جمعه 15 تیر 1403

پزشکیان: ا سومدیریت هزینه تحمیل می‌کنند / جلیلی: ورم سال 98 تا 140 را نشان دهید

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
پزشکیان: ا سومدیریت هزینه تحمیل می‌کنند / جلیلی: ورم سال 98 تا 140 را نشان دهید

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دیدگاههای خود را درباره سازماندهی بازنشستگی مطرح کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در روی یکدیگر پاسخگوی سوالات اقتصادی بودند و به این سوال که در حوزه سازماندهی بازنشستگی چه اقدامی انجام خواهید داد؟ پاسخ دادند.

پزشکیان: توهم این است که از فردا تورم را درست کنم

به گزارش ایسنا، در ادامه این مناظره پزشکیان در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت وی برای رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، اظهار کرد: من تعریضی به آقای دکتر (جلیلی) داشته باشم که کارشناسانی که ایشان دارند از نگاهشان بین 405 و لندکروز هیچ فرقی وجود ندارد و یکی است. من اسم نمی‌برم اما مردم خودشان می‌دانند چه خبر است.

جلیلی در واکنش اظهار کرد: کدام کارشناس من؟ من چنین کارشناسی ندارم.

پزشکیان در واکنش اظهار کرد: باشد؛ پس چنین کارشناسی ندارید.

وی افزود: آنچه ما باید در زمینه صندوق‌های بازنشستگی انجام دهیم که در قانون برنامه هفتم هم آوردیم و دولت را تا حدی موظف کردیم که این کار را انجام دهند، در گام اول این بود که بیشترین دغدغه بازنشستگان که در سنین بالا بیماری و ناخوشی‌هاست، بصورت بیمه تکمیلی و بدون هزینه این بخش را که مربوط به سلامت است حل کنند و هیچ مشکلی در این زمینه نداشته باشند و بدون هزینه مورد سلامت برای بازنشستگان پیش رود و نیز این‌که در گام دوم حقوق آنان را براساس تورم افزایش دهیم تا قدرت خرید آنان متعادل با تورم کشور باشد.

این کاندیدای انتخابات رباست جمهوری بیان کرد: این رویه در کل دنیا وجود دارد که در سن بازنشستگی یکسری تسهیلات درباره حمل و نقل و مسافرت‌ها و گردش تخصیص می‌دهند که در باقی مانده عمرشان لذت ببرند و می‌توان این کارها را انجام داد.

مجری پرسید: آیا نهاد تنظیم گر مدنظر شما سازمان جدید است؟

وی گفت: باید نیازها را احصاء کرد که شامل سلامت و رفاه و صندوق های بازنشستگان می شود که شاهد سوءمدیریت‌ها هستیم؛ اکنون دولت نزدیک 350 هزار میلیارد به آن ها پول می‌دهد چون در غیر این صورت امکان ادامه ندارند.

پزشکیان با بیان این‌که «با سومدیریت هزینه تحمیل می‌کنند»، افزود: باید کاری کرد که کارخانه ها و شرکت‌ها و ساختمان‌ها در اختیار اعم از گردشگری و تولیدی به گونه‌ای استفاده کرد که به بهره‌وری برسد نه این‌که به ضرر برسد. می‌توان فروخت و در بورس گذاشت یا این‌که کاری کنیم سرمایه موجود ضرر ندهد.

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد در سازمان افرادی فقط فوق العاده مدیریت گرفته و افراد حزبی و جناحی عضو هیات مدیره شود و ضرر بدهد و بازنشسته نتواند زندگی کند؛ اگر رییس جمهور شوم این وضعیت را تغییر می دهم و بهره ور می کنیم. قطعا کاری کرده که سلامت بازنشستگان تنظیم و تاحدودی به رفاه و سلامت برسند.

مجری مجددا پرسید: این نهاد تنظیم گر سازمان جدید است؟

پزشکیان در پاسخ گفت: این نهاد تنظیم گر در داخل سیستم تعریف می شود و احتیاج به ایجاد نهاد جدید نیست چون ایجاد سازمان جدید به معنای تحمیل هزینه به دولت است؛ یکی از عوامل ایحاد تورم دولت ها هستند.

وی گفت: در درون سازمان می توان از افراد کاردان و کارشناسان استفاده کرد و به جای استفاده جناحی از افراد مدیر و توانمند بهره گرفت و دستورالعمل داده و دل چارچوب مدیریت و اصلاح کنند و الزاما احتیاج به ایجاد سازمان نیست.

