پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

پوتین تهدید موشکی کرد / آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
پوتین تهدید موشکی کرد / آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران

نخست وزیر پیشین بریتانیا اعلام کرد که پوتین در آستانه حمله به اوکراین و در جریان یک تماس تلفنی او را با حمله موشکی تهدید کرد و گفت، نمی خواهم به تو صدمه بزنم اما با یک موشک فقط یک دقیقه طول می کشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «پس لرزه های رسوایی روسیه گیت در برلین»، «حمله انتحاری به یکی از مساجد پیشاور»، «تاکید دوباره یک مقام ارشد آمریکا بر درگیری چین و آمریکا»، «افشاگری جانسون در مورد تهدید پوتین»، «دستاوردهای ادعایی روس ها در شرق اوکراین»، «هشدار مسکو به واشنگتن»، «هشدار بلینکن درباره موج خشونت‌ها در سرزمین های اشغالی»، «ادعای تازه مکرون علیه ایران»، «واکنش اتحادیه اروپا به حمله پهپادی اصفهان» و «کنایه نورنیوز به آذربایجان با روایت تازه ای از حادثه شاهچراغ» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

پس لرزه های رسوایی روسیه گیت در برلین

گروهی از فعالان حامی روسیه در آلمان به یکی از تیپ های زرهی مسکو که در شرایط کنونی در اوکراین می جنگد، کمک مالی کرده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، زوجی که در این گروه فعالیت دارند سال گذشته مبلغی بالغ بر 500 یورو (540 دلار) را در اختیار افسر مرتبط با آن تیپ قرار داده اند. پیام ها نشان می دهد که علیرغم تحریم های اتحادیه اروپا که عرضه چنین تجهیزاتی را برای ارتش روسیه محدود کرده، از پول های پرداخت شده برای تجهیزات مخابراتی که در اختیار روس ها قرار گرفته، اطلاعی نداشته است. گزارش اختصاصی رویترز نشان می دهد که این زوج از جمله افرادی در آلمان هستند که در عین حفظ روابط مبهمشان با دولت روسیه و نهادهای این کشور که در لیست تحریم ها قرار دارند، مواضع حامیان مسکو را ترویج می کنند. این گزارش همچنین نشان می دهد که آنها بلیط هایی را دریافت کرده اند تا در کنفرانسی که قرار بر ان است تا پوتین در آن سخنرانی داشته باشد، به مسکو بروند. دادستان های برلین گفته اند که در حال تحقیق در باب دفتر آژانسی هستند که این زوج در آن فعالیت دارند.

حمله انتحاری به یکی از مساجد پشاور

در جریان یک حمله انتحاری در مسجدی واقع در پیشاور پاکستان حداقل 32 نفر کشته شدند. این آخرین حمله ای است که یکی از مناطق این شهر واقع در شمال غرب را که افراط گرایان در آن فعالیت می کنند را هدف قرار داده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، مقام های بیمارستان اعلام کرده اند که حداقل 147 نفر در این حمله زخمی شده اند که حال بسیاری از آنها وخیم است. شهباز شریف، نخست وزیر پاکتسان، این انفجار را حمله ای انتحاری خواند. یکی از مقام های پلیس هم گفت که حداقل 260 نفر در این مسجد حضور داشتند. فعلا هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است. با این همه وزیر دفاع پاکستان تاکید دارد که گروه های تروریستی در این حمله انتحاری نقش داشتند. این حمله، بدترین و خونین ترین حمله از ماه مارس گذشته تاکنون قلمداد می شود؛ زمانی که یک بمب گذار انتحاری در مسجد شیعیان با انفجار بمبی حداقل 58 نمازگزار را کشت و 200 نفر را مجروح کرد. در آن بازه زمانی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

تاکید دوباره یک مقام ارشد آمریکا بر درگیری چین و آمریکا

پس از رسانه ای شدن یادداشت جنجالی یکی از فرماندهان ایالات متحده در باب وقوع درگیری میان آمریکا و چین، یکی از چهره های جمهوری خواه کنگره اعلام کرد که احتمال درگیری آمریکا و چین در باب تایوان بسیار بالا است. به نوشته خبرگزاری رویترز، مایک مک کال، رئیس جدید کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به فاکس نیوز گفت که امیدوارم اشتباه کرده باشم اما تصور می کنم حق با فرمانده امریکای است. اظهار نظر ژنرال امریکا نشان از سیاست پنتاگون ندارد با این همه نگرانی ها را درباره فعل و انفعال های احتمالی چین برای کنترل بر تایوان، افزایش داده است. مک کال تاکید کرد که اگر چین نتوانست کنترل تایوان را بدون خون ریزی در اختیار بگیرد، انها قطعا گزینه نظامی را انتخاب می کنند. پس آمریکا باید برای این سناریو آماده باشد. او دولت بایدن را متهم کرد که به واسطه خروج غیر منتظره از افغانستان، چین را برای چنین ماجراجویی جسورتر کرد.

افشاگری جانسون؛ کرملین نخست وزیر وقت بریتانیا را تهدید کرد!

بوریس جانسون، نخست وزیر پیشین بریتانیا اعلام کرد که پوتین در آستانه حمله به اوکراین و در جریان یک تماس تلفنی او را با حمله موشکی تهدید کرد و گفت، نمی خواهم به تو صدمه بزنم اما با یک موشک فقط یک دقیقه طول می کشد. اتهامی که کرملین آن را انکار می کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، جانسون که به واسطه تهیه یک مستند با بی بی سی گفتگو داشت تاکید کرد که در جریان سفر نخست وزیر وقت به کی یف در یکی از تماس های طولانی هدف این تهدید قرار گرفت. با این همه جانسون در ادامه گفت که با توجه به لحن آرامی که پوتین داشت شاید تلاش می کرد تا من را برای آغاز بازی مذاکره وادارد. همزمان سخنگوی کرملین گفت که اظهارات بوریس صحت ندارد یا دقیق تر باید گفت که دروغ محض است. روابط مسکو و لندن پیش از حمله روسیه به اوکراین به دلیل مسموم شدن جاسوس پیشین روس در بریتانیا در سال 2018 به پایین ترین سطح خود رسیده بود.

دستاوردهای ادعایی روس ها در شرق اوکراین؛ تشویق برای انهدام تانک های غرب به سبک کرملین

نیروهای روس مدعی شده اند که در شرق اوکراین دستاوردهای برجسته ای را از آن خود کردند. به نوشته خبرگزاری رویترز، مقام های نظامی کرملین در دونتسک مدعی اند که سربازان این کشور توانسته اند جای پای خود را در یکی از شهرهای معدنی این منطقه که غنی از ذغال سنگ است، محکم کنند. یک روز پیشتر، رئیس واگنرها نیز گفته بود که جنگده های تحت کنترلش روستایی واقع در شمال باخموت را امن کرده اند. با این همه کی یف می گوید که حملات روس ها در دو منطقه را دفع کرده است. خبرگزاری رویترز نمی تواند به شکلی مستقل اظهار نظرهای دو طرف را تایید کند اما آنگونه که گزارش های میدانی نشان می دهد روس ها توانسته انذد دستاوردهایی آشکار اما کوچک را به دست بیاورند آن هم پس از دو ماه نبرد در خط مقدم. همزمان یک شرکت روس اعلام کرد که اولین سربازی که توانست تانک های ساخت غرب در اوکراین را منهدم یا تصرف کند، پنج میلیون روبل پول نقد دریافت خواهد کرد. این پیشنهاد بعد از آن ارائه شد که کرملین وعده داده بود که نیروهای روس هر تانک غربی را که از میان ببرنذ، پاداش خواهند گرفت.

هشدار مسکو به واشنگتن

روسیه به ایالات متحده هشدار داد که آخرین ستون باقی مانده در ارتباط با کنترل تسلیحات هسته ای دو جانبه ممکن است در سال 2026 بدون جایگزین فرو بریزد چرا که به گفته این کشور تلاش های ایالات متحده برای تحمیل شکست های استراتژیک به مسکو در اوکراین قابل تحمل نیست. به نوشته خبرگزاری رویترز، روسیه و ایالات متحده زرادخانه های وسیعی هسته ای دارند که امروز براساس پیمان استارت جدید که در سال 2021 تا سال 2026 تمدید شد، تا حدودی محدود شده است. با این حال آنچه بعد از 4 فوریه 2026 اتفاق خواهد افتاد، مشخص نیست هرچند واشنگتن نشان داده که خواهان توافق بعدی با مسکو است. سرگئی ریابکوف در پاسخ به این سوال که ایا مسکو می تواند بعد از سال 2026 بدون توافق سلاح های خود را در اختیار داشته باشد گفت که این سناریو کاملا محتمل است.

