سه‌شنبه 17 مهر 1403

پوشش گیاهی گرده داغ زنجان در آتش بی‌مهری به طبیعت سوخت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پوشش گیاهی گرده داغ زنجان در آتش بی‌مهری به طبیعت سوخت

زنجان - ایرنا - پوشش گیاهی قسمت جنوبی گرده داغ شهر زنجان در اثر بی‌مبالاتی و بی‌مهری به طبیعت زیبا و تماشایی این کوه، سوخت.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این حادثه که روز پنجشنبه اتفاق افتاد علاوه بر پوشش گیاهی موجود در این کوه، چندین اصله درخت نیز طعمه آتش شد.

صفی الله کرامتی افزود: عوامل عملیاتی دستگاه های ذیربط ازجمله سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان بلافاصله وارد عمل شده و نسبت به اطفا حریق اقدام کردند.

وی تصریح کرد: بر اثر این آتش سوزی، حشرات و خزندگان کند حرکت نیز که قدرت فرار بالایی ندارند در میان آتش گرفتار شده و از بین رفتند که این مایه تاسف است.

کرامتی افزود: روز جمعه /30 خرداد ماه جاری / نیز هفت مورد آتش سوزی باغ، مرتع و علف‌های هرز در سطح شهرستان‌های زنجان، ابهر و ماهنشان اتفاق افتاد که سرعت عمل عوامل امدادی مانع از گسترش حریق شد.

وی تصریح کرد: در شهرستان زنجان مراتع روستاهای همایون، زریک و منطقه پاپایی، در شهرستان ابهر یک باغ و علف های هرز در اراضی روستای قروه و یک باب مرتع در روستای کوله‌خانه ابهر و در شهرستان ماهنشان نیز 2 مورد حریق مرتع در 2 روستا اتفاق افتاد.

28 مورد آتش سوزی مراتع و علف های هر در شهر زنجان اتفاق افتاد

جانشین معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان گفت: عوامل آتش‌نشانی شهر زنجان طی روز جمعه /30 خرداد ماه / 28 مورد عملیات اطفاء حریق مراتع و علف‌های هرز را انجام دادند.

محسن پناهی افزود: در مجموع قریب 50 نفر از ماموران آتش‌نشانی شهر زنجان با 28 خودروی سنگین و نیمه‌سنگین در این عملیات ها که در 28 نقطه مختلف از این شهر رخ داده بود شرکت داشتند.

وی اظهار داشت: در حادثه اطفاء و مهار آتش سوزی کوه "گرده داغ" شهر زنجان نیز نیروهای آتش نشانی مستقر در ایستگاه های پنج و 2 این شهر حضور داشتند که در این عملیات 2 دستگاه خودرو و حداقل 6 نیروی آتش‌نشان بکارگیری شدند.

پناهی افزود: متاسفانه برخی مواقع نیز آتش سوزی مراتع و علف‌های هرز در مسیرهای صعب‌العبور اتفاق می‌افتد که حضور خودرویی آتش نشانان امکانپذیر نبوده و آنان مجبور هستند به صورت پیاده طی مسیر کرده و با بیل و آتش‌کوب، نسبت به اطفاء حریق اقدام کنند که این نیز بسیار سخت و وقت‌گیر است.

وی یادآور شد: از ابتدای خرداد ماه تا بیستم همین ماه، آتش نشانی شهر زنجان 103 مورد عملیات اطفا حریق مراتع و علف‌های هرز را انجام داد که در مجموع 309 نفر از نیروهای آتش‌نشان در آن شرکت داشتند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*