پزشکیان یکی از کارها برای کنترل تورم کنترل هزینه دولت است، افزود: برای این کار باید به سمت پرداخت عملکردی رفت بدان معنا که بعد از انجام کار پول گرفته شود نه اینکه کار نکرده و پول را گرفته و بعد برای سیستم هزینه تحمیل کند. باید بتوان این دیدگاه یعنی پرداخت براساس عملکرد و بودجه ریزی عملیاتی در سیستم پیاده کرد.

پزشکیان گفت: من جای دیگری خبر ندارم ولی در بهداشت و درمان بگویند چه مطالعه‌ای کرده‌اند؟ چه کسانی مطالعه کرده‌اند؟ می گویند با دانشگاه جلسه داشته ایم. این‌ها توهم است. برنامه‌نویسی به جمع آوری داده و بررسی و مدیر نیاز دارد. چه کسی به شما ماموریت داده است برنامه بنویسید؟ پولش را ار کجا آورده‌اید؟ روش‌هایش را اعلام کن. روش ارزیابی برای خود را به من بگویید. هیچ روشی وجود ندارد. چه مراحلی برای تهیه برنامه طی شده است؟ من در دروه تحصیلی نفر اول بوده‌ام. دوره مدیریت در آمریکا، انگلیس و ژنو دیده‌ام و می‌فهمم این حرف ها مبنای علمی ندارد. هان طور که گفتند با یک میلیون تومان می توان شغل ایجاد کرد. توهم این است که از فردا تورم را درست کنم. گفتند تورم در آن دولت 60 درصد بود. اگر اینطور است که در دولت شهید رئیسی هم هشتاد درصد بود. تورم فلان کالا 100 را همه کالاها تسری می دهند. آمار تورم اینجاست.

جلیلی گفت: آمار تورم نشان می دهد سال 89 تورم چقدر بود. شما تورم سال 98 تا 140 را نشان دهید.

پزشکیان گفت: مردم این آمار را نگاه کنید. مردم در سر سفره خود می فهمند که تورم چقدر شده است. مردم اگر وضعیت شما خوب است به این‌ها رای بدهید تا بقیه کارها را برای شما ادامه دهند ولی اگر برای شما مشکل درست کرده‌اند، خدایی وکیلی این کار را نکنید.

جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه خود برای ساماندهی بازنشستگان و حل مشلات آنها گفت: آقای پزشکیان مشکل دارند با اینکه جمعی از مردم و جوانان و نخبگان برای کشور راه‌حل ارائه دهند. در تفکر اطرفیان آنها هم این است که مطالعه‌ای انجام نمی دهند مگر اینکه پول های کذا بگیرند و برایشان عجیب است عده‌ای بنشینند و بدون این هزینه‌ها این کارها را بکنند. افتخار من این است که در 10 سال توانسنتم در جمع هزاران نفر دعوت بشوم از کشاورزی، سلامت، اقتصاد صحیت کنم بدون اینه چشم‌داشتی به پول داشته باشم. می گویند مگر می‌شود بدون پول این کار را بکنند؟

پزشکیان هم گفت: من کارگری کرده ام و هیچ پولی نگرفته‌ام.

جلیلی تصریح کرد: فعلا 32 سال کار دست شما بوده است.

پزشکیان گفت: طرف نمره دارد ولی استخدام نشده است.

جلیلی هم در پاسخ پزشکیان گفت:‌همین کارها را شما 32 است که نهادینه کرده اید. برخی افراد را که به خوبی می‌شناسیم به هیات مدیره شرکت‌های بازنشستگی قرار گرفته اند. شما انها را خوب می شناسید. ما می گوییم هر ایرانی یک نقش پرشکوه ولی شما می گویید بدون پول نمی توواند نقش خود را ایفا مکند.

پزشکیان گفت: من این را نمی‌گویم. من دانشگاه را بدون پول اداره کرده‌ام.

پزشکیان در پاسخ به جلیلی با تاکید بر اینکه شما بدون پول کار نکردید اما من بدون پول کار کردم و کارنامه دارم گفت: من می‌گویم که آقای جلیلی برو ببین من در دانشگاه چه کار کردم.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: آیا شما در کشور تنها هستید؟ بلکه هزاران نفر بهتر از شما هستند که بدون پول کار می‌کنند؛ اجازه دهید مردم بشنوند و نگاه شما را ببینند که می‌گویید بدون پول کاری انجام نمی‌شود؛ اجازه دهید مردم بشنوند و نگاه شما را ببینند که می‌گویید بدون پول کاری انجام نمی‌شود؛ آقای پزشکیان فقط شما نیستید بلکه هزاران نفر در کشور هستند که برای کشور خدمت کنند؛ این تجربه 10 ساله من است که این افراد در جلسات آمدند بدون اینکه یک ریال پول بگیرند و بدون این که نگاه شما را داشته باشند.

در واکنش به اظهارات جلیلی، پزشکیان گفت: آمدم که پست‌ها و مقام‌ها را بگیرند و بقیه را بیرون کنند.