هشدار بلینکن درباره موجی خشونت ها در سرزمین های اشغالی

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از اسرائیل و فلسطین خواست تا در میانه خشونت هایی که منطقه را به خطر انداخته، تنش ها را کاهش دهند. به نوشته آسوشیتدپرس، این خونریزی موجب نگرانی دولت بایدن در تلاش برای یافتن زمینه های مشترک با کابینه راست گرای جدید نتانیاهو شده است. بلینکن همچنین شرایط کنونی را لحظه ای مهم توصیف کرد و خواستار خویشتن داری طرفین شد. او در ادامه تاکید کرد که برای فلسطینی ها و اسرائیلی ها بسیار با اهمیت و حیاتی است که برای کاهش تنش ها تلاش کنند. او خشونت های اخیر را یک موج جدید و هولناک خواند که واکنش ها تندی را از جانب هر دو طرف به دنبال داشته است.

ادعای تازه مکرون علیه ایران

خبرگزاری میزان: امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درباره موضوعاتی مختلفی از جمله ایران به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. به گزارش «الشرق الاوسط»، «مکرون» و «نتانیاهو» در مورد وضعیت منطقه‌ای و موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی الیزه، مکرون بر اهمیت نشان دادن قاطعیت لازم در برابر آنچه «تحرکات نگران‌کننده فزاینده و عدم شفافیت ایران» خواند، تاکید کرد. رئیس جمهور فرانسه همچنین ادعا کرد که حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین، تهران را در معرض تحریم‌ها و آنچه انزوای فزاینده خواند، قرار می‌دهد.

واکنش اتحادیه اروپا به حمله پهپادی اصفهان

فارس: پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی دوشنبه گفت اتحادیه اروپا نمی‌داند چه کسی پشت حمله اخیر در اصفهان است اما از همه طرف‌ها می‌خواهد از تشدید بیشتر در منطقه خودداری کنند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این مقام اروپایی به خبرنگاران گفت: «اخباری که از ایران می‌آید را دنبال می‌کنیم. نمی‌دانیم چه کسی پشت حمله بود. نمی‌دانیم دقیقاً چه اتفاقی افتاده است». او افزود اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها می‌خواهد از هر اقدامی که می‌تواند باعث تشدید تنش‌های موجود در منطقه شود، خودداری کنند.

کنایه نورنیوز به آذربایجان با روایت تازه ای از حادثه شاهچراغ

نورنیوز: در حمله به حرم شاهچراغ چند نفر از تروریست‌ها و عوامل حامی آنها دارای گذرنامه آذربایجانی بودند. در حمله به حرم مطهر شاهچراغ چند نفر از تروریستها و عوامل حامی آنها دارای گذرنامه آذربایجانی بودند اما ایران هیچگاه سعی نکرد این موضوع را به وجود هماهنگی میان تروریستها و دولت آذربایجان تفسیر کند، لذا انتظار بود که واکنش باکو به حادثه سفارت ناظر بر حل مسئله باشد نه تنش‌افزایی.

رابرت مالی: آماده ادامه مذاکرات هستیم

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران مدعی شد: مذاکرات غیرمستقیمی را با ایران داشتیم و علنا اعلام کردیم که آماده‌ایم مذاکرات غیرمستقیم را ادامه دهیم. او این ادعا را در گفت‌وگو با برنامه هارد تاک شبکه بی‌بی‌سی مطرح کرد و مدعی شد و گفت: «دیپلماسی هرگز به پایان نمی‌رسد حتی در شرایطی که ما سرگرم اقدامات دیگر هستیم شامل تحریم، اعمال فشار، مقابله با اقدامات ایران در منطقه و بسیج کردن جامعه جهانی. مذاکرات غیرمستقیمی را با ایران داشتیم و علنا اعلام کردیم که آماده‌ایم مذاکرات غیرمستقیم را ادامه دهیم. اما در عین حال برای توقف اقدامات داخلی ایران و یا محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران تردید نخواهیم کرد. بنابراین موضوع بر سر دیپلماسی یا سایر گزینه‌ها نیست؛ موضوعات با همدیگر پیگیری می‌شوند.»

مالی در این گفتگو متذکر شد که بایدن هرگز نگفته دیپلماسی و احتمال تفاهم با ایران مرده است و من منصوب شده‌ام تا نتیجه دیپلماتیک را پیگیری کنم. او تاکید کرد که گزینه نظامی دشوار و خطرناک است و رئیس جمهور آمریکا تنها در صورت لزوم به آن متوسل خواهد شد. ما به دنبال تغییر حکومت ایران نیستیم، به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم.

همچنین بخوانید
پوتین تهدید موشکی کرد / آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران 2