنین منابع بی‌نظیری برای تأمین ویتامین A هستند که از دیگر ریزمغذی‌های مفید برای سلامت بدن و حفظ بینایی طبیعی به شمار می‌رود.

ویتامین K

همانند ویتامین D که جذب کلسیم را ممکن می‌کند، ویتامین K نیز از مواد مغذی موردنیاز بدن برای این منظور است. ویتامین K که سلامت استخوان‌های سالمند را تضمین می‌کند، در غذاهای تخمیر شده‌ای؛ مانند پنیر، کلم ترش و یا جگر مرغ یافت می‌شود.

پارسایان، مراقب تغذیه‌ی سالمندان!

پارسایان، بهترین خانه سالمندان تهران، بیست سال است که به‌عنوان خانه‌ای امن و گرم برای افراد سالمند شناخته می‌شود. گرچه این مرکز توان‌بخشی و مراقبتی ارائه‌دهنده‌ی خدمات گوناگون پزشکی، روان‌شناسی و پرستاری‌ست، یکی از ویژه‌ترین خدمات سرای سالمندان پارسایان بر رعایت اصول تغذیه‌ی سالم متمرکز است.

خدمات تغذیه سالم تیم تخصصی پارسایان

ما در پارسایان با توجه به نیاز خاص هر سالمند رژیم غذایی مناسب برای او را تعیین می‌کنیم؛ رژیمی که شامل غذاهای متنوعی می‌شود که در هر روز هفته، در سه وعده‌ی اصلی و دو میان‌وعده، سرو خواهند شد. علاوه‌بر این مورد که خطر سوءتغذیه و کمبود ویتامین‌های ضروری را به صفر می‌رساند، پارسایان بستری مناسب برای ارتباط سالمند با هم‌سالانش فراهم آورده‌است که او را از خمودگی، افسردگی و بی‌اشتهایی ناشی از فشارهای روحی نیز دور خواهد کرد.

ما در مجموعه بزرگ پارسایان تلاش می‌کنیم با ارائه بهترین خدمات رضایت عزیزان سالمند و خانواده‌های محترم را کسب نمائیم. تیم حرفه‌ای و متخصص پارسایان پر تلاش و هدفمند با مطالعه دقیق علم روز، طبق استاندارد‌های جهانی اقدام به ارائه برنامه‌ای منظم، مبتنی بر اصول علمی، همراه فضایی شاد توأم با سلامتی و تندرستی را برای تجربه بهترین‌ها برای سالمندان عزیز رقم می‌زند.

پارسایان ترجمان زندگی سالم در سالمندی‌ست.

-->

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

ویتامین‌های معجزه آسا برای سالمندان را بشناسید! 2
ویتامین‌های معجزه آسا برای سالمندان را بشناسید! 3