یک‌شنبه 8 مهر 1403

پیشرفت علمی ایران از تزریق ژن ناتوانی در دوران پهلوی تا رتبه دوازدهم جهان / جمهوری اسلامی پرچمدار پیشرفت های علمی در منطقه

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
پیشرفت علمی ایران از تزریق ژن ناتوانی در دوران پهلوی تا رتبه دوازدهم جهان / جمهوری اسلامی پرچمدار پیشرفت های علمی در منطقه

در حالی که در دوران پهلوی، کسی برای علم و نخبگان اهمیتی قائل نبود و به قول مقام معظم رهبری؛ در یک دوران طولانی از دوران قاجار تا دوران پهلوی، ژنِ ناتوانی، ژنِ نمیتوانیم، ژنِ وابستگی به دیگران را در ما تزریق کردند، اما پس از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی جایگاه دوازدهم علمی جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف است. یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی پیشرفت های علمی چشمگیر و بی نظیری بوده که در سایه پرورش و توجه به نیروی نخبگانی کشور اتفاق افتاده است. در واقع یکی از مهم ترین مولفه های پیشرفت و توسعه هر کشوری، نیروی انسانی نخبه است که باید به عنوان یک سرمایه ملی به آن نگاه کرده و در جهت حفظ آن تلاش کرد.

این پیشرفت های علمی طی دوران انقلاب اسلامی در حالی بوده است که متاسفانه در دوران پهلوی، کسی برای علم و نخبگان اهمیتی قائل نبود و به قول مقام معظم رهبری؛ در یک دوران طولانی از دوران قاجار تا دوران پهلوی، ژنِ ناتوانی، ژنِ نمیتوانیم، ژنِ وابستگی به دیگران را در ما تزریق کردند.

در همین خصوص مقام معظم رهبری در 25 مهرماه 1397، در دیدار با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، با تأکید بر اینکه در دوران قاجار و پهلوی، ایران یکی از عقب مانده ترین کشورها از لحاظ دانش روز بود، فرمودند: «در حالی که جمعیت ایران حدود یک درصد جمعیت جهان است، سهم ما در تولید علم در دوران پهلوی، یک دهم درصد بود، اما اکنون سهم ایران در تولید علم در دنیا به حدود دو درصد رسیده است که به این حد نیز نباید قانع بود.

ایشان به یک نمونه دیگر از بی اعتنایی به علم و دانش در دوران پهلوی اشاره کردند و گفتند: از زمان تأسیس دانشگاه تهران بعنوان اولین دانشگاه کشور در سال 1313 تا سال 1357 که چهل و چهار سال می شود، تعداد دانشجویان کل کشور، 150 هزار نفر بود، اما اکنون که چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، تعداد دانشجویان کشور بیش از چهار میلیون نفر است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه چنین مقایسه هایی، تفاوت دو حکومت و دو نظام را به روشنی نشان می دهد، خاطرنشان کردند: علت عمده عقب ماندگیِ علمی و اخلاقی و سیاسی کشور در آن دوران تاریک، وجود حکمرانان بی کفایت، دنیاطلب، وابسته و بی عرضه بود که در مقابل ملت تکبر می فروختند و به فکر مصالح آنان نبودند اما در مقابل بیگانه تا کمر خم می شدند.»

عقب ماندگی علمی کشور در دوره پهلوی

سید سعیدرضا احمدی زاده رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، در خصوص تبیین فضای علمی و نخبگانی کشور در دوره پهلوی، اظهارکرد: در دوران پهلوی به علت سیاست های حاکم بر کشور و وابستگی حکومت مرکزی به غرب، فضای علمی و نخبگانی کشور بشدت از یک نوع وادادگی و وابستگی علمی رنج می برد و عملا به غیر از برخی صنایع دستی و سنتی هیچ دانش و فناوری بومی در کشور وجود نداشت.

وی افزود: در این دوران؛ متخصصین و نخبگان کشور تنها نقش اپراتور تجهیزات خارجی را ایفا می کردند و این وابستگی کشور به خارج در تمامی زمینه ها، مانع اصلی رشد و پرورش بسیاری از ظرفیت ها و توان بالقوه داخلی که در نیروهای انسانی نخبه، متخصص، خلاق و مبتکر کشور نهفته بود، می شد.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی ادامه داد: کشورهای استعمارگر و استکبار جهانی نیز اساسا به دنبال این مساله بودند که جوانان، نخبگان و اندیشمندان کشورهای در حال توسعه به دنبال علم نافع نباشند و با دمیدن روحیه خودباختگی و ناتوانی در پی تخریب اعتماد به نفس این ملت ها برای نیل به اهداف شوم خود در زمینه استعمار و سلطه بر این ملت ها بودند.