جلیلی در واکنش، از پزشکیان پرسید که آیا شما آقای دکتر شهرام یزدانی را می‌شناسید یا نه؟ آیا او آدم خوبیست؟ ایشان مسئول کارگروه نظام سلامت ماست که در پاسخ، پزشکیان اظهار کرد: بله او را می‌شناسم او خیلی پسر خوبی است او می‌تواند از نظر علمی صحبت کند اما از نظر اقتصاد بهداشت هیچ تجربه‌ای ندارد.

جلیلی همچنین از پزشکیان با طرح این پرسش که آیا شما آقای دکتر میبدی را می‌شناسید؟ گفت: او نیز یکی از اعضای ماست که تجربه مدیریت دانشگاه نمایندگی مجلس، نایب ریاست کمیسیون بهداشت و تجربه وزارتخانه را دارد؛ در پاسخ پزشکیان عنوان کرد: او را می‌شناسم و او هیچ تجربه‌ای در این رابطه ندارد.

جلیلی در پاسخ به پزشکیان گفت: ما از آسمان برای شما اجنه را بیاوریم؟ که در واکنش به او پزشکیان گفت: شما نمی‌دانید که برنامه نوشتن چیست؛ من جراح قلب هستم اما در زمینه قلب اطفال مداخله نمی‌کنم اما آقای جلیلی می‌گویند که چون متخصص هستند می‌توانم برنامه نویسی کنم؛ آقای جلیلی شما آنقدر نمی‌دانید که برنامه نویسی با پزشک فلان فرق دارد.

جلیلی در پاسخ به پزشکیان با بیان اینکه «یکی از برنامه‌های‌تان را رو کنید»، عنوان کرد: شما نمی‌دانید که متخصص قلب نمی‌تواند متخصص چشم باشد همچنین متخصص قلبی مانند شما نمی‌تواند متخصص نظام سلامت باشد که در پاسخ پزشکیان تاکید کرد: من در دانشگاه هاروارد، در تایلند و در انگلستان دوره‌های لازم را دیدم.

جلیلی گفت: در زمان مدیریت آقای پزشکیان علی رغم اینکه سیاست‌های کلی نظام می‌گوید تعرفه‌ها باید یکسان باشند، تعرفه‌های خصوصی چند برابر تعرفه‌های دولتی شد؛ ایشان بعد می‌گویند که من پولی نگرفتم؛ آقای پزشکیان اینکه شما پولی نگرفته‌اید فایده‌اش چیست؟ شما یک نفر هستید؛ وقتی همچین چیزی را نهادینه می‌کنید، یعنی به مردم فشار می‌آورید؛ این به آن معناست که شما نظام سلامت را نمی‌دانید.

پزشکیان در واکنش به اظهارات جلیلی با خنده گفت: این آقا می‌گوید که شما نظام سلامت را نمی‌دانید که جلیلی پاسخ داد: بله، دلیلش نیز عملکرد شماست؛ همان مجلسی که همسوی شما بود، شما را استیضاح کرد؛ چون عملکردتان اینگونه بود و نتوانستید این کار را بکنید.

جلیلی: دولت باید به صندوق‌های بازنشستگی رسیدگی کند

جلیلی همچنین درباره موضوع ساماندهی بازنشستگان گفت: امروز تکریم بازنشستگان وظیفه اصلی دولت و همه بخش‌های کشور است؛ در این روزها بارها از من سوال شده است که چرا بحث همسان سازی حقوق انجام نمی‌شود؛ وقتی گفته می‌شود همسان سازی حقوق بلافاصله گفته می‌شود که منابع آن از کجاست.

وی با تاکید بر اینکه باید جلوی فساد را گرفت، عنوان کرد: بروید در همین سازمان‌های بازنشستگی چه کشوری و چه تأمین اجتماعی ببینید که چه کسانی در آن 8 سال چه پرونده‌هایی داشته‌اند و چه کسانی هیئت مدیره بودند و حقوق‌های نجومی می‌گرفتند در حالی که بازنشستگان‌مان مشکل داشتند؛ ببینید این همه شرکت‌هایی که بودند چه کار کردند و هیئت مدیره‌ها و مدیران عامل آنها چه کسانی بودند؛ اتفاقاً بحث ما در حوزه مبارزه با فساد کلی نیست بلکه باید امتداد پیدا کند و در اینجا خودش را نشان دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: معتقدم اگر دولت می‌خواهد به بازنشستگان برسد و به صندوق‌های بازنشستگی رسیدگی کند یکی از مباحث بدهی‌های دولت به صندوق‌هاست و این موضوع باید هرچه سریعتر و به شکل مناسبی دنبال شود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید