دوشنبه 16 مهر 1403

پژوهشگر خانواده: دوری از معنویات از مهمترین علت‌های طلاق است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پژوهشگر خانواده: دوری از معنویات از مهمترین علت‌های طلاق است

تهران - ایرنا - پژوهشگر خانواده گفت، امروز میزان طلاق در جامعه به صورت غیرمنطقی بالاست. اگر علت‌های این آسیب بررسی شود، نشان خواهد داد که ناشی از دوری از معنویات است.

به گزارش ایرنا از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسعود جان‌بزرگی عصر دوشنبه در غرفه خانواده اسلامی و تربیت معنوی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: در تحقیقاتی که انجام دادم به موضوع خانواده رسیدم، همانطور که می‌دانید خانواده یکی از بحث‌های روان‌شناسی است، همان خانواده ای که امروز صحبت از حفظ آن است و امروز طلاق در جامعه ما به‌صورت غیرمنطقی بالاست. اگر سراغ جراحی علت‌های این طلاق‌ها بروید، درخواهید یافت که ناشی از دوری از معنویات است.

وی افزود: در واقع کاری کردند که دین از معنویت جدا شود و این دین بدون معنویت ناکارآمد است. این رویکرد باعث می‌شود معنویت کمرنگ شود و اعمال ما بدون روح باشد. همچنین کاری کردند که روح خانواده را از بین بردند به‌طوری‌که مادر آرامش ندارد و پدر همین‌طور.

رئیس کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی افزود: برای همین به این موضوع فکر کردم که خانواده‌ها این آگاهی را بیابند که تربیت معنوی مهم است. خانواده‌ها باید دریابند که نهاد خانواده مهم است و اگر خانواده آنتی‌ویروس داشته باشد، آن موقع است که تماشای سریال 500 قسمتی که 400 قسمت آن پیام خیانت دارد، اثری روی خانواده نخواهد داشت. برای همین جامعه ما نیاز به واکسیناسیون فرهنگی دارد.

وی ادامه داد: شاید یادتان باشد که جریان‌هایی در ایران رخ داد و عده‌ای تصمیم دارند که ایران از هم بپاشد. برای همین در مورد زن‌ها کار می‌کنند. لذا وقتی از تربیت معنوی حرف می‌زنیم سخن از شیوه‌ای از تربیت اثرگذار است که به راحتی نمی‌توان بر آن اثر گذاشت و به شکل یک آنتی ویروس در مقابل ویروس عمل می‌کند.

این پژوهشگر خانواده بیان کرد: متاسفانه امروز جامعه در وضعیت تولید آنتی ویروس و مجهز به تربیت معنوی نیست. اگرچه از چندین سال پیش جریان‌هایی درصدد هستند که با تضعیف نهاد خانواده جامعه ایرانی را از بین ببرند. برای همین بر آن شدند در مورد زن‌ها و مادرها کار کنند.

این استاد دانشگاه افزود: وقتی ما از مادر صحبت می‌کنیم از آن به عنوان نخستین رَب اعتباری انسان یاد می‌کنیم. ما در تربیت معنوی یک رَب اصیل داریم که خداوند است و یکسری رب‌های اعتباری؛ یعنی کسی که دست انسان را می‌گیرد و از یک مسیر مشخص به مسیر بالاتری می‌برد و مادر نخستین رب انسان است که دست کودک را می‌گیرد و او را پله پله وارد مسیر زندگی می‌کند.

وی افزود: به‌عبارتی سال نخست زندگی کودک حتی اگر از مادر کتک بخورد باز هم مادرش را می‌خواهد، چون کودک به مادر بسیار اُنس دارد و وابسته است. اصل کلام اینکه اساس روانی ما از سوی مادر ریخته می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم یک جامعه را از هم گسیخته کنیم یا سیستمش را تغییر بدهیم، بهترین هدف ما می‌تواند مادر باشد.

جان‌بزرگی ادامه داد: وقتی بتوانند مادر را بزنند، زن و خانواده را هم می‌زنند، زیرا هر جا زنان باشند، وجود آنها سازنده و رشد دهنده است و خدا در قرآن آورده که زنان چون کشتزار شما هستند. این تفسیر تصادفی نیست که زن‌ها می‌توانند رشد دهنده باشند. اما در جامعه ما زن را تبدیل به یک کالا یا کارگر یا کارمند می‌کنند! قصد ندارم بگویم کار کردن زن درست نیست، بحثم بر این است وقتی که این زن استعداد و توانایی آفرینش یک انسان را دارد، خود را صرف یک کار به‌نظر من پیش پا افتاده می‌کنند. بسیاری از زنان ما امروز درگیر این مشاغل هستند.

وی با انتقاد از برخی سیاست‌ها درباره زنان باردار در کشور گفت: در بعضی کشورها نسبت به این ماجرا هوشیارند و وقتی زنها باردار می‌شوند به آن‌ها مرخصی باحقوق حتی تا سه سال می‌دهند و پس از بارداری هم به آن‌ها مرخصی با حقوق می‌دهند و می‌گویند شما در خانه بمانید و کودکتان را بزرگ کنید.

وی افزود: طبق تحقیقات هر کودک زیر یک سال 70 دلار برای هر کشور سود دارد. بنابراین وقتی زن با آن ظرفیت‌های مادرانه به تربیت کودکش بپردازد، ارزش بیشتری از کاری دارد که بیرون از خانه انجام می‌دهد.

این نویسنده اظهار کرد: اگر مادران خود را رب بدانند، خیلی حال و وضعیت بهتری خواهند داشت، بنابراین فرزندان بهتری تربیت خواهند کرد.

جان‌بزرگی گفت: به‌نظر من تربیت دنیا به عهده مادر است و پدر تربیت آخرت را برعهده دارد. اگر پدر هدف ساز باشد و مادر هدف گذار که مسیر را برای تربیت انسان با هم میسر می‌کنند.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار قرآن؛ کتاب امید و آرامش به مدت دو هفته تا جمعه نهم اردیبهشت از ساعت 17 تا 23:30 در مصلای امام خمینی (ره) مشتاق حضور علاقه مندان به کلام وحی و اهل بیت (ع) است.

برچسب‌ها