احمدی زاده گفت: بررسی شاخص های مهمی همچون نرخ باسوادی، سرانه تعداد دانشجو، سرانه تولیدات علمی و پژوهشی مراکز علمی کشور، سهم ایران در تولید علم در جهان، حضور در لبه های فناوری و تکنولوژی، بومی سازی صنایع با فناوری بالا، حضور در مرزهای دانش و...، با استناد به آمار پایگاه های استنادی بین‌المللی در دوران پهلوی، بخوبی ترسیم گر فضای علمی و نخبگانی کشور و عمق عقب ماندگی کشور در زمینه های متعدد است.

وی در خصوص میزان بهره وری از نخبگان علمی در اداره کشور، بیان کرد: به علت وابستگی حکومت پهلوی به غرب، اساسا چینش مدیران کشور نیز بر همین اساس و بر پایه پیاده سازی سیاست های غرب و تامین منافع آن ها در کشور صورت می پذیرفت. اگر هم متخصصینی در مناصبی گماشته می شدند، باید در خدمت اهداف امپریالیسم، استعمارگران و دولت های غربی و مجری سیاست های آن ها در کشور می بودند.

استفاده از نخبگان به عنوان تکنسین

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی افزود: به علت خودباختگی و غربگرایی حکومت پهلوی، عملا راه بر روی کشف، شناسایی و بالفعل سازی ظرفیت های بالقوه داخلی مسدود بود و از نیروی جوان و متخصص کشور نیز صرفا به عنوان تکنسین استفاده می شد، اما هیچ گاه از ظرفیت های درونی، فکر و اندیشه آن ها در راستای شکوفایی و استقلال علمی کشور استفاده نمی شد.

احمدی زاده در تبیین روند و رشد علمی کشور طی دوران پهلوی، گفت: شاید در 40 سال قبل، این حدیث پیامبر اکرم اسلام (ص) که: "دانش اگر در ثریا هم باشد، مردانی از سرزمین پارس بدان دست خواهند یافت" چندان قابل درک نبود، ولی امروز نخبگان و متخصصان این مرزو بوم در بسیاری از علوم، مرزهای دانش را به سرعت درمی‌نوردند و تولیدات علمی شان در لبه های تکنولوژی در جهان حرف ها برای گفتن دارد که همه این ها ماحصل آن اتکا به توان درونی و ظرفیت های داخلی کشور و روحیه خودباوری و "ما می توانیم" که امام راحل عظیم الشان (ره) به همه ما آموخت، بود. در واقع که این عنصر خودباوری و "ما می توانیم" به عنوان پایه، اساس و وجه تمایز همه شاخص های علمی، فناوری و نخبگانی در دوران حکومت پهلوی و انقلاب شکوهمند اسلامی مطرح است.

وی با اشاره به اینکه غلبه بر عقب‌ماندگی ها، عبور از مرزهای دانش و دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی، از آرمان‌های انقلاب اسلامی است، گفت: در سال‌های گذشته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با تمرکز بر روی تولید علم در ایران و مطرح نمودن موضوعاتی چون جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی، زمینه‌های خوبی را برای پیشرفت در عرصه علوم وفنون نوین در کشور فراهم ساختند.

تلاش دشمن برای جلوگیری از پیشرفت های علمی ایران

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی اظهارکرد: پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز است که غربی‌ها به شدت نگران شده و یکی از علل تشدید فشارهای آنان بر ایران با بهانه‌هایی از جمله موضوع هسته‌ای، تلاش برای جلوگیری از پیشرفت‌های ایران است.

وی تصریح کرد: بررسی آمارهای پایگاه های استنادی بین‌المللی و مقایسه آن در دو دوره پهلوی و بعد از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی، بخوبی تبیین کننده و نمایانگر روند و رشد جایگاه علمی کشور در آن دوره و دوره معاصر است.

جمهوری اسلامی کشوری موفق در مبارزه با بی سوادی

احمدی زاده با بیان اینکه در قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی، نزدیک به 70 درصد بزرگسالان کشور بی‌سواد بودند و تنها کم‌تر از 40 درصد کودکان می‌توانستند به مدرسه بروند، افزود: اما اکنون رقم باسوادی در کشور در حال نزدیک شدن به عدد 100 درصدی است. نهضت سوادآموزی یکی از اقدامات بسیار خوب نظام جمهوری اسلامی در زمینه با سواد نمودن تمام جمعیت کشور بود و بر همین اساس هم مرکز فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) چندین بار جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از موفق ترین کشورهای جهان در زمینه مبارزه با بی سوادی معرفی کرده است.

او ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب اسلامی، تعداد 154 هزار دانشجو در تعداد محدودی دانشگاه یا مراکز آموزش عالی و آن هم در چند کلان‌شهر کشور تحصیل می‌کردند، اما اکنون 119 دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی، 28 مرکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، 295 دانشگاه غیرانتفاعی، 550 دانشگاه پیام نور، 385 دانشگاه آزاد اسلامی، 739 مرکز آموزش عالی علمی و کاربردی، 274 مرکز آموزش فنی حرفه‌ای و تربیت معلم در کشور فعال است که بیش از 4 میلیون دانشجو در این دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، مشغول به تحصیل اند.

سرعت 11 برابری تولید علم در ایران

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی با بیان اینکه براساس گزارش محافل علمی بین المللی، سرعت پیشرفت علمی در جمهوری اسلامی ایران؛11 برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است، گفت: این عدد نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران با چه سرعت بالایی در حال کم‌کردن فاصله خود با کشورهای پیشرفته جهان هست که بر اساس آخرین آمارها در این زمینه، اکنون ایران در جایگاه دوازدهم تولید علم در جهان قرار دارد.

احمدی زاده بیان کرد: رشد چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در تولید مقالات علمی و پژوهشی، دستاوردهای ارزشمند نخبگان کشور در حوزهای هسته ای، فضایی، نانو، لیزر، سلول های بنیادین و... از دیگر آثار پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی است.

وی یادآور شد: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران کشوری هسته‌ای و عضو باشگاه هسته‌ای جهان است و به رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها و خرابکاری ها، با تلاش‌ها و مجاهدت‌های نخبگان و متخصصین خود، به چرخه کامل سوخت هسته‌ای (غنی‌سازی) دست یافته و از نظر دانش علمی و فناوری در این عرصه در ردیف 7-8 کشور پیشرفته جهان قرار دارد.

جمهوری اسلامی قطب پزشکی غرب آسیا

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی به قطب پزشکی در غرب آسیا تبدیل شده است، گفت: این در حالی است که در دوران پهلوی، کشور از یک طرف با کمبود پزشک و از طرف دیگر با پدیده پزشکان وارداتی دست و پنجه نرم می کرد و بسیاری از بیماران کشور برای درمان، راهی کشورهای غربی می شدند.

او افزود: همچنین دانش پزشکی در ایران خصوصاً در حوزه‌هایی چون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید داروهای راهبردی، شبیه‌سازی حیوانات و... پیشرفت‌های چشمگیری داشته و جمهوری اسلامی ایران در ردیف اولین‌ها در این حوزه در دنیا قرار گرفته است.

ورود ایران به باشگاه انحصاری فضایی جهان

احمدی زاده تصریح کرد: ورود جمهوری اسلامی ایران به باشگاه انحصاری فضایی جهان از دیگر آثار و نتایج دستاوردهای علمی و فناوری کشور در دوران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی است. این در حالی است که تا پیش از این، دانش و فناوری فضایی در اختیار تعداد محدودی از کشورهای جهان بود، اما هم اکنون جمهوری اسلامی در منطقه، تنها کشور دارای این دانش و فناوری، آن هم به صورت بومی است و تاکنون توانسته چندین ماهواره با ماهواره‌بر تولید داخل در مدار زمین قرار دهد و جزء شش کشور طراح، سازنده و پرتاب‌کننده ماهواره در جهان باشد.

وی اظهارکرد: براساس مستندات مجامع علمی معتبر دنیا، حوزه فناوری نانو یکی از مهمترین حوزه‌هایی است که امروزه جمهوری اسلامی ایران با وجود نخبگان و دانشمندان برتر خود جز پنج کشور اول دنیا در این حوزه قرار دارد و 6 درصد از تولیدات کل محصولات نانوفناوری در دنیا را به خود اختصاص داده است.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: همچنین رشد و توسعه صنایع تبدیلی، صنعت فولاد و آلومینیوم، صنعت کشتی‌سازی، صنعت هواپیما‌سازی و پیشرفت‌های علمی و فنی کشور در زمینه ساخت اسکله‌ها، حفر چاه‌های نفت و گاز، ساخت پالایشگاه ها، سد، سیلو، بزرگراه‌ها و انواع سازه‌های فلزی و بتنی، طراحی و مونتاژ خودروسازی، پیشرفت های شگرف ایران در حوزه موشکی و فناوری های بالای نظامی و... از جمله دیگر آثار، شواهد و مستندات رشد علمی و فناوری در کشور، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی است.

انتهای پیام /