پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

پیشنهاد قالیباف درباره جشنواره‌ای کردن نمایشگاه قرآن

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
پیشنهاد قالیباف درباره جشنواره‌ای کردن نمایشگاه قرآن

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، عصر شنبه 27 فروردین‌ماه با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از فعالان قرآنی در مصلای تهران برگزار شد.

قالیباف با انتقاد از تلاش کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: پس از حدود هفت دهه جوانانی که در روزگار جنایت و اشغال نبودند، به دفاع از فلسطین برخاستند. در شرایطی که همه کشورهای دنیا تلاش می‌کنند که نامی از فلسطین باقی نماند، نور قرآن در دل جوانان فلسطینی باعث شده است که از رژیم صهیونیستی نفرت داشته باشند و یک تنه در مرکز قدرت رژیم صهیونیستی، تل آویو حضور پیدا کرده و مبارزه کنند؛ این فرهنگ قرآن است.

وی گفت: ماه رمضان ماه خیر و برکت و خودسازی است و بدون شک این ماه، اساسی‌ترین پایه برای جامعه‌سازی ما محسوب می شود. البته بعضی از بزرگان دین ما بر این باور هستند که این ماه، ماهی است که انسان آماده می‌شود تا فهم و درکی از قرآن و شب قدر داشته باشند. این فرصت بزرگی است و بهار مؤمنین برای خودسازی محسوب می‌شود و باید این ماه را قدر بدانیم. قرآن با این عظمتی که پیام برای زنده‌دلان جامعه دارد، شرایط را از بعد فردی و اجتماعی برای همه ما فراهم می‌کند که بتوانیم تک تک ما پایه گذار جامعه‌سازی در کشور شویم، چرا که این ماه برخاسته از معنویات است، به جامعه آرامش می‌دهد و روح افراد را متوجه فطرت خود می‌کند به طوری که در همه شئونات زندگی آثار آن را می‌بینیم.

قالیباف افزود: در همان زمان به دلیل فضای ماه مبارک رمضان و پاکی این ماه، همیشه اینگونه بود که طبق آمار بیش از 70 درصد جرائم کشور بدون اینکه اقدامی برای پیشگیری از جرم در ماه‌های دیگر انجام شود، کاهش پیدا می‌کرد که این نشان‌دهنده عزیزی این ماه است.

وی با تأکید بر اینکه دلیل ایستادگی امروز انقلاب اسلامی مقابل مستکبران، توجه به روح آزادگی و قرآنی است، یادآور شد: روح خداشناسی در این ملتی که انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند همچنان جاری است و این رویه برای هر بشری در زمین هم ماندگار و با ثبات می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در همین فرهنگ قرآنی انقلاب و دفاع مقدس و سختی‌هایی که در حوزه اقتصادی ما تحمل می‌کنیم، برخاسته از نور قرآن است، اضافه کرد: ماه رمضان، ماه نزول قرآن است و قرآن کتابی برای زندگی، امید و آرامش است که شعار این دوره از نمایشگاه است و به نظر می‌رسد اگر این نمایشگاه را به یک مجموعه جشنواره تبدیل کنیم، در این صورت می‌توان از همه ظرفیت‌های موجود کشور از جمله هنر و ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم.

قالیباف یادآور شد: متأسفانه ظرفیت‌های مردمی فرصتی برای شکوفا شدن پیدا نمی‌کنند و ما از این ظرفیت‌های مردمی در جاهای مختلف غفلت کرده‌ایم در حالی که هر کجا به موفقیت در جامعه رسیدیم، به واسطه دو عنصر خداباوری و مردم باوری بوده است، به عبارتی اگر هر جشنواره‌ای با حضور مردم و لباس فاخر هنر آمیخته شود، آن اقدام به ویژه اقدام‌های فرهنگی، ماندگار می شود.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام گفت: ما ابتدا پیش‌بینی می‌کردیم هجده هزار متر برای نمایشگاه اختصاص دهیم، اما هرچه جلوتر آمدیم و با دعوت از مؤسسات مختلف قرآنی، الان چهل هزار متر در چهل و پنج بخش مجزا در اختیار این عزیزان و فعالان قرآنی قرار گرفته است. بخش‌هایی همانند بخش کودک و نوجوان فعالیت‌هایی ارزنده و طراحی زیبایی در این دوره از نمایشگاه دارند و انصافاً همه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی به ما کمک کردند، لذا از همه این نهادها از جمله شهرداری، صدا و سیما، وزارتخانه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکر می‌کنم که با نیت خیرخواهانه در این راه به ما کمک کردند. مخصوصاً از مؤسسات مردمی تشکر می‌کنم که در این حوزه به ما کمک کردند.

وی افزود: در وزارت ارشاد دو هزار و پانصد مؤسسه قرآنی داریم که همگی اهتمام داشتند که امروز شاهد این نمایشگاه بزرگ با این شعار محوری یعنی «قرآن، کتاب امید و آرامش» هستیم، چراکه جامعه ما امروز بیش از هر زمان به امید و آرامش نیاز دارد.

اسماعیلی در پایان گفت: ان‌شاءلله جامعه ما در پرتو امید به آینده از همه مشکلات عبور خواهد کرد. امسال نمایشگاه بین‌المللی قرآن با نام سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده است لذا از روح بزرگ این شهید آسمانی استمداد می‌طلبیم که این نمایشگاه به همه اهداف خود برسد.

یادآوری می‌شود، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از امروز به مدت دو هفته در مصلای تهران پذیرای علاقه‌مندان به کلام وحی خواهد بود. این نمایشگاه در 45 بخش و 40 هزار مترمربع وسعت هر شب از ساعت 17 تا 23:30 میزان شهروندان است.