چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

پرسه "سگ‌های بی‌صاحب" در کوچه و خیابان های شهر کرمانشاه

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
پرسه "سگ‌های بی‌صاحب" در کوچه و خیابان های شهر کرمانشاه

مدت‌هاست معضل سگ‌های ولگرد در مناطق حاشیه نشین شهر کرمانشاه به یک معضل تبدیل شده و مردم را نیز از بابت امنیت خود و فرزندانشان نگران کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، مدت‌هاست معضل سگ‌های ولگرد در مناطق حاشیه نشین شهر کرمانشاه به یک معضل تبدیل شده و مردم را نیز از بابت امنیت خود و فرزندانشان نگران کرده است. از این رو شکایت‌های زیادی در زمینه سگ‌های ولگرد سطح شهر داشته‌ایم.

در سال‌های اخیر شهرداری‌ها با جمع‌آوری تعدادی از این سگ‌ها و نگهداری از آنها اقداماتی را در کنترل این معضل انجام داده‌اند اما حوادث دلخراش حمله سگ‌های ولگرد به شهروندان در گوشه کنار کشور و مشاهده دسته جمعی این حیوانات در شهرها و روستاها نشان می‌دهد این معضل در حال رسیدن به مرحله هشدار است.

 اکیپ زنده گیری حیوانات ناقل بیماری در سطح شهر کرمانشاه به صورت شبانه روزی فعال است

محسن عبدی در گفتگو با مرصادنیوز اظهار کرد: اکیپ زنده گیری حیوانات ناقل بیماری در سطح شهر کرمانشاه به صورت شبانه روزی فعال است.

مسئول بهداشت معاونت خدمات شهری محیط زیست شهرداری کرمانشاه افزود: سگهای ولگرد که در سطح شهر جمع آوری می شوند به پناهگاه شهرداری واقع در سه کیلومتری جاده سراب نیلوفر منتقل می شوند.

وی گفت: سگها در این پناهگاه پس از قرنطینه، با همکاری اداره دامپزشکی واکسینه، انگل زدایی و سپس عقیم می شوند.

عبدی خاطرنشان کرد: سگهایی که در این پناهگاه هستند برای نگهبانی منازل یا خانه باغها به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: کرمانشاه مناطق حاشیه نشین زیادی دارد و از طرفی فصل کوچ عشایر هم در بهار بوده لذا تعداد این حیوانات زیاد شده است.

این مسئول گفت: امیدواریم با همکاری تیم مشترک دامپزشکی و شهرداری بتوانیم جمعیت این حیوانات را کنترل کنیم.

واکسن هاری برای سگ‌های بلاصاحب تزریق نمی‌شود / واکسینه شدن سالانه 18 هزار قلاده سگ در کرمانشاه

شاهرخ یارویسی در گفتگو با مرصادنیوز، اظهار کرد: بیماری هاری، بیماری مشترکی انسان و دام است و در صورتی که انسان یا حیوانی درگیر این بیماری شود و علائم بیماری را بروز دهد، جان خود را از دست می‌دهد؛ در واقع این بیماری درمانی ندارد و به همین علت بیماری استراتژیک و مهمی برای سیستم سلامت کشور محسوب می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: در صورتی که این حیوانات مبتلا به بیماری هاری باشند به راحتی می‌توانند انسان و سایر حیوانات را مورد حمله قرار دهند و مبتلا کنند.

وی گفت: دامپزشکی متولی انجام واکسیناسیون هاری در سگ‌های دارای صاحب بوده و سالانه برای حدود 18 هزار قلاده سگ گارد و گله در استان کرمانشاه واکسن هاری تزریق می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به بالا بودن هزینه واکسن برای سگهای بلاصاحب، واکسن هاری استفاده نمی شود.

وی با بیان اینکه واکسن سگهای گله و نگهبان برای دامداران روستایی و عشایر رایگان بوده، خاطرنشان کرد: سگهای تزیینی و دارای نژاد خاص توسط صاحبان آنها و با پرداخت هزینه در سایر مراکز دامپزشکی واکسینه می شوند.

یارویسی گفت: سگهای بلاصاحب از نظر قوانین و ضوابط باید توسط شهرداری جمع آوری شوند که معدوم سازی یا زنده گیری شوند.

وی با اشاره به حالت‌های بیماری هاری، افزود: بیماری هاری دو حالت خشمگین و سکون دارد، همان‌گونه که از نام سگ هار استناد می‌شود، برخی از دام‌ها ممکن است بر اثر ابتلاء به این بیماری حالت تهاجمی داشته باشند و به صورت عصبی و وحشیانه به انسان حمله کنند.

به گزارش مرصادنیوز، اگرچه زنده گیری و ایجاد کمپ و عقیم‌سازی برای شروع کار سامان دهی سگ‌های ولگرد بسیار موثر است. اما باید بدانیم این پایان راه نیست. در حل این معضل همه دستگاه‌ها و مردم باید کمک کنند اما شهرداران، دهیاران و مسئولان بهداشت، مسئولیت سنگینی در این زمینه دارند و باید به وظیفه خطیر خود عمل کرده که به قولی " علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد".

انتهای پیام /

پرسه "سگ‌های بی‌صاحب" در کوچه و خیابان های شهر کرمانشاه 2
پرسه "سگ‌های بی‌صاحب" در کوچه و خیابان های شهر کرمانشاه 3
پرسه "سگ‌های بی‌صاحب" در کوچه و خیابان های شهر کرمانشاه 4
پرسه "سگ‌های بی‌صاحب" در کوچه و خیابان های شهر کرمانشاه 5
پرسه "سگ‌های بی‌صاحب" در کوچه و خیابان های شهر کرمانشاه 6