شنبه 8 اردیبهشت 1403

پشت پرده تغییر معادلات واشنگتن توسط مسکو / چگونه پوتین با چهره های آمریکایی بازی می‌کند؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
پشت پرده تغییر معادلات واشنگتن توسط مسکو / چگونه پوتین با چهره های آمریکایی بازی می‌کند؟

اقتصادنیوز: داستان خبرچین یا اطلاعات نادرست، ویژگی‌های آشنای دیگر رسوایی‌های دوران ترامپ را دارد. داستان شامل شخصیت‌های زنده، معاملات دوگانه در پایتخت‌های اروپایی، متن‌های محبت آمیز عوامل اف‌بی‌آی، تحقیقات در مورد روابط با اوکراین و در پایان، منافع روسیه است.

به گزارش اقتصادنیوز، ناظران می گویند ولادیمیر پوتین، باید به خاطر خودش از انتشار اطلاعات نادرست به آمریکایی ها جلوگیری کند. در غیر این صورت سخت است که بفهمیم چرا او ممکن است در امور داخلی ایالات متحده دخالت داشته باشد. همانطور که در طول هشت سال اتفاق افتاده، واشنگتن در مورد دستکاری روسیه در روند انتخابات غوغا کرده است. بازپرس ویژه تحقیق درباره هانتر، پسر جو بایدن، یک خبرچین اف بی آی را به گفتن دروغ هایی درباره رئیس جمهور متهم کرده که در تلاش های جمهوری خواهان برای استیضاح او نقش اساسی داشته است. کیفرخواست منتشر شده، این خبرچین را به نهادهای اطلاعاتی روسیه مرتبط می کند.

شکاف های فرصت ساز

ممکن است انتظار داشته باشید که چنین تحول چشمگیری استیضاح را از مسیر خود خارج کند. جمهوری‌خواهانی که زمانی ادعاهای مخبر را در بوق و کرنا می کنند، اصرار دارند که استیضاح بر اساس شبهات و گمانه زنی ها ادامه خواهد یافت، اگرچه اکثریت دو کرسی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، با توجه به تردیدها، قطعا هر رایی را محکوم می‌کند. این به معنای به حداقل رساندن تلاش های روسیه برای تضعیف دموکراسی نیست. رابرت مولر، بازرس ویژه ای که مداخله روسیه در انتخابات 2016 را بررسی کرد، آن را "جامع و سیستماتیک" دانست. اما سیاستمداران هر دو حزب نشان داده‌اند که وقتی نوبت به چرخاندن توطئه‌ها و گسترش ناکارآمدی می‌رسد، می‌توانند وضعیت را به تنهایی مدیریت کنند. اعضای جمهوری خواه مجلس در این زمینه بهترین هستند. تکان دهنده ترین حقایق به لطف تحقیقات کنگره از سایه بیرون نمی آیند، بلکه به لطف بی اعتباری کنگره، امتناع جمهوری خواهان مجلس نمایندگان از رای دادن به توافق دو حزبی سنا برای تشدید امنیت مرزها و کمک به اوکراین و اسرائیل، آشکارا به نمایش گذاشته می شوند.

اکونومیست نوشت، داستان خبرچین یا اطلاعات نادرست، ویژگی‌های آشنای دیگر رسوایی‌های دوران ترامپ را دارد. داستان شامل شخصیت‌های زنده، معاملات دوگانه در پایتخت‌های اروپایی، متن‌های محبت آمیز عوامل اف‌بی‌آی، تحقیقات در مورد روابط با اوکراین و در پایان، منافع روسیه است. الکساندر اسمیرنوف، شهروند دوتابعیتی آمریکایی و اسرائیلی، قبل از دستگیری در اواسط فوریه، به مدت 13 سال اطلاعات اف بی آی را مخفی می کرد. طبق کیفرخواست، آژانس به اندازه کافی به او اعتماد داشت تا به او اجازه ارتکاب جنایت را به عنوان بخشی از تحقیقات بدهد، اگرچه طبق کیفرخواست به او هشدار داده بود که حداقل به اف بی ای دروغ نگوید. اسمیرنوف که اکنون 43 سال دارد تقریبا هر روز با سرپرست خود در تماس بود. او نماینده را "برادر" صدا کرد. بر اساس گزارش لس آنجلس تایمز، در سال 2013، اسمیرنوف با بدهی کارت اعتباری 125 هزار دلاری خود دست و پنجه نرم می کرد، اما دادستان ها می گویند که او اکنون به 6 میلیون دلار دسترسی دارد، اگرچه او خانه یا شغلی ندارد، حداقل در آمریکا.

پشت پرده تغییر بازی

معادلات اندکی پیچیده است. بوریسما را به یاد دارید، شرکت گاز اوکراینی که پسر بایدن، زمانی که پدرش معاون رئیس جمهور بود، عضو هیئت مدیره اش شد؟ در سال 2017، اسمیرنوف به سرپرست خود گفت که هانتر بایدن در هیئت مدیره بوده است. سپس، در سال 2020، در حالی که بایدن در حال رقابت با دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری بود، بر اساس کیفرخواست، اسمیرنوف پیام‌هایی را برای مدیر خود ارسال کرد که در آن «سوگیری» علیه بایدن را بیان کرد. وقتی او وعده اطلاعاتی را داد که بایدن‌ها را متهم کند، مسئول رسیدگی کننده پاسخ داد: "این یک تغییر بازی خواهد بود."در همین حال، اوایل سال 2020، دادستان کل در زمان ترامپ به اسکات برادی، وکیل آمریکایی دستور داده بود تا در مورد سوء ظن فساد خانوادگی بایدن تحقیق کند، موضوعی که شخص ترامپ نیز بر آن تاکید داشت و اولین استیضاحش را کلید زد. پس از اینکه برادی به اف‌بی‌آی ماموریت داد تا فایل‌های آن را برای «بوریسما» جستجو کند، اسمیرنوف گفت که مدیر اجرایی بوریسما در سال 2015 به او گفته بود که این شرکت 5 میلیون دلار رشوه به مردان بایدن پرداخت کرده است.

در سال 2023، نمایندگان جمهوری خواه کنگره به این فرم دست یافتند و پس از تهدید مدیر اف بی آی آن را منتشر کردند. اگرچه این اطلاعات تایید نشده بود، نانسی میس، نماینده کنگره کارولینای جنوبی، در اولین جلسه استیضاح در ماه سپتامبر اعلام کرد که "ما از قبل می دانیم که رئیس جمهور از بوریسما رشوه گرفته است." جیم جردن از اوهایو سند اف‌بی‌آی را «تأییدکننده‌ترین شواهدی که در اختیار داریم» خواند. بر اساس کیفرخواست، ادعاهای اسمیرنوف بررسی دقیق را تحمل نکرد. کیفرخواست می‌گوید که او قبل از سال 2017 با هیچ یک از مدیران بوریسما ملاقات نکرد و ملاقات‌ها و تماس‌هایی که او توصیف کرد هرگز انجام نشد. طبق کیفرخواست، زمانی که ماموران در سپتامبر با او ملاقات کردند، اسمیرنوف داستان خود را تغییر داد و دروغ های جدیدی گفت. او گفت زمانی که هانتر بایدن در هتل پریمیر پالاس کیف اقامت داشت، ممکن است تماس های او توسط اطلاعات روسیه ضبط شده باشد. با این حال، بایدن هرگز به اوکراین نرفته است. دادستان ها هشدار دادند که اسمیرنوف "به طور فعال دروغ های جدیدی را منتشر می کند که می تواند پس از دیدار با مقامات اطلاعاتی روسیه در ماه نوامبر بر انتخابات تاثیر بگذارد." آنها با موفقیت استدلال کرده اند که او یک خطر است که باید در انتظار محاکمه بازداشت شود.

هیچ یک از جمهوری خواهانی که اتهامات اسمیرنوف را تبلیغ کرده اند ابراز پشیمانی نکرده اند و جیمز کامر، رهبر کمیته استیضاح، اصرار دارد که تحقیقات او که هنوز شواهدی دال بر جنایت رئیس جمهور ارائه نکرده است، "متکی به" این داده ها نیست. مشخص شود که پوتین مسئول همه این مزخرفات است، مایه اطمینان خواهد بود. آنچه محتمل‌تر به نظر می‌رسد این است که او به سیاستمدارانی که پیشتر قادر به هدر دادن فرصت‌های خود برای انجام کارهای خوب در دوران ریاست‌جمهوری بودند، کمک کرد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
پشت پرده تغییر معادلات واشنگتن توسط مسکو / چگونه پوتین با چهره های آمریکایی بازی می‌کند؟ 2
پشت پرده تغییر معادلات واشنگتن توسط مسکو / چگونه پوتین با چهره های آمریکایی بازی می‌کند؟ 3